
- perusopetus
- koulukuljetukset
- aamu- ja iltapäivätoiminta
- koululaisten kerhotoiminta
Palautetta ja muutosehdotuksia perusopetukseen valmistavan opetuksen opetussuunnitelman perusteiden muutoksiin
Kuntaliitto pitää tärkeänä, että Opetushallitus pyrkii ennakoivasti tiedottamaan opetuksen järjestäjiä opetussuunnitelman perusteiden päivitystarpeesta ja aikataulusta. Tarve perusopetukseen valmistavan opetussuunnitelman perusteiden päivitykselle sekä perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden osittaisille päivityksille mm. S2-/R2 oppimäärän ja perusopetuksessa järjestettävän valmistavan opetuksen lisäopetuksen osalta on todettu lausuntopyynnössä. Kuntaliitto kiinnittää yleisesti huomiota, että perustemuutoksia tehdään tällä hetkellä hyvin pistemäisesti ja aikataulut valmistelulle vaihtelevat. Perusteiden sisältöjä ei juurikaan karsita vaan kasvatetaan entisestään. Tähän kehitykseen pitäisi kiinnittää huomiota, jotta opetuksen järjestäjien hallinnollista kuormitusta ei kasvateta tarpeettomasti. Opetuksen järjestäjien tahtotila on kehittää kasvatus- ja koulutuspalveluita kokonaisvaltaisesti eikä toimeenpanna jatkuvia täydennyksiä ja korjausliikkeitä.
Kuntaliitto pitää lausuntopalautteen aikataulua ongelmallisena. Opetuksen järjestäjät asetetaan kommentoimaan perusopetukseen valmistavan opetuksen perusteluonnosta tilanteessa, jossa perusopetuksessa järjestettävän valmistavan opetuksen lisäopetusta koskevan lakiesityksen käsittely (HE 103/2025) eduskunnassa on kesken. Lakiesityksessä on säännöksiä, jotka vaikuttavat myös perusopetukseen valmistavan opetuksen järjestämiseen ja perusteiden päivitystarpeen sisältöön. Olisi hyvä, että Opetushallitus jatkossa mahdollistaisi palautteenannon tilanteissa, jossa lain sisältöä muutettaisiin siten, että muutos vaikuttaa perusteiden laadintaan. Lausuntopalautteen anto on tärkeä tapa saada valmisteluvaiheessa keskeisten tahojen kuten kuntien näkemyksiä valtakunnallisten opetussuunnitelman perusteiden sisältömuutoksista.
Kuntaliiton pitää perusteluonnokseen esitettyjä muutoksia maltillisina. Kuntaliitto pitää tärkeänä, että perusopetukseen valmistavan opetuksen opetussuunnitelmassa on joustavuutta pohtia paikallisesti toimivat käytänteet. Opetushallitus voi tarvittaessa kehittää tukimateriaalia ja edistää hyvien käytänteiden jakamista omien verkostojen ja koulutusten kautta.
Kuntaliitto kiinnittää seuraaviin kohtiin huomiota perusopetukseen valmistavaan opetuksen perustemuutosluonnoksessa.
