Työ- ja elinkeinoministeriö, 29.12.2017, Dnro 851/03/2017, Erja Lindberg

Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi työttömyysturvalain ja julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annetun lain 6 luvun 2 §:n muuttamisesta

Luonnoksessa hallituksen esitykseksi ehdotetaan muutettavaksi työttömyysturvalakia ja julkisesta työvoima- ja yritys-palvelusta annettua lakia. Työnhakijalla olisi oikeus työttömyysetuuteen opintojen estämättä, jos opinnot kestävät enintään kuusi kuukautta ja antavat ammatillisia valmiuksia tai tukevat yritystoimintaa. Työttömällä säilyisi opintojen aikana työttömyysetuuden saamisen edellytyksenä kuitenkin velvollisuus hakea kokoaikatyötä ja osallistua työllistymistä edistäviin palveluihin niitä hänelle tarjottaessa. Lait on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.8.2018.

Esityksellä on vaikutuksia julkiseen talouteen. Työ- ja elinkeinotoimistojen tekemän arvioin mukaan muutos lisäisi työttömyysturvamenoja arviolta. Etuusmenojen lisäys kohdentuisi pääosin valtiolle ja työmarkkinatuen osalta myös osin kunnille. Osa etuusmenojen lisäyksestä kohdentuu kuntiin, koska kunnat rahoittavat osin yli 300 päivää työmarkkinatukea saaneiden työmarkkinatukimenoja. Ministeriö on etukäteen arvioinut, ettei uudistuksella ole kuitenkaan merkittävää kuntien etuusmenoja kasvattavaa vaikutusta, sillä kuntien rahoituksen piiriin kuuluu ainoastaan osa työmarkkinatuen saajista ja koulutuksiin hakeutuvien arvioidaan painottuvan lyhyen aikaa työttömänä olleisiin henkilöihin.

Esitetty muutos toivottavasti aktivoi ja opintoihin osallistuu henkilöitä, jotka ilman esitettyä muutosta eivät näin tekisi. Työttömyysjaksot voivat myös lyhentyä, sillä koulutus ja osaamisen vahvistuminen edistävät mahdollisuuksia työllistyä avoimille työmarkkinoille. Kuntien työmarkkinatukimenoja alentava vaikutus syntyy, jos henkilöt työllistyvät koulutuksen ansiosta avoimille työmarkkinoille. Jos työttömyys sen sijaan pitkittyy opintojen takia, työttömyysturvamenot kasvaisivat tältä osin.

Kuntaliitto suhtautuu esitykseen myönteisesti ja pitää hyvänä, että passivoivaa työttömyysturvaa kehitetään aktivoivampaan suuntaan. Koulutus on toimivaksi osoittautunut keino vauhdittaa osaamisen uudistumista ja vähentää työttömyyttä.  Koska hallituksen esityksen vaikutuksia ei tässä vaiheessa pystytä arvioimaan, Kuntaliitto esittää, että sen vaikutuksia arvioidaan vuoden tai kahden sisällä esityksen voimaan astumisen jälkeen, jotta siihen voidaan tehdä tarpeen vaatiessa mahdolliset muutokset.

SUOMEN KUNTALIITTO

Jarkko Huovinen