Työllisyystehtävien keskittäminen kuntiin on merkittävä mahdollisuus ratkoa yhä pahenevaa työvoimapulaa

Hallituksen puoliväliriihen päätöksen mukaisesti vuonna 2024 työnhakijoiden ja työnantajien TE-palvelut ovat osa kuntien työllisyys- ja elinvoimatehtäviä. Päätös on jatkumo kolmelle työllisyyden kuntakokeilulle, mutta kokonaisuus on laajuudeltaan merkittävämpi sisältäen kaikki työnhakija-asiakkaat ja työnantaja-asiakkuudet. Alkukesän aikana muutoksen valmistelu on käynnistynyt, samanaikaisesti muiden, työttömien palveluihin ja kuntien tehtäviin vaikuttavien uudistusten kanssa.

Nykyjärjestelmä on pirstaleinen työvoimapalveluiden vastuiden ja yhteensovittamisen näkökulmasta ja kuntaratkaisu selkeyttää palvelurakennetta huomattavasti muun muassa osaamisen kehittämisen, työnantaja- ja yrityspalveluiden sekä kotoutumispalveluiden osalta. TE-palvelut on yksi osa kuntien työllisyys- ja elinvoimatehtävien laajaa työkalupakkia ja kunnat koordinoivat palvelun asiakkaalle laajalta verkostolta: kunnan eri toimialoilta, yhteistyössä muiden kuntien kanssa, kolmannen sektorin palvelutuottajilta ja valtion kanssa yhteistyössä.

TE-palvelurakenneuudistuksella on lukuisia vaikutuksia kuntien toimintaan niin lyhyellä kuin myös pitkällä aikavälillä. Uusi tilanne vaatii jäsentämistä ja selventämistä. Kuntaliitossa valmistellaan parhaillaan toimia, joiden avulla kuntakenttää voidaan tukea muutoksessa. Kuntaliitto työskentelee myös tiiviisti yhdessä kuntatoimijoiden kanssa, jotta kuntakentän tarpeet huomioidaan ja tulevat pysyvän uuden mallin valmistelussa laajasti esille. Tähän yhteyteen on muun muassa perustettu kuntien sparrausryhmä, jonka keskeisenä tehtävänä on yhteensovittaa erilaisten kuntien tarpeita ja näkemyksiä.

Kuntien sparrausryhmässä painotetaan muutoksen tarpeellisuutta.

- Työvoimapula yrityksissä ja julkisella sektorilla haastaa jo nyt, ja tulevaisuudessa tilanne vain muuttuu vaativammaksi. Rakenneuudistuksella on mahdollisuus ratkoa tätä ongelmaa. Kuntien visiona on saada osaajat ja työ kohtaamaan entistä paremmin, tarjota läpi Suomen laadukasta lähipalvelua. Matkalla kohti visiota on tärkeää tunnistaa nykytilan vahvuudet ja suunnitella uutta niitä kunnioittaen ja yhteensovittaen, sanoo Seinäjoen kaupungin elinvoimajohtaja Erkki Välimäki.

- Tulevaisuuden kunta rakennetaan nyt ja se on jokaisen kunnan asia. Työnhakijoiden ja työnantajien te-palvelut osana kuntien työllisyys- ja elinvoimatehtäviä merkitsee yhä strategisempaa merkitystä työllisyysasioille tulevaisuuden kunnissa. Kunnissa on mahdollisuus kasvattaa työllisyyttä työn kysyntää ja tarjontaa lisäämällä monin eri keinoin, sanoo Kuntaliiton varatoimitusjohtaja Timo Reina.

Lisätietoja työllisyyden ratkaisumallista.