Energia ja ilmasto jatkavat EU-edunvalvonnan keskiössä

Vuonna 2022 jatkamme Kuntaliiton EU-edunvalvonnassa uusilla painopisteillä, jotka pohjautuvat edellisvuoden pääteemoihin.

Painotamme EU-edunvalvonnassa alkaneena vuonna seuraavaa:

1. EU:n ohjelmakausi 2021-2027: keskiössä elvytys ja uusi kasvu
  2. EU:n kaupunkipolitiikka: kaupungit elinvoiman edistäjinä ja talouden moottoreina
  3. Euroopan vihreän kehityksen ohjelma (Green deal)
  4. Euroopan digitaalinen valmius
  5. Euroopan sosiaalisten oikeuksien pilaria koskeva toimintasuunnitelma

Tärkeimpiä viime vuodelta jatkuvia aiheita ovat energia ja ilmasto. Komissio julkaisi energia- ja ilmastoaiheita koskevan esityksensä kesällä 2021 Fit for 55 -paketissa, jossa on runsaasti kuntavaikutuksia.

Pandemiasta ja maailmantilanteen epävakaudesta huolimatta pidämme katseen tulevaisuudessa. Komissio on nimennyt kuluvan vuoden nuorten vuodeksi. Myös EU:n tulevaisuutta koskevan hankkeen tuloksia on odotettavissa tämän kevään aikana.

Komission tavoitteet korostavat vahvempaa EU:ta

Komission toimikausi on viisi vuotta, ja vuosittaiset työohjelmat esityksineen toteuttavat komission koko kaudelleen asettamia tavoitteita.

Nämä tavoitteet ovat:

1. Euroopan vihreän kehityksen ohjelma

2. Euroopan digitaalinen valmius

3. Ihmisten hyväksi toimiva talous

4. Vahvempi EU maailmannäyttämöllä

5. Eurooppalaisen elämäntavan edistäminen

6. Uutta vauhtia eurooppalaiselle demokratialle.

Komission työohjelma vuodelle 2022 on otsikoitu ”Eurooppa vahvemmaksi yhdessä”. Vuoden 2022 työohjelmassa on 42 kappaletta uusia aloitteita ja lukuisia muita esityksiä. Kaikki näistä eivät ole merkittäviä suomalaisten kuntien näkökulmasta, mutta iso joukko edellisen vuoden esityksistä on edelleen käsittelyssä kuluvan vuoden aikana.

Kuntaliitto tukee suomalaisia kuntia EU:n areenoilla

Kuntien asioista noin 60% juontaa EU:n päätöksentekoon, joten haluamme Kuntaliitossa vaikuttaa vuosittain hyvin laaja-alaisesti.

EU-edunvalvontamme lähtökohtana on suomalaisten kuntien toimintaedellytysten turvaaminen ja kehittäminen. Tavoitteenamme on vaikuttaa oikea-aikaisesti ja mahdollisimman monilla areenoilla EU:ssa vireillä oleviin asioihin ja säädösten valmisteluun. Koska iso osa EU-säädännöstä toimeenpannaan kunnissa ja alueilla, kiinnitämme erityistä huomiota siihen, että uusien velvoitteiden täytäntöönpanoon löytyy ohjausta ja resursseja.

Määrittelemme vuosittain EU-edunvalvonnan tavoitteet ja painopisteet Kuntaliiton strategian ja Euroopan komission työohjelman pohjalta. Asiakirja toimii EU-edunvalvontamme pohjana niin kotimaassa kuin Brysselissä. Monien kuntiin vaikuttavien EU -asioiden kehitys ja käsittely vaativat pitkäjänteistä asioihin vaikuttamista.

Lisää aiheesta:

Kuntaliiton EU-edunvalvonnan painopisteet

Ulla Karvo
+358 9 771 2523, +358 50 512 2232
Vastuualueet
  • kuntaliiton EU-edunvalvonnan kehittäminen ja koordinaatiovastuu Helsingissä yhdessä KV-tiimin kanssa
  • EU- lausuntovalmistelua koskevan kokonaisuuden koordinointi
  • alueiden komitean koordinaattoritehtävän hoitaminen
  • Brysselin toimiston toiminnan tukeminen ja toiminnan kehittäminen yhdessä Brysselin toimiston johtajan kanssa