Lausunto ympäristöministeriölle 18.6.2025 (365/03.01.02/2023) Anne Jarva, Minna Mättö, Karri Wickman

Luonnos hallituksen esitykseksi eduskunnalle alueidenkäyttölaiksi

Alueidenkäyttölakia koskeva hallituksen esitysluonnos on kuntien elinvoiman, maankäytön ja rakentamisen kannalta erittäin keskeinen. Sille annettu lausuntoaika (16.5.-11.7.2025) on aivan liian lyhyt ja lisäksi osuu kuntien toimielinten kesätauon päälle. Kuntaliitto ihmettelee, miksi kunnilta ja muilta sidosryhmiltä ei haluta puntaroituja näkemyksiä. Lain käyttäjien huomiot auttaisivat varmasti parantamaan lain toimivuutta.  

Lakiluonnoksessa esitetään kaavajärjestelmään ja vuorovaikutusmenettelyihin joitakin joustoja, joita Kuntaliitto pitää tervetulleina. Samaan aikaan lakiluonnoksessa esitetään kunnille uusia tehtäviä, uusia sisällöllisiä vaatimuksia ja uusia hallinnollisia menettelyjä. 

Kuntaliitto arvioi, että kokonaisuutena lakiluonnos lisää kuntien hallinnollista taakkaa ja kustannuksia, eikä siten ole hallituksen norminpurkutavoitteiden mukainen. Siinä on myös kuntien itsehallintoa ja strategista liikkumavaraa kaventavia piirteitä. 

Esimerkkejä joustoista:

  • maakuntakaavan lentokorkeuden nosto (21 §)
  • mahdollisuus poiketa ylemmästä kaavatasosta (27 § ja 38 §)
  • yleiskaavan ja asemakaavan yhteiskäsittely (41 §)
  • mahdollisuus yhdistää kaavoituksen vireilletuloon ja valmisteluvaiheeseen liittyviä tiedottamis- ja vuorovaikutusmenettelyjä (80 § ja 81 §)

Esimerkkejä kuntien hallinnollista taakkaa ja kustannuksia lisäävästä sekä itsehallinnollista toimijuutta kaventavasta sääntelystä

  • tuulivoiman etäisyyssääntelystä koituvat rajoitukset kuntien mahdollisuuteen kaavoittaa alueita tuulivoimarakentamista varten sekä menettelytavat rajoituksesta poikkeamiseksi (68 §)
  • maanomistajan kaava-aloitteiden käsittely monijäsenisessä toimielimessä 4 kk määräajassa (90 §)
  • kaavoitusta koskevien yhteistyöpyyntöjen käsittely monijäsenisessä toimielimessä ja kaavaehdotuksen laadintaa koskeva yksityiskohtainen menettelytapasääntely (91 §)
  • valtakunnallisia alueidenkäyttötavoitteita koskeva suunnitteluvelvoite uhkasakkoineen (104 §)
  • metsätalouden harjoittamiseen kohdistuvien rajoitusten korvaaminen metsälain periaatteiden mukaisesti (laki alueidenkäyttölain muuttamisesta / kaavojen toteuttamisesta 101 a §)

Kuntaliitto on maankäyttö- ja rakennuslain kokonaisuudistuksen alusta alkaen kritisoinut lain pilkkomista. Rakentamista, alueidenkäyttöä ja kaavojen toteuttamista koskevien lakien eritahtinen valmistelu ja vaiheittainen voimaantulo vaikeuttavat lakien yhteensovittamista ja toimeenpanoa. 

Sääntelyn hajoaminen eri lakeihin heikentää maankäyttö- ja rakennuslakiin sisältynyttä keskeistä suunnittelun ensisijaisuuden periaatetta. Tästä on jo kokemuksia, kun rakentamislakia on alettu soveltaa kentällä eikä kaavojen perusteella enää voikaan ennakoida ympäristössä tapahtuvia muutoksia.

Kuntaliiton asiantuntijat, jotka voivat kertoa lisää

Löydä lisää sisältöä samoista teemoista