Lähipalvelut

Kunnat toimivat hyvinvointivaltion perustana. Kuntalaisten arki on sujuvaa, kun jokapäiväiseen elämään liittyvät palvelut toimivat. Tämä koskee kokonaisuutta, siis muitakin kuin kuntien hyvinvointipalveluja, esimerkiksi elintarvikkeiden ostamista, liikkumista ja turvallisuutta. Hyvinvointipalvelut muodostavatkin tulevaisuudessa laajan ja tiiviin kokonaisuuden, jossa on mukana kuntien, valtion, yksityisen ja kolmannen sektorin tuottamia palveluja.

​Lähipalvelu merkitsee eri asioita eri-ikäisille ja erilaisissa elämäntilanteessa oleville kuntalaisille. Tällöin myös etäisyys lähipalveluun vaihtelee. Ikäihmisille lähipalvelu voi olla usein kotiin vietävää palvelua, kun joillain muilla lähipalvelu voidaan hakea hieman kauempaakin. Erilaiset digitaaliset ratkaisut tuovat myös osan palveluista aivan kotiin. Lähipalveluiden saatavuuden ohella tuleekin huomioida myös saavutettavuus. Palvelukokonaisuuksia tulisi arvioida tulevaisuudessakin säännöllisesti sekä kuntaorganisaation sisällä että vuorovaikutuksessa kuntalaisten kanssa.​

Tietoa lähipalveluista ja niiden kehittämisestä

Lähipalveluiden määrittelystä voi lukea tietoa Kuntaliiton julkaisusta "Lähipalvelut - mitä nekin nyt ovat?"

Rakennemuutokset ovat muovanneet palvelurakenteita merkittävällä tavalla. Lähipalvelut ovat muovautuneet muutosten keskellä myös. Kuntaliiton ja FCG:n selvityksessä tarkastellaan lähipalveluita muuttuvissa rakenteissa. Selvityksen kohteina olivat suurten muutosten kohteeksi joutuneet Salon kaupunki, Oulun kaupunki ja Eksote. Julkaisun "Hyvällä johtamisella hallittu muutos" löydät täältä.

Lähipalveluissa asiakaslähtöisyys on keskeisessä asemassa. Kuntaliitto oli mukana Kainuussa toteutetussa pilotissa lähipalveluiden asiakaslähtöisen kehittämisen hahmottamisessa. Tästä kehittämisprosessista voi lukea lisää julkaisussa "Asiakaslähtöinen lähipalveluiden kehittäminen".

Asiakaslähtöisyyden nostaminen myös päätöksenteon tasolle lähipalveluiden kehittämisessä on myös olennaista. Kainuun pilotin jatkoon voi perehtyä julkausun "Asiakaslähtöisyys päätöksenteossa"​ avulla.

Kuntaliiton asiantuntijat, jotka voivat kertoa lisää

Löydä lisää sisältöä samoista teemoista