EU-edunvalvonta

Kolme henkilöä hymyilee kameralle. Lisäksi Eu-värityksellä grafiikkaa.

Kuntaliitossa EU-edunvalvontatyömme lähtökohtana on edistää suomalaisten kuntien ja kaupunkien toimintaedellytyksiä vaikuttamalla ennakoivasti ja oikea-aikaisesti EU-lainsäädännön valmisteluun, sekä hyödyntämällä EU-jäsenyyden tarjoamia mahdollisuuksia kansainväliseen yhteistyöhön. 

EU vaikuttaa merkittävästi suomalaisten kuntien toimintaan. Kuntaliiton vuonna 2024 teettämän selvityksen mukaan lähes puolet kuntien päätöksistä ja tehtävistä juontaa Brysseliin. Noin kaksi kolmasosaa EU-säädöksistä toimeenpannaan paikallisella tasolla.

EU-edunvalvontamme painopisteet perustuvat kuntien ja kaupunkien tarpeisiin. Määrittelemme vuosittaiset painopisteemme Euroopan komission työohjelman pohjalta. Alla voit tutustua vuoden 2025 tavoitteisiimme.

Avaa kaikki

Vuoden 2026 EU-edunvalvonnan lähtökohdat ja painopisteet

Kuntaliiton EU-edunvalvonnan tavoitteena on parantaa kuntien kilpailukykyä ja edesauttaa kuntalaisten hyvinvointia

Aloittaessaan joulukuun lopussa 2024 EU-komissio asetti viisivuotisen kautensa poliittiset suuntaviivat. Keskiössä ovat puolustus, turvallisuus, kestävä vauraus, demokratia ja sosiaalinen oikeudenmukaisuus. Vuosittaisten työohjelmien avulla näitä tavoitteita pyritään toteuttamaan. 

Myös Kuntaliitto on asettanut vaalikaudelle omat EU-tavoitteensa: 

  1. Suomen kunnissa toteutetaan vihreää ja digitaalista siirtymää 

  2. Työperäistä maahanmuuttoa on edistettävä 

  3. EU-sääntelyssä ja rahoituksessa tulee huomioida Suomen muuttunut geopoliittinen asema ja saavutettavuus 

  4. Kuntien ja kaupunkien elinvoimaa on vahvistettava; investointeja lisää 

  5. Arktinen osaaminen ja infran merkitys 

On muistettava, että selvitysten mukaan lähes puolet kuntien asioista juontaa Brysseliin ja noin kaksi kolmasosaa EU-säädöksistä toimeenpannaan paikallisella tasolla. Kunnat eivät ole vain täytäntöönpanon toteuttajia, vaan ne vaikuttavat EU-säädösvalmisteluun eri vaiheissa monilla areenoilla. 

Komission työohjelma vuodella 2026 julkaistiin lokakuun lopulla, ja sen nimi on Euroopan riippumattomuuden hetki. Se perustuu poliittisissa suuntaviivoissa ja ”Vuoden 2025 Unionin tila” -puheessa esitettyihin sitoumuksiin ja ajatuksiin. 

Vuoden 2026 työohjelma vahvistaa komission keskeiset painopisteet. Esitetyillä toimilla pyritään edistämään kilpailukykyä, saavuttamaan johtoasema puhtaiden ja digitaalisten innovaatioiden alalla, vahvistamaan EU:n ainutlaatuista yhteiskuntamallia ja varmistamaan kollektiivinen turvallisuus. 

Yksi tärkeistä painopisteitä liittyy lainsäädännön yksinkertaistamiseen ja täytäntöönpanoon. Byrokratian karsimisesta hyötyvät niin ihmiset, yritykset kuin hallintokin. Komissio on keskittynyt vahvasti yritysten taakan keventämiseen. Onkin varmistettava, etteivät yrityksiin kohdistuvat helpotukset valu paikallistason velvollisuuksiksi. Monissa vuoden 2026 työohjelman aloitteissa keskitytään EU:n lainsäädännön yksinkertaistamiseen ja kustannusten vähentämiseen. 

Vuoden 2026 komission työohjelman keskeiset aloitteet: suvereenimpi ja riippumattomampi Eurooppa 

Kestävä vauraus ja kilpailukyky: Komissio jatkaa työtään Euroopan teollisen perustan vahvistamiseksi. Riippumattomuutta on parannettava muun muassa kriittisten raaka-aineiden osalta, ja sisämarkkinoiden potentiaalia on lisättävä merkittävästi.  

Puolustus ja turvallisuus: Puolustusvalmius 2030 -kehyksen pohjalta vahvistetaan EU:n puolustusvalmiutta ja lisätään yhteistyötä strategisten kumppaneiden kanssa. Tavoitteena on kehittää eurooppalaista droonipuolustusta, joka on olennaista EU:n itäisen sivustan ja siten myös Suomen itäisten osien valvonnassa. Lisäksi rajojen suojelun vahvistamisella torjutaan järjestäytynyttä rikollisuutta. Myös muuttoliike- ja turvapaikkasopimuksen täytäntöönpano on edessä. 

Sosiaalinen malli ja innovointi: Tavoitteena on hinta- ja elinkustannuskriisin torjuminen. Komissio haluaa puuttua köyhyyden ja asuntokriisin perimmäisiin syihin. 

Elämänlaatu – elintarvikkeet, vesi, luonto: Maataloustuottajia pyritään tukemaan eri keinoin. Ilmastokestävyyttä pyritään vahvistamaan eurooppalaisen ilmastomuutokseen sopeutumista koskevan suunnitelman avulla. 

Demokratia ja oikeusvaltioperiaate: Komissio haluaa suojata demokraattisia instituutioita ääriliikkeiltä ja disinformaatiolta. Komissio jatkaa tasa-arvounionin kehittämistä. 

Globaali yhteistyö: EU lisää yhteistyötä globaalien kumppaniensa kanssa seisoen vahvasti Ukrainan rinnalla antaen tukensa taloudellisille ja sotilaallisille tarpeille ja jälleenrakennustoimille. Myös Ukrainan tietä EU:n jäseneksi tuetaan. 

