Sosiaali- ja terveysministeriölle 9.3.2018, Dnro 117/03/2018

Täydennys Kuntaliiton lausuntoon arviomuistiosta koskien terveydenhuoltolain muutosta ja leikkaustoiminnan kriteereitä

Sosiaali- ja terveysministeriö pyysi Kuntaliitolta lausuntoa arviomuistiosta, joka sisältää luonnoksen terveydenhuoltolain muutokseksi ja kiireettömän leikkaustoiminnan kriteereiksi. Alkuperäinen lausunto on toimitettu 2.3.2018.

Kuntaliitto haluaa täydentää aikaisempaa lausuntoa koskien suun terveydenhuoltoa

Muistiossa ehdotetaan terveydenhuoltolakiin uutta pykälää (45 a §), joka mahdollistaisi leikkaussaliolosuhteita ja anestesiaa edellyttävien toimenpiteiden suorittamisen sairaanhoitopiirin toimintayksikössä, jossa ei ole väestölle avointa ympärivuorokautista yhteispäivystystä. Edellytyksenä olisi, että toiminnasta on sovittu erikoissairaanhoidon järjestämissopimuksessa ja että yksikkö täyttää erikseen asetuksella säädettävät vaatimukset, joilla varmistetaan mm. potilasturvallisuus ja komplikaatioiden hoito. Poikkeussäädöksen ansiosta myös yksityissektorilta hankitut ostopalvelut voisivat jatkua, mikäli asetuksessa säädettävät ehdot täyttyisivät. Muistiossa ehdotetaan myös, että kiireellisen hoidon perusteista ja päivystyksen erikoisalakohtaisista edellytyksistä annettuun valtioneuvoston asetukseen lisätään uusi 17 a §, joka käsittelee päivystysvalmiutta ilman yhteispäivystystä tehtävässä leikkaustoiminnassa. Mainitun pykälän edellytysten tulee täyttyä sairaanhoitopiirin toimiessa järjestäjänä.

Perusteluissa (s. 9) todetaan, että säännös koskisi vain sairaanhoitopiirin toimintaa. Sitä ei sovellettaisi kunnan järjestämään tai hankkimaan toimintaan. Kunnan erikoissairaanhoidossa ei voisi säännöksen mukaan tehdä yleisanestesiassa tehtäviä toimenpiteitä. Kunta ei voisi myöskään hankkia näitä palveluja yksityiseltä palveluntuottajalta. Liitteessä 2 todetaan, että potilaan ominaisuudet voivat edellyttää yleisanestesian käyttöä muissakin kuin leikkauksissa. Tällaista toimintaa on esim. pelkopotilaiden tai kehitysvammaisten suun terveydenhuollossa.

Erityisesti suurissa kaupungeissaon (esim. Kuopio, Eksote, Oulu ) toimintamalleja, joissa suun terveydenhuollon anestesiaa vaativia toimenpiteitä tehdään kaupungin toimintana em. asiakasryhmille. Anestesiapalvelua voidaan hankkia ostopalveluna. Toimintaprosessit on hiottu tehokkaaksi, taloudelliseksi ja potilasturvallisuus on huomioitu siten, että yhteispäivystyspiste on saavutettavissa esitetyn aikarajan puitteissa. Lisäksi osa toimii siten, että potilaat ohjataan tehostettuun omahoitoon anestesiahoidon jälkeen saman organisaation sisällä. Ouluun on juuri rakennettu tilat suun terveydenhuollon anestesiatoiminnalle ja kirurgialle. Mikäli toiminta siirrettäisiin sairaanhoitopiirin vastuulle esitetyssä aikataulussa, niin toiminnan kustannukset kasvaisivat ja toimivat mallit olisi lakkautettava.

Palvelun järjestäjänä on näissä tapauksissa kunta eikä sairaanhoitopiiri. Lakimuutosesityksen ja perustelumuistion perusteella jää epäselväksi, koskisiko esitetty muutos myös tätä kuntien järjestämää suun terveyden huollon perustason toimintaa, joka vaatii tuekseen anestesiapalvelua?

Kuntaliitto haluaa kiinnittää huomiota suun terveydenhuollon osioon ja esittää, että poikkeussäännös laajennettaisiin koskemaan myös kuntien järjestämää anestesiassa tehtävää suunterveydenhuollon palvelua.

Tarja Myllärinen
johtaja, sosiaali- ja terveysasiat