Perustemuutosluonnoksessa on pyritty huomioimaan esiopetusikäisten oppilaiden mahdollisuudet osallistua perusopetukseen valmistavaan opetukseen. Perusteisiin on lisätty useita mainintoja esiopetuksesta. Kuntaliitto pitää hyvänä, että perusopetukseen valmistavan opetuksen kohdejoukkoon kuuluvat huomioidaan perusteiden päivitystyössä. Kuntaliiton mukaan tehdyt täydennykset esiopetuksesta ovat joissain kohdissa epäselviä ottaen huomioon, että esiopetusta voidaan järjestää hyvin monella tapaa joko osana koulun toimintaa tai varhaiskasvatusta. Esimerkiksi perusteissa todetaan, että ”perusopetukseen valmistavan opetuksen aikana opiskeltavat oppiaineet valitaan siten, että oppilas pystyy valmistavan opetuksen jälkeen opiskelemaan hänelle osoitettavassa esi- tai perusopetuksen ryhmässä”. Perusopetukseen valmistavaan opetukseen osallistuvan esiopetusikäisen oppilaan integrointi ja siirtyminen esiopetukseen tai valmistavan opetuksen päättymisen jälkeen suoraan perusopetukseen ovat eri tilanteita. Perusteluonnoksessa maininnat esiopetuksesta eivät tähän tuo selkeyttä. Esiopetusvuodelle asetetut tavoitteet eivät ole perusopetuksen tapaan oppiainekeskeisiä. Perusteiden jatkovalmistelussa olisi hyvä tarkastella, olisiko valmistavan opetuksen opetussuunnitelman perusteissa selkeämpää jäsennellä kootumpi kohta esiopetusikäisten perusopetukseen valmistavan opetuksen erityispiirteistä ja tavoitteista. Tämä ei edellytä perusteiden sisältöjen laajentamista, mutta tekisi opetuksen järjestäjille perusteiden soveltamisen selkeämmäksi.
Luvussa 2 listataan perusopetukseen valmistavan opetuksen opetussuunnitelmassa paikallisesti kuvattavat seikat. Kuntaliitto pitää rakennetta selkeänä. Kuntaliitto kiinnittää huomiota, että opetuksen järjestäjiltä edellytetään kuvattavan ”yhteistyö perusopetuksessa järjestettävään valmistavan opetuksen lisäopetukseen”. Hallituksen esityksen (103/2025) mukaan perusopetuksessa järjestettävän valmistavan opetuksen lisäopetuksen oppilas on perusopetukseen otettu oppilas. Lakiesityksen mukaan perusopetuksessa järjestettävä valmistavan opetuksen lisäopetus on kunnille ja muille opetuksen järjestäjille vapaaehtoista järjestää ja osa perusopetuksen järjestämisen kokonaisuutta. Kuntaliiton näkemyksen mukaan perusopetukseen valmistavan opetuksen järjestäjiä ei voida velvoittaa kuvaamaan perusopetuksen yhteistyön lisäksi yhteistyötä perusopetuksessa järjestettävän valmistavan opetuksen lisäopetuksen osalta ehdotetulla tavalla. Yhteistyön kuvaaminen voi olla mahdollista ja kannustettavaa, mutta perusteisiin tätä ei tule kirjata velvoittavaksi. Asia voidaan ratkaista paikallisesti parhaalla mahdollisella tavalla. Kuntaliiton mukaan yhteistyön kuvaaminen esiopetukseen ja perusopetukseen on perusteltua.
Perusteluonnoksessa luvussa 3.1.todetaan, että ”Oppilaan omassa opinto-ohjelmassa kiinnitetään erityistä huomiota riittävään ja oikea-aikaiseen tukeen perusopetukseen siirryttäessä. Tarvittaessa oppilas voi jatkaa perusopetukseen valmistavassa opetuksessa, jos perusopetuksen järjestäjä tämän mahdollistaa. Tällöin oppilasta ei enää voi ilmoittaa valtionosuusrahoitukseen”. Kuntaliiton mukaan Opetushallituksen ei tulisi perusteissa ohjeistaa opetuksen järjestäjiä pitkittämään oppilaan perusopetukseen valmistavassa opetuksessa olevaa aikaa. Perusteissa tulee pitäytyä laissa määritellyn oppimäärän puitteissa ja rahoituskehyksessä. Kuntaliiton näkemyksen mukaan lakiesityksessä (HE 103/2025) ns. perusopetuksessa järjestettävällä valmistavan opetuksen lisäopetusvuodella ja siihen kohdennetulla rahoituksella on tarkoitus antaa perusopetukseen valmistavan opetuksen taustan omaavalle oppilaalle tukea perusopetuksessa.