Varautuminen tulevaisuuteen 

Useilla edellä esitetyillä työohjelman painotuksilla on vaikutuksensa paikallistasoon, ja tavoitteiden toteuttaminen edellyttää resursseja. Komissio on antanut ehdotuksensa monivuotiseksi rahoituskehykseksi (2028–2034), jossa toimille ehdotetaan lähes kahden biljoonan euron määrärahoja. Vuoden 2026 aikana rahoituskehyskeskustelut jatkuvat yhteisymmärryksen saavuttamiseksi tästä monitahoisesta ja isoja muutoksia sisältävästä paketista.  

Kuntaliiton EU-edunvalvonnan tavoitteena on vaikuttaa oikea-aikaisesti ja mahdollisimman monilla kanavilla EU:ssa vireillä oleviin, kuntia koskeviin asioihin ja säädösvalmisteluun. Määrittelemme vuosittain EU-edunvalvonnan tavoitteet ja painopisteet oman strategiamme ja komission työohjelman pohjalta. Asiakirja toimii EU-edunvalvonnan tukena kotimaassa ja Brysselissä.  

Tälle sivustolle olemme koonneet asiantuntijoidemme näkemyksiä niistä komission aloitteista, joilla arvioidaan olevan vaikutusta suomalaisiin kuntiin. Tarpeen mukaan kommentoimme myös työn alla olevia tai jo valmistumassa olevia asioita. Vuoden kuluessa saattaa nousta myös yllättäviä, reagointia vaativia asioita esille. 

Komission työohjelma 2026 lukuina: 

  1. 38 uutta poliittista tavoitetta 

  2. 47 lainsäädäntöaloitetta, joista 25:llä on merkittävä yksinkertaistamistavoite 

  3. 20 arviointia, joilla testataan nykyisen EU-lainsäädännön toimivuutta ja etsitään keinoja sääntelyn keventämiseen 

  4. 25 entisestä aloitteesta on vetäydytty, yksi entinen aloite on kumottu. 

  5. 111 vireillä olevaa ehdotusta, joiden käsittelyä jatketaan. 

Kuntaliiton EU-painopisteiden 2026 esittely seuraa komission työohjelman uusien aloitteiden jaottelua otsikoittain. Lisäksi mainitaan, jos aloitteella on vahva pyrkimys tavoitella yksinkertaistamista. 

Lisätietoja:

EU-asioiden päällikkö Ulla Karvo

1. Uusi suunnitelma Euroopan kestävän vaurauden ja kilpailukyvyn varmistamiseksi

Kilpailukyky 

Julkisia hankintoja koskeva säädös (säädös, Q2 2026, yksinkertaistamistavoite) 

Komission tavoitteena on yksinkertaistaa hankintasääntelyä. Tämän vaikutukset olisivat positiivisia kunnille. Kuitenkin odotettavissa on, että jotakin lisäsääntelyä olisi tulossa, eikä yksinkertaistaminen toteudu. 

Uudistuksessa tulisi painottaa erityisesti kustannustehokkuutta. Komission tavoitteena on edellyttää tuloksellisuuden järjestelmällistä seurantaa. Tämä johtaa helposti alue- ja paikallisviranomaisten hallinnollisen taakan kasvamista. Tämä ei ole suotavaa, koska monilla ei edes ole omia hankintaosaajia, jotka raportoinnista joutuisivat vastaamaan. 

Komissio esittää myös uusia periaatteita (sopimussuhteen tasapaino, luottamuksensuoja ja työntekijöiden suojelun periaate), jotka vievät säädöstä vahvemmin sopimusoikeuden puolelle. Kuitenkin EU:n hankintalainsäädännön tulisi säilyä menettelylainsäädäntönä, jolla määritetään ostamisen prosessia. 

Lisätietoja: johtava juristi Eeva-Riitta Högnäs

Pilvipalveluja ja tekoälyä edistävä säädös ja sirusäädös, Q1 2026 

Pilvipalveluja ja tekoälyn kehittämistä koskeva säädös on yksi digitaalipolitiikan päätavoitteista, jotka on esitetty vuoden 2025 kilpailukykykompassissa. Säädös on osa toimia, jotka sisältyvät Tekoälyn maanosa -toimintasuunnitelmaan. Tavoitteena on vahvistaa EU:n kilpailukykyä ja teknologista omavaraisuutta.   

Säädöksen tavoitteet jakautuvat kolmeen osaan: 

Ensimmäinen tavoite on edistää tutkimusta ja innovointia, jotta EU saisi johtoaseman resurssitehokkaiden datankäsittelyinfrastruktuureiden, -ohjelmistojen-, ja -palveluiden alalla. 

Toisena tavoitteena on kolminkertaistaa EU:n datakeskuskapasiteetti tulevien 5–7 vuoden aikana. 

Kolmantena tavoitteena on varmistaa, että tarkasti määriteltyjä erittäin kriittisiä käyttötarkoituksia varten saadaan erittäin tietoturvallista EU-lähtöistä pilvikapasiteettia. Samalla luodaan edellytykset sille, että EU:n pilvipalvelutoimiala voi kehittää tietoturvallista prosessikapasiteettia näiden erittäin kriittisten käyttötarkoitusten tarpeisiin. (Lähde: AI continent - new cloud and AI development act.) 

Kuntaliitto seuraa säädöksen etenemistä. Se voi vaikuttaa kuntasektoriin suurestikin, koska kunnissa käytetään Euroopan ulkopuolisia pilvipalveluja ja ratkaisuja. Haaste, jota tulevalla säädöksellä pyritään ratkaisemaan, on saada markkinoille vaihtoehtoisia eurooppalaisia ratkaisuja, joiden avulla voitaisiin merkittävästi vähentää riippuvuutta EU:n alueen ulkopuolisista ratkaisuista. Tämä on kannatettavaa mutta erittäin haastavaa saavuttaa. 

