Kestävän kehityksen ennakointityö

Mitä tapahtuu, jos kunta on murroksen moottorina kestävässä toimintaympäristössä? Vastauksia tuoreesta julkaisusta

Esittelemme tuoreessa julkaisussamme kuntien vaihtoehtoisia rooleja kestävän kehityksen toteutumisessa, uhkakuvasta unelmaan. Nyt käsittelyssä olevassa skenaariossa käännämme katseen kohti valoisampaa tulevaisuutta: miten kunta voi olla murroksen moottorina kestävässä toimintaympäristössä?

Tässä skenaariossa kunnat ovat tunnistaneet omat vahvuutensa ja osaavat brändätä itsensä. Kestävä kehitys vakiintuu osaksi toimintaa, vaikka toimintaympäristö muuttuu. Ilmastonmuutos, digitalisaatio ja työelämän murros luovat paineita uusille liikkumis-, palvelu-, asumis- ja energiaratkaisuille.

Kunnat vastaavat murrokseen uudistumalla. Ne kilpailevat keskenään ilmastotavoitteiden saavuttamisessa. Kunnat hyödyntävät vihreään talouteen liittyvää osaamistaan ja käyttävät dataa toimintansa uudistamiseen. Ne toimivat testiympäristöinä uusille teknologioille.

Julkiset palvelut digitalisoituvat ja palveluiden käyttö lisääntyy. Ne kunnat eivät menesty, jotka eivät onnistu luomaan edellytyksiä mm. tietoliikenneinfralle ja kestävän kehityksen toimenpiteille. Siksi uhkana on, että osa kunnista kasvaa hallitsemattomasti ja osa kurjistuu.

Yhteiskunta toimii hajautuneesti ja monipaikkaisesti. Etätyö ja - opetus luovat digitaalisia innovaatioita. Omintakeisetkin ratkaisut hyvinvoinnin ja elinvoiman lisäämiseksi voivat toimia: joissakin kunnissa voidaan panostaa esim. luontoon ja metsään hyvinvoinnin lähteenä.

Esittelemme huomenna kuntien ratkaisuja edistää kestävää kehitystä. Voit tutustua työhön jo nyt Kestävät kunnat -ennakointijulkaisusta!

Aiheesta lisää:

Mikkelin strategia- ja kehityspäällikkö Aki Kauranen 1.11.2021: Kunnan kannattaa muuttua murroksen moottorista moottorin osaksi

Kolme keinoa edistää kestävää kehitystä kunnissa

Haminan osallisuusjohtaja Pia Nordman: 5.11.2021 Haminassa kestävyys ulottuu ympäristöön, yhteisöön ja talouteen: Kuntaliiton ennakointityö apuna

Kuvituskuva

Kestävä kehitys kunnissa - lähtölaskenta uhkakuvasta unelmaan

Millainen on kestävä kunta? Mitä toimenpiteitä kunnat voivat tehdä kestävyyden lisäämiseksi? Kuntaliitto kutsui kaupungit ja kunnat vastaamaan kysymyksiin kestävät kunnat -ennakointiprosessissa.

lateral-image-left