Opetushallituksen ohjeet koskien katsomuskasvatuksen ja uskonnon ja elämänkatsomustiedon opetuksen sekä yhteisten juhlien ja uskonnollisten tilaisuuksien järjestämisestä

Kuntaliitto pitää Opetushallituksen laatimia eri koulutusmuotojen ja varhaiskasvatuksen ohjeistusta katsomuskasvatuksen ja uskonnon ja elämänkatsomustiedon opetuksen sekä yhteisten juhlien ja uskonnollisten tilaisuuksien järjestämisestä toimintaa selkiyttävänä ja hyvänä. Yksityiskohtaisemmat kommentit sekä mahdolliset ohjeistuksen tarkennukset ja lisäysehdotukset on mainittu kunkin ohjeen osalta erikseen.

Ohje varhaiskasvatuksen katsomuskasvatuksen toteuttamisesta sekä yhteisistä juhlista ja uskonnollisista tilaisuuksista varhaiskasvatuksessa

Varhaiskasvatuksen osalta ohje koskisi kaikkea varhaiskasvatuslaissa säädettyä toimintaa eli päiväkoteja, perhepäivähoitoa sekä avointa varhaiskasvatustoimintaa. lisäksi ohje koskee myös erityiseen katsomukseen, kuten kristillisyyteen, perustuvaa varhaiskasvatusta. Kuntaliitto muistuttaa, että lisäksi on toimijoita, jota järjestävät lapsille erilaista muuta varhaiskasvatuslain ulkopuolista kerhotoimintaa, jota tämä ohjeistus ei koske. Asia voisi olla hyvä ohjeen soveltamisen osalta mainita.

Varhaiskasvatuksen järjestäjän ja toimintayksikön vastuu tämän ohjeen mukaisesta toiminnasta.

Kuntaliitto muistuttaa, että varhaiskasvatuslain mukaisesti kunta on velvoitettu järjestämään varhaiskasvatusta. Ohjeen osalta ja sen soveltamisesta tulee päättää kunnan oman toiminnan osalta kunnassa. Lisäksi kunta voi määritellä ohjeessa mainituista asioista esimerkiksi palvelusetelin sääntökirjassa, mikä määrittelee toimintatavat yksityisen toimijan osalta. Toimipisteen lähijohtajalla on vastuu siitä, että toimipisteessä toimitaan säädösten ja kunnassa määriteltyjen muiden ohjeiden mukaisesti. Kuntaliitto pitää hyvänä, että ohjeessa asia mainitaan ja johtajan vastuuta korostetaan. Kuntaliitto ehdottaa harkitsemaan tarvitseeko tämän kaltaisessa ohjeessa nostaa erityisesti esiin virkamiesoikeudellista, rikosoikeudellista ja mahdollista vahingonkorvausvastuuta.

Muilta osin varhaiskasvatuksen ohjeistus on Kuntaliiton näkökulmasta varhaiskasvatuksen toimintaa selkiyttävä. Ohje tuo tukea paikallisille toimijoille heidän tarkentaessaan omia toimintatapojaan.

Ohje perusopetuksen uskonnon ja elämänkatsomustiedon opetuksen sekä esiopetuksen katsomuskasvatuksen järjestämisestä sekä yhteisistä juhlista ja uskonnollisista tilaisuuksista

Esitetty ohje koskee kaikkea perusopetuslaissa säädettyä opetusta. Kouluja koskevat kohdat ohjeessa koskevat soveltuvin osin myös muita esiopetuksen järjestämispaikkoja, niiden olosuhteet huomioon ottaen. Lisäksi ohjeet uskonnollisista tilaisuuksista ja toimituksista koskevat soveltuvin osin perusopetuslaissa säädettyä aamu- ja iltapäivätoimintaa. Vastaavaa mainintaa ei ole tehty perusopetusta tukevan muun toiminnan kuten koulujen kerhotoiminnan osalta. Kuntaliiton näkemyksen mukaan muiden perusopetuslain mukaisten toimintojen osalta on hyvä vielä täsmentää miltä osin ohjeistusta voidaan soveltaa.

Esitetyssä ohjeessa on hyvin kuvailtu oppilaan uskonnon ja elämänkatsomustiedon opiskelun järjestämisen vaihtoehdot sekä huomioita opetusryhmien muodostamisesta (1.1.). Ohjeessa tunnistetaan esimerkiksi, että opetusryhmiä voidaan muodostaa yli luokkarajojen tai että opetus annetaan muussa kuin oppilaan koulussa. Opetuksen järjestäjä voi järjestää opetuksen myös yhdessä toisen perusopetuksen järjestäjän kanssa tai hankkia opetuksen toiselta opetuksen järjestäjältä. Kuntaliiton mukaan tässä yhteydessä olisi hyvä mainita perusopetuksen osalta, että opetusta voidaan opetuksen järjestäjän päätöksellä järjestää etäyhteyksiä hyödyntäen. Vastaavalla tavalla aikuisten perusopetuksen järjestäjä voi päättää opetuksen järjestämistavoista (lähiopetus, monimuoto-opetus, etäopetus). Näillä lisäyksillä ohjeistuksessa huomioitaisiin myös vaihtoehtoisia opetuksenjärjestämisen muotoja. Kuntaliitto kiinnittää huomiota, että ohjeistuksessa todetaan oppivelvollisuusiän ylittäneiden perusopetuksesta, vaikka oppivelvollisuuden laajentumisen yhteydessä tarkoituksenmukaisempaa lienee jatkossa käyttää koulutuksen järjestämisenmuodosta käsitettä aikuisten perusopetus.