Lisätietoja: Erityisasiantuntija Jaana Jormanainen 

Kiertotalous 

Kiertotaloussäädös (säädös, Q3 2026, yksinkertaistamistavoite) 

Komissio aikoo julkaista vuoden 2026 kolmannella neljänneksellä kiertotaloussäädöksen, jolla on tarkoitus edistää kiertotalouden tuotteiden kysyntää ja tarjontaa ja vähentää riippuvuutta kriittisistä luonnonvaroista sekä nopeuttaa edelleen lainsäädännön täytäntöönpanoa ja investointeja puhtaan teollisen kehityksen ohjelman puitteissa. 

Komissio aikoo tehdä myös julkisia hankintoja koskevia ehdotuksia (Q2/2026) edellä mainitun työn tukemiseksi ja varmistaa, että Eurooppaan investoimiselle ja Euroopan laajempien tavoitteiden tukemiselle on kannustimia.  

Kuntaliiton näkemyksen mukaan kiertotaloussäädöksessä tulisi keskittyä neitseellisten tuotteiden suunnittelu- ja tuotevaatimusten kehittämiseen, jotta tuotteista aidosti tehtäisiin 1) kestävämpiä 2) korjauskelpoisia ja 3) kierrätyskelpoisia. 

EU:n yhteisiä tavoitteita ja EU-lainsäädännön yhtenäistä ymmärrystä tarvitaan, ja tätä ymmärrystä tulee tukea. Usein myös yhteisten ja yhtenäisten toimintamallien kehittäminen on tarpeen. Samalla kehitystyössä tulisi ottaa huomioon eri jäsenmaiden vaihtelevat toimintaympäristöt ja olosuhteet. Yksi toimintamalli ei välttämättä tuo kaikille ja kaikkialla parasta lopputulemaa. 

Kuntaliitto kannattaakin ennemminkin direktiivipohjaista kuin asetuspohjaista EU-sääntelyä, koska se mahdollistaa laajemman toimeenpanovapauden jäsenmaiden paikallisorganisaatioille. 

Liiallinen toimintamallien harmonisointi saattaa jäykistää rakenteita ja vähentää paikallistason mahdollisuuksia toimia ja innovoida luovia kiertotaloutta tukevia ratkaisuja. Kiertotaloustyössä onkin tärkeää ottaa huomioon jäsenmaiden alueellisen ja paikallisen tason julkiset ja yksityiset toimijat, jotta varmistetaan eri toimenpiteiden tehokkuus ja hyväksyttävyys. Paikallisten erityispiirteiden huomioiminen tavoitteiden määrittelyssä voisi osaltaan parantaa toimien kustannustehokasta ja vaikuttavaa toimeenpanoa. 

Kiertotaloussäädöksen yksi painopiste lienee sähkö- ja elektroniikkalaiteromun kierrätyksen tehostaminen. Sähkö- ja elektroniikkalaiteromu on nopeimmin kasvava jätevirta EU:ssa (kasvuvauhti on 2 prosenttia vuodessa), ja alle 40 prosenttia siitä kierrätetään. 

Toisena painopisteenä lienevät erilaiset toimet, joilla edistettäisiin jätteiden, uusioraaka-aineiden ja niiden uudelleenkäytön sisämarkkinoita. Toimenpiteet kohdentuvat tällöin esimerkiksi end of waste -kriteerien uudistamiseen, laajennettua tuottajan vastuuta koskevien järjestelmien yksinkertaistamiseen, digitalisointiin ja laajentamiseen sekä pakollisten kriteerien asettamiseen kiertotalouteen perustuvien tuotteiden, palvelujen ja urakoiden julkisille hankinnoille.  

Kuntaliitto huomauttaa, että laajennetun tuottajavastuun roolia vastauksena kiertotalouden, jätehuollon ja kierrätyksen ongelmiin ei pidä yliarvioida. Laajennettu tuottajavastuu hajottaa muun muassa jätehuollon kokonaisuutta ja pirstaloi jätehuoltovastuita jopa jätelajikohtaisiksi. Tämä voi osaltaan johtaa järjestelmätason osaoptimointiin, jossa kukaan ei enää ota vastuuta kokonaisuuden hallinnasta. Lisäksi kiertotaloussäädökseen liittyvä yritysten normien keventämisen tavoite ei saa johtaa paikallisviranomaisten normitaakan ja hallinnollisen taakan lisääntymiseen. 

Julkisten hankintojen yhteisten kiertotalouskriteerien kehittäminen on tärkeää; ohjeistusta ja tukea hankintojen tekemiseen tarvitaan. Kuntaliitto pitää hieman haasteellisena lähestymistapaa, jossa erilaisia hankintakriteerejä asetetaan sektorikohtaisesti sektorilainsäädännössä. Järkevintä olisi koota hankintoja koskevat vaatimukset hankintoja koskevaan lainsäädäntöön. Mikäli kriteerejä asetetaan eri sektorilaeissa, vähintään vaatimusten, muotoilujen ja mekanismien tulisi olla mahdollisimman yhdenmukaisia.  

Kiertotaloutta tukevien julkisten hankintojen käyttöönoton edistämiseksi tarvitaan ensisijaisesti opastusta ja koulutusta. Etenkin jos EU-tasolla päädytään antamaan mahdollisia velvoittavia kiertotalouden hankintakriteerejä, näihin tulee luoda soveltamisen helpottamiseksi mahdollisimman kattavaa ohjeistusta ja levittää hyviä käytäntöjä. 

EU-tasolla tulee keskittyä kouluttamaan lähinnä kansallisia kouluttajia tai neuvojia, jotka voivat puolestaan jalkauttaa oppejaan paikallisesti omissa maissaan kansallisella kielellä ja kansalliset erot huomioiden. On kannatettavaa, että EU-tasolla laaditaan mallipohjia ja esimerkkejä, mutta tiedon levittäminen tulee voida hoitaa kansallisesti. 

Lisäksi Kuntaliitto korostaa erityisesti, että uusia osaamista vaativia velvoitteita ei tule säätää, ellei ensin ole varmistettu hankintayksiköille tarkoitetun koulutuksen, tuen ja ohjeistuksen resursointia ja rahoitusta. 

