Eduskunnan ympäristövaliokunta 28.9.2018, Dnro 659/03/2018, Miira Riipinen

U 84/2018 vp Valtioneuvoston kirjelmä eduskunnalle ehdotuksesta Euroopan parlamentin ja neuvoston asetukseksi (ympäristöraportointiasetus)

Kuntaliitto kiittää kutsusta tulla kuultavaksi asiassa. Kuntaliitto on valitettavasti estynyt saapumaan paikalle, mutta lausuu keskeisimmin kuntien toimintaan vaikuttavien direktiivien muutosehdotusten osalta seuraavaa:

Direktiivi 86/278/ETY (puhdistamolietteet)

Kuntaliitto pitää puhdistamolietteiden vastaanottopaikkojen yksilöityä raportointia EU:lle tarpeettomana.

Puhdistamolietteen käsittely on tyypillisesti ketjutettua ja yksiselitteinen raportointi käytännössä vaikeaa.

On kannatettavaa tuottaa lisätietoa kierrätyslannoitevalmisteiden ympäristövaikutuksista. Kiertotaloutta toteuttavan lannoitevalmisteen, joka sisältää raaka-aineena puhdistamolietettä rinnastaminen maaperän suojelua vaarantavaksi materiaaliksi on kuitenkin arveluttavaa.

Tälläkin hetkellä puhdistamolietteen jatkojalostajat raportoivat vuosittain Eviralle sekä ympäristölupaa valvovalle viranomaiselle puhdistamolietteen määrän, ominaisuudet (tuoteselosteet) ja käsittelymenetelmät sekä puhdistamolietteestä valmistetut tuotteet. Tämä menettely on järkevää ja jatkossakin kannatettavaa. Sen sijaan vaatimus ylläpitää listausta vastaanottajien nimistä, osoitteista ja lietteen käyttöpaikasta on kohtuuton ja käytännössä vaikeuttaisi tuotteiden, jossa on lietettä yhtenä raaka-aineena, kuten kasvualustojen, jakelua merkittävästi.

Direktiivi 2004/35/EY (ympäristövahingot)

Kuntaliitto pitää ympäristövastuudirektiivin piiriin kuulumattomien ympäristövahinkojen yksilöityä raportointia EU:lle tarpeettomana ja siten kannattaa valtioneuvoston kriittistä suhtautumista ympäristövastuudirektiivin kuulumattomien ympäristövahinkojen raportointiin. Kuntaliiton näkemyksen mukaan direktiivin soveltamisalan ulkopuolisten ympäristövahinkojen paikkatietopohjaisen saatavuuden parantaminen on paikallisesti ja alueellisesti tarpeen, mutta EU-tasolla tarvetta raportoida lähinnä paikallisia tai alueellisia vaikutuksia aiheuttavista ympäristövahingoista on vaikea hahmottaa. EU-tasolle raportointi ei olisi tarkoituksenmukaista ja lisäisi kohtuuttomasti hallinnollista taakkaa myös paikallisille viranomaisille.

Direktiivi 2002/49/EY (melu)

Kuntaliitto kannattaa ympäristömeludirektiivin raportointivälin pidentämistä yhdestä kahteen vuoteen.  Nykyisellään ympäristömeludirektiivistä seuraa, että vuoden kuluttua kaupunkien laatimien meluselvityksen valmistumisvelvoitteesta tulee myös kaupungin meluntorjuntasuunnitelman olla valmis. Käytännössä kaupungeissa näitä joudutaan valmistelemaan osin samanaikaisesti eivätkä selvitysten tulokset siten täysimittaisesti palvele suunnitelman tekoa. Raportointivälin pidentäminen auttaa kaupunkeja resurssiensa tasaisempaan käyttöön ja tuottaa laadukkaampia suunnitelmia, kun pohjalla ovat tuoreet selvitysten tulokset. Raportointialustaa tulee kehittää yhteistyössä raportoivien kaupunkien kanssa ja raportoitavien tietojen tulee tukea ja hyödyttää kaupunkien meluntorjuntatyötä.

SUOMEN KUNTALIITTO

Miira Riipinen
ympäristöpäällikkö

Kuntaliiton asiantuntijat, jotka voivat kertoa lisää

Kuvituskuva.

EU-vaalit ovat kuntavaalit

Tutustu EU-vaalikauden tavoitteisiimme

Kuntaliiton ratkaisut teknisen toimen osaajapulaan

Teknisen alan työvoimapula on pahenemassa. Kunnista puuttuu kaavoittajia, rakennustarkastajia, kiinteistöinsinöörejä ja rakennuttajia sekä monia muita maankäytön, rakentamisen ja infrapalvelujen ammattilaisia.

Tutustu Kuntaliiton ratkaisuihin!