Kuntaliiton lausunto liikenne- ja viestintävaliokunnalle 15.1.2021 ( 47/03.01.00/2021), Johanna Vilkuna

Valtioneuvoston periaatepäätös meri- ja sisävesiliikenteen kasvihuonekaasupäästöjen vähentämisestä

Satamien rooli Suomen elinkeinoelämässä, vientiteollisuudessa ja myös huoltovarmuudessa on erittäin tärkeä. Periaatepäätös tähdentääkin hyvin meriliikenteen elintärkeää merkitystä Suomen taloudelle ja yhteiskunnan toiminnalle. Periaatepäätös on hyvin tavoitteellinen meriliikenteen päästöjen vähentämisessä ja huomioi hyvin kansainvälisten päätösten ja yhteistyön sekä kansallisten toimien merkityksen asiassa.

Kuntaliitto kiinnittää lausunnossaan huomiota erityisesti seuraaviin asioihin:

Suomen satamaverkon ja meriliikenteen kannalta on tärkeää, että Suomi vaikuttaa ennakoivasta EU-direktiivien sisältöihin kuten myös rahoitushakujen kriteeristöihin viestimällä Suomelle tärkeistä tavoitteista johdonmukaisesti ja oikea-aikaisesti. Samoin on tärkeää linjata riittävällä tarkkuudella Suomen tavoitteet EU:n oman päästökauppajärjestelmän valmistelussa. EU:n alueellinen merenkulun päästökauppaesitys tulee jäsenvaltioiden käsittelyyn kuluvana vuonna. Jos käytössä on sekä alueellinen erityissääntely että globaali sääntely, aiheutuu siitä Suomen elinkeinoelämälle ja merenkululle kilpailukykyyn vaikuttavia lisäkuljetuskustannuksia. Globaali sääntely on ensisijaista. Suomen on tärkeää ilmasta selvästi EU:lle Suomen näkökulmat ja merenkulun erityispiirteet kuten talvimerenkulun haasteet ja kustannukset merenkulkijoille. Periaatepäätöksessä tulisi ilmaista selkeästi, että Suomen kannalta ensisijaisia ovat globaalit ratkaisut kansainvälisen merenkulun kasvihuonekaasujen vähentämisessä ja EU:n merenkulun päästökauppajärjestelmä vääristäisi meriliikenteessä kilpailuympäristöä.

Satamissa käytettävän maasähkön osalta kansallisen ohjelman tavoitteena on, että Suomen suurimmissa satamissa on mahdollisuus maasähkön käyttöön vuoteen 2030 mennessä. Ohjelman taustalla oleva direktiivi velvoittaa ensisijaisesti TEN-T -ydinverkon satamat ja muut (TEN-T) satamat tarjoamaan maasähkökytkentää vuoden 2025 loppuun mennessä, paitsi jos kysyntää ei ole tai kustannukset ovat suhteettomia hyötyihin nähden. Voimassa olevan direktiivin velvoite tunnistaa siis markkinakysynnän merkityksen maasähkökytkennän kannattavuudelle ja tarjoamiselle. Kuntaliitto pitää tätä kannatettavana lähestymistapana Suomen olosuhteisiin, joille on ominaista satamien erikoistuminen kuljetusmuodoittain ja monen sataman suhteellisen pieni koko.

EU-komissio käynnistää vaihtoehtoisten käyttövoimien direktiivin päivittämisen tämän vuoden aikana. Suomen hallitus ei ole kuitenkaan linjannut selkeästi omia tavoitteitaan asiassa. Periaatepäätökseen tulisikin tehdä lisäys, jossa Suomi linjaa tavoitteekseen säilyttää direktiivin päivittämisessä satamien osalta mahdollisuus nykyisen direktiivin mukaiseen joustavuuteen siten, että kiinteän infrastruktuurin rakentamisvelvoitetta ei ole, jos maasähkön käytölle ei ole kysyntää tai rakentamisen kustannukset ovat suhteettomia hyötyihin nähden, ml. ympäristöhyödyt

Suomen Kuntaliitto ry

Johanna Vilkuna
Liikenneasiantuntija

Kuntaliiton asiantuntijat, jotka voivat kertoa lisää

Kuvituskuva.

EU-vaalit ovat kuntavaalit

Tutustu EU-vaalikauden tavoitteisiimme

Kuntaliiton ratkaisut teknisen toimen osaajapulaan

Teknisen alan työvoimapula on pahenemassa. Kunnista puuttuu kaavoittajia, rakennustarkastajia, kiinteistöinsinöörejä ja rakennuttajia sekä monia muita maankäytön, rakentamisen ja infrapalvelujen ammattilaisia.

Tutustu Kuntaliiton ratkaisuihin!