Kiertotaloutta tukevien hankintojen esteenä saattaa usein olla hankintayksikön puutteellinen kiertotalouden osaaminen tai ymmärrys, tarjonnan puute sekä myös se, että kiertotalousnäkökohtien lisääminen hankintoihin voi ainakin aluksi nostaa hankintakustannuksia. Kyse on kuitenkin julkisten varojen käytöstä, ja varoja on aina rajallisesti käytössä. Jos asetetaan pakollisia hankintakriteerejä, olennaista on, että kriteerit olisivat koestettuja ja toteuttamiskelpoisia. Lähtökohtaisesti emme kannata pakollisten kriteerien asettamista.  

Viemme vesiresilienssistrategiaa eteenpäin digitaalisuutta edistävän toimintasuunnitelman ja vesiresilienssialustan avulla. Tavoitteena on saada toimijoita liikkeelle, lisätä vesitehokkuutta ja vahvistaa alan kilpailukykyä. 

Lisätietoja: erityisasiantuntija Tuulia Innala & yhdyskuntatekniikan päällikkö Paavo Taipale 

Energia 

Energiaan liittyvät säädökset (osa säädöksiä ja osa ei säädöksiä, osassa yksinkertaistamistavoite) 

  • Sähköistämistä edistetään (Action plan, 1Q/2026), ja energiaturvallisuutta kohennetaan (säädös, 1Q/2026) 

  • Energiaunionia on tarkoitus viedä yhä eteenpäin (hallinto, verkkojen kapasiteetti, pullonkaulojen poisto ym.), sisältäen fossiilisista polttoaineista luopumisen 

  • Nykyinen FF55-paketti on laadittu vuoden 2030 tavoitteiden saavuttamiseksi, mutta vuoden 2040 tavoitteiden saavuttamiseksi komissio on aikatauluttanut energiatehokkuusdirektiivin (EED) ja uusiutuvan energian direktiivin (RED III) päivityksen alkavaksi jo vuoden 2026 aikana (3Q/2026) 

  • Rakennusten energiatehokkuusdirektiivin (EPBD) päivityksestä ei ole kerrottu vielä mitään, mutta se tuli hyväksytyksi noin puoli vuotta myöhemmin kuin EED ja RED III (Tuleeko EPBD:n päivitys vuoden 2027 työohjelmaan?)   

Samaan aikaan komissiolla on huoli jäsenmaiden kansallisten energia- ja ilmastosuunnitelmien vaikuttavuudesta: kolmasosa jäsenmaista ei komission arvion (27.5.2025) mukaan saavuta vuoden 2030 energiatehokkuustavoitteita. Tämä tilanne on saanut komission esittelemään 10 kohdan listan (13.6.2025) lisätoimista (New impetus for energy efficiency, katso lista alta) jo lähivuosille. 

Kohdat 6 (tradable energy efficiency market) ja ehkä myös 3 (lisää velvoitteita toimialoille) voivat tuoda ikävyyksiä jo lähivuosina, vaikka vuoden 2030 tavoitteiden saavuttamiseksi ne alkavat jo olla myöhässä.  

”Energiansäästökauppa” tarkoittaisi jokseenkin sitä, että jäsenvaltioiden (tai niiden energiayhtiöiden) pitäisi hankkia ”valkoisia sertifikaatteja” markkinoilta, jos varsinaista energiansäästöä ei saataisi aikaan. Tällaiset markkinat on jo luotu Ranskaan, Italiaan, Puolaan ja Espanjaan – ja ainakin Italiassa mafia on jo ehtinyt hyvin osuuksille erilaisten lumeprojektien avulla. 

Euroopan laajuinen ”energiansäästökauppa” toisi luultavasti Suomelle – jos velvoitteet asetetaan EED:n tapaisella ”reilu meininki” -kaavalla – terawattituntien edestä lisähankintaa; Arvio lisäkustannuksesta on jopa miljardi euroa vuodessa. 

On myös epäselvää, miten tällaisen velvoitejärjestelmän (oblication scheme) kaltaisen järjestelmän osittainen käyttöönotto vaikuttaisi vaihtoehtoisia toimia (alternative approach) käyttävien maiden EED-toimeenpanoon, esimerkkinä Suomen energiatehokkuussopimukset. 

RED III:n toimeenpanossa kestävyyskriteerien käyttö on saatu valmiiksi vain Tanskassa. Suomelta puuttuu vielä jotain, ja muissa maissa toimeenpanon kyky ja halu on ollut hieman epämääräistä. Voi hyvin olla, että RED III:n toimeenpano onnistu vielä huonommin kuin EED:n.   

Edunvalvontanäkökulmia kuntasektorille vuoden 2026 työohjelmasta 

  • EED:n päivityksen yhteydessä olisi kunnille tärkeää saada muutoksia kolmeen keskeiseen artiklaan: 

  • Art. 5: Julkisen sektorin erillisen energiansäästövelvoitteen laskentatapaa pitäisi saada kohtuullistettua (nykyinen 1,9 % /vuosi laskettuna vuoden vertailuvuoden  2021 kulutuksesta johtaa 2030-luvulla kohtuuttomiin energiansäästövelvoitteisiin). 

  • Art. 6: Vaihtoehtoiset toimet on saatava pidettyä mukana, jottei energiatehokkuussopimustoiminta lopu Suomessa (vuoden 2023 päivityksessä ne päätettiin jättää mukaan vasta aivan viime tingassa). 

  • Art. 7: Sekavaa hankinta-artiklaa pitäisi selkiyttää. 

  • RED III:n osalta ei liene muuta riskiä kuin mahdollisten uusiutuvan energian osuusvelvoitteiden merkittävä kasvu. 

  • EPBD:n mahdollisen päivityksen olisi sisällettävä ainakin kestävän liikkumisen infrastruktuurin velvoitteiden lieventämistä etenkin, jos Suomi toimeenpanee direktiiviä perustasoa tiukemmilla vaatimuksilla. 

