Julkaisun kansi

Sirpa Korhonen, Markku Pyykkölä, Jutta Laine-Ylijoki & Pauliina Jalonen
Julkaisupäivä
Kuvaus
Kuntien ilmasto-ohjelmien rakennemalli on tehty osana ILMAVA-hanketta, eli Kuntaliiton järjestämää ilmastojohtamisen valmennusta.

Monessa kunnassa ilmastoasiat ovat nousseet kuntajohdon työpöydälle ja yhä useammassa kunnassa laaditaan ilmastoohjelmaa tai vastaavaa. Samalla kuntien ilmastotyön toimintaympäristö on isossa muutosvaiheessa. Laskentamenetelmät ja mittarit kehittyvät, kunnat etsivät uusia toimintatapoja ja ilmastopoliittinen ohjaus lisääntyy. Tämä myös tarkoittaa, että valmista on vaikea tehdä. Pitkänaikavälin tavoitteisiin ja ohjelmiin on rakennettava joustoa ja ketteryyttä. Ilmastolakia uudistetaan parhaillaan ja siihen on tulossa kunnille velvoite laatia ilmastosuunnitelma itse tai seudullisesti. Tätä ohjelmamallia päivitetään tarvittaessa kun ilmastolain mahdolliset sisältövaatimukset ovat vahvistuneet.
Julkaisupäivä
Tiedoston koko