Kolme keinoa edistää kestävää kehitystä kunnissa

kuvituskuva

Kunnat ja Kuntaliitto miettivät yhdessä, miten kunnat voivat ottaa kestävän kehityksen toimintansa keskiöön. Nyt esittelyssä kolme ratkaisua, joilla kunnissa voidaan edistää kestävää kehitystä. Nämä keksinnöt ovat jo monilla käytössä!

Bio Hub

Bio- ja kiertotalouden innovaatioketjulla on mahdollista kehittää uutta liiketoimintaa kuntaan ja maakuntaan.

Heinola Bio Hub -hankkeessa tavoitteena on saattaa esimerkkien kautta Heinolaan biotalouden ekosysteemi. Hankkeen vetureina ja yhteistyökumppaneina toimivat Stora Enso ja Versowood.

Kestävien elämäntapojen kiihdyttämö

Ii, Porvoo ja Kauniainen ovat mukana kestävien elämäntapojen kiihdyttämössä. Malliin voi osallistaa myös yrityksiä.

Neljän viikon kokeilujakson aikana kuluttajat kokeilevat valitsemiaan kestäviä elämäntapoja.

Kalustekierrätyksellä taloudellisia ja ekologisia säästöjä

Käyttämättömät toimistokalusteet vievät varastotilaa sekä kartoittamatta jäätyään johtavat tarpeettomiin kalustehankintoihin, mikä lisää kunnan kustannuksia.

Iin kunnassa hankintamenoja on pienennetty muun muassa perustamalla käyttämättömille kalusteille keskusvarasto ja kalustesivusto. Kunnostukseen kelpaamattomista kalusteista otetaan talteen osia. Toiminnasta vastaa kunnan työllistämispalvelut.

Lisää aiheesta:

Mitä tapahtuu, jos kunta on murroksen moottorina kestävässä toimintaympäristössä? Vastauksia tuoreesta julkaisusta

Strategia- ja kehityspäällikkö Aki Kauranen, Mikkeli 1.11.2021: Kunnan kannattaa muuttua murroksen moottorista moottorin osaksi

Kuvituskuva

Kestävä kehitys kunnissa - lähtölaskenta uhkakuvasta unelmaan

Millainen on kestävä kunta? Mitä toimenpiteitä kunnat voivat tehdä kestävyyden lisäämiseksi? Kuntaliitto kutsui kaupungit ja kunnat vastaamaan kysymyksiin kestävät kunnat -ennakointiprosessissa.

lateral-image-left