  • EU:n laajuinen ”energiansäästökauppa” pitää saada torjutuksi. (Kustannuksia uhkaa tulla kuntaomisteisille energiayhtiöille kustannuksiin ja kuntiin asiakkaina) 

Työohjelma 2026: Energiaunionipaketti tulevalle vuosikymmenelle (Annex I, no8) 

  • Energiatehokkuuskehyksen perustaminen (säädös, Q3 2026 yksinkertaistamistavoite) 

  • Uusiutuvaa energiaa koskevan kehyksen perustaminen (säädös, Q3 2026, ykisnkertaistamistavoite) 

New impetus for energy efficiency 

Commissioner for Energy and Housing, Dan Jørgensen, 13.6.2025 

1. Support and simplify implementation 

2. Mainstream energy efficiency in EU energy policymaking 

3. Strengthen sector-specific policies and product standards             

4. Facilitate financing and investment         

5. Enhance collaboration and cooperation 

6. Create a tradable energy efficiency market           

7. Develop skills for energy efficiency 

8. Boost research and innovation funding and partnerships 

9. Promote international cooperation 

10. Increase energy efficiency awareness 

Lisätietoja: erityisasiantuntija Vesa Peltola 

Ilmastopaketti tulevalle vuosikymmenelle 

Kansallisten tavoitteiden ja joustomahdollisuuksien tarkistaminen EU:n ilmastopoliittisen kehyksen puitteissa (säädös, Q4 2026) 

Alueelliset ja paikalliset viranomaiset vastaavat muun muassa rakennuskannan energiaremonteista sekä uusiutuvan energian mahdollistavasta kaavoituksesta. OECD:n mukaan alueelliset ja paikalliset viranomaiset vastaavat 63 prosentista ilmastoon liittyvistä julkisista menoista sekä 69 prosentista ilmastoon liittyvistä investoinneista. 

Euroopan alueiden komitean mukaan ilmastopolitiikan toimeenpanossa alueelliset ja paikalliset viranomaiset vastaavat 70 prosentista hillinnän toimenpiteistä sekä 90 prosentista ilmastonmuutokseen sopeutumisen toimenpiteistä. Energia- ja ilmastotyössä on tärkeää ottaa huomioon jäsenmaiden alueellisen ja paikallisen tason yksityiset ja julkiset toimijat, jotta varmistetaan eri toimenpiteiden tehokkuus ja hyväksyttävyys. 

Osallisuus ja yhteistyö lisäävät politiikkakoherenssia eri hallinnon tasoilla ja mahdollistavat kunnianhimoisen ja paikallisiin olosuhteet huomioivan ilmastopolitiikan. Päästökaupan laajentaminen tuo kansallisesti lisää huutokauppatuloja, jotka on kohdennettava ilmastotoimiin. Tästä summasta on ohjattava osa paikallistason ilmastotoimiin. Erityisesti liikenteen päästökaupan huutokauppatulot on ohjattava kestävän liikkumisen edistämiseen. 

Yhdennetty eurooppalainen ilmastokestävyyskehys (ei säädös, Q4 2026) 

Ilmastonmuutos etenee, ja sen seuraukset ja muutoksen nopeus aiheuttavat uusia haasteita kunnille ja yhteiskunnalle laajemminkin. Seurauksiin varautuminen kaikilla yhteiskunnan tasoilla on välttämätöntä. Komissio onkin tekemässä ilmastovaikutuksiin varautumisesta pysyvän osan EU-politiikkaa. 

Ilmastonmuutokseen sopeutumista ja resilienssiä koskevassa kehikossa esitetään myös uutta lainsäädäntöä. Sen vaikutuksia on arvioitava huolellisesti. Ilmastonmuutoksen vaikutukset kohdataan paikallisesti; kunnat tarvitsevat tukea muun muassa paikallisten ja alueellisten ilmastoriskien ja haavoittuvuuksien tunnistamisessa. 

Sopeutumistoimien rahoitukseen tulee jatkossa varautua, sillä sopeutumattomuuden kustannukset ovat oletettavasti huomattavasti kalliimpia kuin etukäteen varautuminen. Paikallisten erityispiirteiden huomioon ottaminen osaltaan parantaa sopeutumistoimien kustannustehokasta ja vaikuttavaa toimeenpanoa. 

Lisätietoja: erityisasiantuntija Pauliina Jalonen 

Sääntelyn parantaminen 

Tiedonanto paremmasta sääntelystä (ei säädös, Q2, 2026) 

Komission työohjelma on otsikoitu ”Euroopan riippumattomuuden hetki”, ja sillä on tavoiteltu moninaisia ulottuvuuksia. Komission tavoitteena on perustavanlaatuisesti turvata oma tulevaisuutensa ja mahdollistetaan kansalaisten hyväksymä yhtenäinen unioni pyrkimällä parempaan sääntelyyn. 

Kritiikkiä on esitetty EU:n liian yksityiskohtaista sääntelyä kohtaan. Monesti nähdään myös, että etenkin paikallistason hallinnollinen taakka on sietämätön ja kaiken aikaa lisääntyvä. Monet säädökset nähdään usein liian monimutkaisina, eikä niiden toimeenpanossa ole joustavuutta.  

Komissio on tiedostanut säädöstyön valmistelun ja säädösten puutteellisuuksia. Tiedonanto paremmasta sääntelystä on tervetullut. Etenkin kuntatasolle toivotaan taakan kevennystä toimeenpanon ja raportointien osalta. Jo monen komission tavoitteena on ollut parantaa sääntelyä siinä onnistumatta. Nyt on aika panostaa oikeasti kohti parempaa sääntelyä ja toivoa tiedonannon olevan pohjana jatkotyölle. 

Lisätietoja: EU-asioiden päällikkö Ulla Karvo 

2. Euroopan puolustuksen ja turvallisuuden uusi aikakausi

Puolustus 

Puolustus- ja turvallisuusalan julkisten hankintojen yksinkertaistaminen (säädös, Q3 2026, yksinkertaistamistavoite) 

  • Suomen PuTu-lainsäädäntö antaa mahdollisuuden myös kunnille tehdä PuTu-hankintoja, tosin sen soveltaminen on alkutekijöissään. Tarvetta kuitenkin olisi, etenkin, jos hankintalain uudistus pakottaa kunnat luopumaan in house -yhtiöiden keskitetystä osaamisesta ja kilpailuttamisesta erityisesti ICT-hankinnoissa.  