Kuntaliiton näkemyksen mukaan ohjeistuksesta ei käy kaikilta osin selkeästi ilmi viittaukset lainsäädäntöön, säännösten soveltamiseen liittyvään tulkintaan ja muihin näkemyksiin. Esi- ja perusopetuksen järjestäjien kannalta tämä on keskeinen tieto ohjeen soveltamiseksi.

Ohjeistus on Kuntaliiton näkökulmasta toiminnan järjestämisen lähtökohtia selkiyttävä. Ohje tuo tietoa ja tukea paikallisille toimijoille heidän tarkentaessaan omia toimintatapojaan.

Ohje uskonnon ja elämänkatsomustiedon opetuksen järjestämisestä sekä yhteisistä juhlista ja uskonnollisista tilaisuuksista lukiossa

Lukiokoulutuksen osalta ohjeluonnos koskee kaikkea lukiokoulutuksen järjestäjän lukiolain mukaista toimintaa. Koulutuksen järjestäjä voi järjestämislupansa mukaisesti järjestää lukiokoulutusta sekä nuorille että aikuisille tarkoitetun opetussuunnitelman mukaisesti. Ohjeluonnoksessa tuodaan aivan oikein esille lukiolain (714/2018) 16.7 § säännös opiskelijasta, joka aloittaa lukiokoulutuksen 18 vuotta täytettyään. Kuntaliitto kiinnittää kuitenkin pienenä yksityiskohtana huomionsa siihen, että luonnoksessa ei mainita lainkaan lukiokoulutukseen valmistavaa koulutusta. Lukiokoulutukseen valmistavaa koulutusta säädellään kuitenkin samoilla säädöksillä ja opiskelijoilla on mahdollisuus sisällyttää opintoihinsa myös uskonnon tai elämänkatsomustiedon opintoja. Kuntaliitto esittää harkittavaksi, onko asiasta tarpeen selvyyden vuoksi mainita jotakin, sillä Opetushallituksen ohje lienee tarkoitettu annettavaksi ajankohtana, jolloin lukiokoulutukseen valmistavaa koulutusta vielä järjestetään.

Ohjeluonnoksen kohdassa 1.1. tunnistetaan opetusryhmien pienuuden aiheuttamat haasteet ja tuodaan esille muun muassa tarve järjestää opetus muualla kuin opiskelijan omassa lukiossa. Tällöin mainitaan aivan oikein myös mahdollisuus järjestää opetus yhdessä toisen lukiokoulutuksen järjestäjän kanssa tai hankkia opetus toiselta koulutuksen järjestäjältä. Kuntaliitto esittää, että tähän yhteyteen lisätään maininta, että lukiokoulutusta voidaan koulutuksen järjestäjän päättämällä tavalla järjestää esimerkiksi lähi-, etä- tai monimuoto-opetuksena. Näin ollen on hyvä todeta mahdollisuutena, että opetuksessa voidaan käyttää myös etäyhteyksiä hyödyntävää opetusta.

Ohjeluonnoksen kohdassa 3 viitataan eduskunnan apulaisoikeusasiamiehen ratkaisuun (EOAK/1417/2019), jossa apulaisoikeusasiamies on ottanut kantaa aamunavauksen pitämiseen ja pitäjään. Ohjeluonnoksen tekstistä ei kuitenkaan käy ilmi, että kumotussa lukioasetuksessa ollut velvoite aloittaa päivän työ nuorille annettavassa lukiokoulutuksessa lyhyellä päivänavauksella on poistunut. Tämän takia Kuntaliitto esittää harkittavaksi lisättäväksi selventävä teksti, jonka mukaan lukiosäännökset eivät enää velvoita päivänavauksen järjestämiseen, mutta koulutuksen järjestäjällä on luonnollisesti halutessaan mahdollisuus se järjestää.

Kokonaisuudessaan ohjeluonnos on kokoava sekä selkeyttävä ja siten omiaan tukemaan koulutuksen järjestäjien toimintaa. Kuntaliitto pitää hyvänä, että Opetushallitus on täydentänyt aiempaa, vuonna 2018 annettua ohjetta eduskunnan apulaisoikeusasiamiehen ratkaisuilla viime vuosilta.  Luonnoksessa on myös selventäviä periaatteita lukiokoulutuksessa ajankohtaisten opintojaksojen muodostamiseen. Kuntaliitto pitää tärkeänä, että ohjeesta käy kaikilta osin selvästi ilmi, mitkä toteamukset ja linjaukset perustuvat lainsäädäntöön ja sen tulkintoihin ja mitkä toisaalta ovat Opetushallituksen suosituksia.

Ohje yhteisistä juhlista ja uskonnollisista tilaisuuksista ammatillisissa oppilaitoksissa

Kuntaliitolla ei ole tähän osioon huomautettavaa.

Terhi Päivärinta
johtaja, opetus ja kulttuuri