  • Panostukset sotilaalliseen liikkuvuuteen ovat tärkeitä ja voivat vaikuttaa myös kunnissa, kun käytettävissä olevissa instrumenteissa mahdollistetaan kaksoiskäyttö. Kaksikäyttöisyys tarkoittaa, että investointeja voidaan hyödyntää poikkeusolojen lisäksi normaaliolojen siviilikäytössä. 

  • SAFE-instrumentti ja EU:n puolustuskapasiteetin kasvattaminen 

    • mahdollisia elinkeinovaikutuksia Suomelle (digitaalinen puolustus, sensorit ja elektroniikka, ammustuotanto) 

  • Drone Defence Initiative 

    • Myös kunnissa saatetaan siirtyä enenevissä määrin dronevalvontaan kriittisen infrastruktuurin osalta. Tämä voi mahdollistaa yhteistyötä muiden turvallisuusviranomaisten kanssa, esimerkiksi rajavalvonnassa.  

Sisäinen turvallisuus  

Frontexin vahvistaminen (säädös, Q3 2026), palauttamisprosessin digitalisointi (säädös Q3 2026, yksinkertaistamistavoite) 

  • Liittyy rajavalvontaan, ei suoraa vaikutusta kuntiin. 

  • Sen sijaan rahastopäätöksen sisäiseen turvallisuuteen ja rajavalvontaan on mahdollisesti vaikutuksia. (Katso Unionin tuki turvapaikka-asioihin, maahanmuuttoon ja kotouttamiseen (AMI-ehdotus), Schengen-aluetta, Euroopan yhdennettyä rajaturvallisuutta ja yhteistä viisumipolitiikkaa koskeva unionin tuki [BMV-ehdotus] ja Unionin tuki sisäiselle turvallisuudelle [IS-ehdotus].) 

  • Edunvalvonnan näkökulmasta tärkeää on varmistaa, että myös alue- ja paikallisviranomaisten, kuten kuntien on mahdollista saada tukea hankkeisiin, jotka tukevat rajavalvontaa, laajamittaisen maahantulon hallintaa sekä kotouttamistoimien kehittämistä. 

Europolin vahvistaminen (säädös, Q2 2026), Modernised rules to combat organised crime 

Rikoksentorjunnan vahvistamista, vaikutuksia erityisesti poliisiin. 

Kriittisen viestinnän EU-järjestelmän perustaminen (säädös, Q3 2026) 

  • yhdistää poliisin, pelastuslaitokset ja ensivastetoimijat EU:n laajuisesti 

  • mahdollistaa reaaliaikaisen yhteistoiminnan rajojen yli 

  • toimii kriiseissä, hybridiuhkissa, luonnonkatastrofeissa ja terroritilanteissa 

  • parantaa jäsenmaiden valmiutta suurkriiseihin ja nopeaa koordinaatiota 

  • liittynee Pelastuspalvelumekanismiin ja siinä ehdotettuun hätäavun koordinointimalliin 

On seurattava, syntyykö kunnille myös mahdollisuus saada laajemmin viranomaistietoa. 

Muut 

Kyberrikollisuuden ja hybridivaikuttamisen torjunta 

Mahdollisia hyötyjä kaikille toimijoille 

Digital Fairness Act + Action plan against cyberbullying 

Sosiaalisen median sääntely, korostaa: 

  • nuorten turvallisuutta 

  • informaatioympäristön luotettavuutta 

  • väärinkäytösten ja maalittamisen torjuntaa 

Lisätietoja: kehittämispäällikkö Ari Korhonen 

Palautusprosessin digitalisointi (Q3 2026) 

Valtion (Maahanmuuttoviraston) vastuulla oleva asia, joka voi vaikuttaa jonkin verran rajalla sijaitseviin kuntiin ja vastaanottopaikkakuntiin sekä isompien kuntien maahanmuuttotyön palveluihin. Kunnissa on osattava neuvoa kyseisiin kohderyhmiin kuuluvia yleisesti siitä, miten palautusprosessi toimii, mutta tällä ei liene suuria vaikutuksia kuntien työkenttään. 

Uudistetut säännöt järjestäytyneen rikollisuuden torjumiseksi (Q3 2026) 

Ihmissalakuljetus ja maahanmuuttoon liittyvä hyväksikäyttö ovat rikollista toimintaa, johon on puututtava. Tavoitteena on sääntely, jolla salakuljettajille ja ihmiskauppiaille asetetaan pakotteita, joilla heidän varojansa jäädytetään, liikkumisvapauttaan rajoitetaan ja tulovirtansa pysäytetään 

Suomi on panostanut muutaman vuoden ajan erityisesti työ- ja koulutusperusteisen hyväksikäytön ehkäisyyn, ja nyt kunnatkin ovat heränneet tähän. Ongelma on todellinen ja vaikuttaa kuntiinkin: kuntien palveluiden piiriin hakeutuu hyväksikäytettyjä, ja heidän tarpeisiinsa vastataan yhteistyössä monen organisaation kanssa. Tietoisuus asiasta kasvaa pikkuhiljaa. 

EU-tason tavoitteet ihmissalakuljetuksen torjumiseksi tukevat kuntia vähentämällä hyväksikäytön uhreiksi joutuvien määrää, parantamalla tiedonkulkua ja osaamista sekä mahdollistamalla resurssien ja palveluiden kohdentumista ennakoivasti. 

Lisätietoja: projektipäällikkö Maija Niskavirta & maahanmuutto- ja kotouttamisasiantuntija Maija Lehtimaa 

3. Ihmisten tukeminen ja yhteiskuntiemme ja sosiaalisten malliemme vahvistaminen

Asumisen kohtuuhintaisuus 

Rakennuspalvelusäädös (säädös, Q4 2026, yksinkertaistamistavoite) 

Tavoitteena on purkaa merkittävät sääntelyesteet – mukaan lukien ammatillisten pätevyyksien heikko tunnustaminen, epäjohdonmukaiset kansalliset säädökset ja raskaat lupamenettelyt – jotka vaikeuttavat merkittävästi rajat ylittäviä rakentamispalveluja. Aloitteen tavoitteena on vähentää sääntelyn pirstaloitumista yhdenmukaistamalla kansallisia sääntöjä ja yksinkertaistamalla hallinnollisia vaatimuksia. 

Keskeisiä toimenpiteitä ovat ammatillisten pätevyyksien parannetun vastavuoroisen tunnustamisen edistäminen, standardoitujen digitaalisten menettelyjen kehittäminen sekä suurempi oikeudellinen selkeys tilapäisten rajat ylittävien palvelujen tarjoamisessa. Näillä toimilla pyritään madaltamaan markkinoille pääsyn esteitä, erityisesti pienille ja keskisuurille yrityksille. 

Lisätietoja: kehittämispäällikkö Paula Mäenpää 

Koheesio 

Itäisiä raja-alueita koskeva tiedonanto (ei säädös, Q1 2026) 

Alkuvuodesta 2026 valmistuu komission tiedonanto EU:n itäisiä raja-alueita koskien. Työohjelmassa todetaan, että yksikään alue ei saa jäädä jälkeen. Koheesiopolitiikalla halutaan edistää alueiden kilpailukykyä, kasvua ja muutoskyvykkyyttä. Sen vuoksi komission fokuksessa ensi vuodelle ovat erityisesti EU:n itäiset raja-alueet ja syrjäiset alueet. Tiedonanto laaditaan myös saaria ja rannikkoyhteisöjä koskien. 

Komission tavoitteena on auttaa ulkoraja-alueita poistamaan sosioekonomisen kehityksensä esteitä ja parantamaan siviilivalmiutta ja -turvallisuutta. Tavoitteena on lisätä alueellista yhteenkuuluvuutta ja alueiden kyvykkyyttä edistää osaltaan tehokkaammin kansallista ja EU:n laajuista kasvua. 

Asian valmisteluun liittyvä kuuleminen päättyi syyskuussa 2025. Kuulemisen tarkoituksena oli kerätä näkemyksiä asiaankuuluvilta sidosryhmiltä eri puolilta EU:ta. Kuulemisen tarkoitus oli kerätä perusteellisempaa tietoa itäisten raja-alueiden kohtaamista haasteista, jotta EU:ssa voidaan suunnitella ja tarjota kohdennettuja toimenpiteitä näihin haasteisiin vastaamiseksi. Kuulemiseen osallistui noin 30 suomalaista organisaatiota, kuten kuntia, maakuntien liittoja, seudullisia kehittämisyhtiöitä, järjestöjä sekä koulutuslaitoksia. 

Kuntien puolesta tehtävä edunvalvontatyö jatkuu lokakuussa 2025 komission antaman tulevan 2028–2034 monivuotisen rahoituskehysesityksen osalta. Esityksessä on vaarana, että alueiden ja paikallisviranomaisten roolia heikennetään samalla, kun keskushallinnon roolia vahvistetaan. Koheesiopolitiikan avulla on saatu aikaan kasvua ja investointeja koko unionin alueella. Tätä työtä on voitava jatkaa. Myös Suomen kunnat ovat hyötyneet alue- ja rakennerahastojen tuomasta toimeliaisuudesta. 

Lisätietoja: kehittämispäällikkö Annukka Mäkinen 

Koulutus, osaaminen ja oikeudenmukainen työvoiman liikkuvuus  

Koulutuspaketti (ei säädös, Q3 2026) ja oikeudenmukaista työvoiman liikkuvuutta koskeva paketti (säädös, Q3 2026, yksinkertaistamistavoite) 

Kansainvälisen osaamisen liikkuvuus ja EU Talent Pool ovat isosti esillä lähes kaiken kokoisissa Suomen kunnissa. Haasteena kunnissa on, miten saadaan houkuteltua ja pidettyä kiinni kansainvälisistä osaajista. Merkittävä osa osaajista tulee jo nyt EU:n ulkopuolelta, mutta tällaista yhtenäistä poolia ei ole ennen ollut. 

EU:n toimet tukevat parhaimmillaan Suomen kuntien osaajahoukuttelutyötä. EU:n ajatukset osaamisen ja tutkintojen tunnustamisen yhdenmukaistamisesta ja liikkuvuuden edistämisestä ovat tarpeen ja edistävät työvoiman saatavuutta ulkomailta. Kuntien maahanmuuttotyötä tekevän henkilöstön osaamista on toki päivitettävä, mikäli on tulossa maahantuloa ja tutkintojen tunnustamista uudistavia käytäntöjä. 

EU Talent Pool voisi nostaa Suomen näkyvyyttä ulkomaalaisten osaajien keskuudessa, ja sen kautta kuntien vahva rooli kv-rekrytoinnissa ja kotoutumisessa voisi tulla entistä paremmin esiin. Suomi saataisiin mahdollisesti tämän kautta paremmin osaajien tietoisuuteen. 

Uusien osaajien houkuttelun lisäksi Suomessa tulisi kiinnittää entistä enemmän huomiota pitovoimaan. Mahdollisten uusien osaajien pysyvämpi jääminen Suomeen vaatii kotoutumiseen panostamista. Se on kunnissa haastavaa jatkuvien rahoitusleikkauksien vuoksi. Lisäksi yhteiskunnan vastaanottavuus on keskeinen asia. 

Maahanmuuttajien asuminen ja (edullisen) asumisen heikko saatavuus ei ole Suomessa noussut samalla tavalla isoksi ongelmaksi kuin monissa muissa EU-maissa. Asumispula ei ole niinkään ohjannut maahanmuuttajia tietyille alueille ja huonoihin oloihin, toisin kuin muissa maissa. 

Kunnat ovat Suomessa kotoutumistyön etulinjassa. Ne tarjoavat kielikoulutus-, kotoutumis- ja työllisyyspalveluita, asumista ja muita arjen palveluita. Tämä kuntien rooli on tunnistettava. Kuntien maahanmuuttotyö voi hyötyä EU-rahoituksesta ja strategisista linjauksista. 

Lisätietoja: projektipäällikkö Maija Niskavirta & maahanmuutto- ja kotoutumisasiantuntija Maija Lehtimaja 

Oikeudenmukaisuus 

Sukupolvien välisen oikeudenmukaisuuden strategia (ei säädös, Q1 2026) 

Sukupolvien välinen oikeudenmukaisuus on mielenkiintoinen, nouseva ja tärkeä teema, joka kiinnittyy myös kuntien hyvinvoinnin edistämisen työhön. Erityisesti sosiaalisessa kestävyydessä kunnilla on mahdollisuuksia edistää teemaa paikallistasolla. Tärkeää olisi jakaa hyviä toimintamalleja ja tietoutta asiasta ja sen kytköksistä eri politiikkalohkoihin, kuten nuorisopolitiikkaan, demokratia-asioihin ja ikääntyneiden eteen tehtävään työhön. 

Köyhyydentorjuntastrategia (ei säädös, Q2 2026)  

Suomessa on tehty laajoja sosiaaliturvaleikkauksia, jotka ovat kohdentuneet heihin, joilla on jo valmiiksi taloudellisesti heikko tilanne. Uudistuksia on tehty nopeasti ja päällekkäin eri tukimuotojen osalta. Tämä on johtanut siihen, että yhteisvaikutuksista on vaikea saada kuvaa. Köyhyyden vastainen strategia voi tuoda pidemmän aikavälin yhteistä eurooppalaista suuntaa. On tärkeä hahmottaa, että Suomessa kunnat rahoittavat yhä muun muassa toimeentulotukea, vaikka eivät sitä enää myönnä. 

Lisätietoja: hyvinvointiasioiden johtaja Maria Salenius 

Elämänlaadun turvaaminen: elintarviketurva, vesi ja luonto 

Kalastus- ja valtameriasiat 

Valtamerisäädös (säädös, Q4 2026) 

Valtamerisäädös, jota odotetaan julkaistavaksi vuoden 2026 loppuun mennessä, pohjautuu voimassa olevaan marialuesuunnitteludirektiiviin. Merialuesuunnittelusta Suomessa vastaavat maakuntien liitot, mutta Kuntaliiton on syytä vähintään seurata aloitteen sisältöä ja etenemistä. Kuntavaikutuksia voi olla muun muassa seuraavissa kysymyksissä: merituulivoima, energiainfrastruktuuri ja niihin liittyvät lupakäytännöt, meriekosysteemien suojelutavoitteiden toimeenpano sekä satamat ja liikenneyhteydet. Komissio avaa lainsäädännön valmistelun liittyen palautepyyntöön viimeistään alkuvuodesta 2026. 

Lisätietoja: erityisasiantuntija Laura Mäki 

Demokratian suojeleminen ja arvojemme vaaliminen 

Ihmiset 

Verkkokiusaamisen vastainen toimintasuunnitelma (ei säädös, Q1 2026) 

Verkkokiusaaminen on myös Suomessa kasvava haaste, joka on paikallisestikin tärkeä tunnistaa. Mukana on myös sukupuoliulottuvuus, joka on tärkeää tunnistaa. Nuorisotyö ja koulut ovat tärkeässä asemassa perustiedon jakamisessa ja muun muassa empatiakasvatuksessa. Osin suunnitelma menee sellaiselle osa-alueelle, jossa kunta ei pysty yksin haastetta ratkomaan. Asia on tärkeä nostaa EU- tasolle ratkaisujen löytämiseksi. Aihe kiinnittyy myös laajoihin mielenterveyshaasteisiin. 

Yhdenvertaisuus 

Sukupuolten tasa-arvostrategia 2026–2030 (ei säädös, Q1 2026) ja vuoteen 2030 ulottuvan vammaisten oikeuksia koskevan EU:n strategian parantaminen (ei säädös, Q2 2026) 

Tasa-arvostrategia tunnetaan Suomessa melko huonosti: tiedon levittämiseen paikallistasolle tulisi kiinnittää huomiota. Näiden asiakirjojen mahdollisuuksia toimia myös paikallista tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustyötä inspiroivina asiakirjoina ei ole täysimääräisesti hyödynnetty. Tasa-arvon osalta on syytä huomioida asiakirjassa sukupuolen moninaisuus. 

Globaali Eurooppa: vaikutusvaltaa ja kumppanuuksia 

Terveys 

Globaalia terveysresilienssiä edistävä aloite (ei säädös, Q2 2026) 

Terveyteen liittyvät haasteet ovat vahvasti EU-tasoisia, mutta myös maakohtaisia erityispiirteitä on. Kuntatasolla Suomessa on tärkeä tunnistaa kunnan lakisääteinen rooli hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä, korjaavien toimien ollessa hyvinvointialueiden vastuulla. Yhteistyö on onnistumisen edellytys. Uudet terveyshaasteet, esimerkiksi uudet päihteet, haastavat niin hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen työtä kuin esimerkiksi kunnallista nuorisotyötä. Aloitteen on hyvä tunnistaa myös klassiset kansanterveyshaasteet maassamme, kuten ylipaino. Kunnilla on mahdollisuuksia esimerkiksi liikuntapalveluiden kautta edistää kansantautien vähenemistä. 

Lisätietoja: hyvinvointiasioiden johtaja Maria Salenius 

Kuntaliiton asiantuntijat, jotka voivat kertoa lisää

Ulla Karvo
+358 9 771 2523, +358 50 512 2232
Vastuualueet
  • kuntaliiton EU-edunvalvonnan kehittäminen ja koordinaatiovastuu Helsingissä yhdessä KV-tiimin kanssa
  • EU- lausuntovalmistelua koskevan kokonaisuuden koordinointi
  • alueiden komitean koordinaattoritehtävän hoitaminen
  • Brysselin toimiston toiminnan tukeminen ja toiminnan kehittäminen yhdessä Brysselin toimiston johtajan kanssa
Löydä lisää sisältöä samoista teemoista