Palaute kuvausten riittävyydestä ja mahdolliset muutokset/täydennykset paikallisen opetussuunnitelmatyön näkökulmasta
o Kuvaus on riittävä.
o Kuvausta tulee täydentää/muuttaa seuraavasti:
Kuntaliitto kiinnittää huomiota perusteluonnoksen kohtaan, jossa todetaan, että ”myös oppilaat, jotka tulevat perusopetukseen sen loppuvaiheessa, voivat tarvita valmistavan opetuksen lisäopetusta.” Kuntaliiton mukaan hallituksen esityksessä (103/2025) ei ole kuvattu muiden kuin perusopetukseen valmistavan opetukseen osallistuneiden oppilaiden mahdollisuudesta osallista valmistavan opetuksen lisäopetukseen. Kohdan sisältöä olisi muokattava, ettei vahingossa synny epäselvyyttä perusopetuksessa järjestettävän valmistavan opetuksen lisäopetuksen kohdejoukosta ja oppilaan ohjautumisesta lisäopetukseen. Tämä on erityisen tärkeää myös siitä näkökulmasta, että lakiesityksen (HE 103/2025 vp) mukaan nämä määritellään laissa.
Kuntaliitto pitää tarpeettomana todeta, että valmistavan opetuksen lisäopetusta saavalla oppilaalla on oikeus ryhmäkohtaisiin tukimuotoihin ja oppilaskohtaisiin tukitoimiin. Kyseessä on perusopetuksen oppilas eikä tämä status muutu lisäopetukseen osallistumisen vuoksi.
o Kuvaus on riittävä.
o Kuvausta tulee muuttaa/täydentää seuraavasti:
Kuntaliitto kiinnittää huomiota mainintaan valmistavan opetuksen lisäopetukseen osallistuvalle oppilaalle laadittavasta suunnitelmasta. Asiaa on tarkemmin kommentoitu seuraavassa lausunnon kohdassa.
o Kuvaus on riittävä.
o Kuvausta tulee muuttaa/täydentää seuraavasti:
Kuntaliitto kiinnittää huomiota, että perusteluonnoksen mukaan oppilaalle tulisi laatia suunnitelma opintoja varten. Kuntaliiton mukaan suunnitelmavelvoitetta ei tulisi asettaa opetuksen järjestäjille ilman lakiperustetta. Tämä tulisi jatkovalmistelussa poistaa perusteista.
Kuntaliitto pitää muutoksia pääsääntöisesti perusteltuina. Yleisenä huomiona Kuntaliiton mukaan perusteissa toistetaan samanlaisia asioita useassa kohdin. Esimerkiksi perusteluonnoksessa kahdessa eri kohdassa viitataan perustuslaissa turvattuun oikeuteen ylläpitää omaa kieltä ja kulttuuriaan. Tämän kaltaisia toistoja voisi perusteista jatkossa vähentää.
Kuntaliitto pitää tärkeänä, että perusteissa on kiinnitetty huomiota jatko-opintoja koskevaan jatkumoon. Perusopetuksessa saatu osaaminen mm. opetuskielen luku- ja kirjoitustaidossa edistää oppivelvollisten jatko-opintovalmiuksia. Riittävä osaaminen lisää mahdollisuuksia hakeutua suoraan tutkintotavoitteeseen toisen asteen koulutukseen.
Suomen kieli ja kirjallisuus -oppimäärän muutoksissa todetaan ”Suomen kieli ja kirjallisuus -oppimäärän opetuksessa tehdään jatkuvaa yhteistyötä suomi toisena kielenä ja kirjallisuus -oppimäärän sekä tarvittaessa muiden äidinkieli ja kirjallisuus -oppimäärien opettajien kanssa”. Kuntaliitto pohtii, että yhteistyön tarve on olemassa niissä tilanteissa, jossa kunta järjestää suomi tai ruotsi toisena kielenä opetusta. Tältä osin muotoilua olisi hyvä vielä arvioida milloin yhteistyön tarve on ajankohtaista. Opetuksen järjestäjät ylläpitävät kouluja, jossa ei tarjota S2- tai R2-opetusta lainkaan.
Yleisenä huomiona todettakoon, että kouluyhteisössä opetushenkilöstön yhteistyö on lähtökohta toimintakulttuurin kehittämiselle. Tältä osin voidaan pohtia, onko opettajien yhteistyön vaateen korostaminen yksittäisen oppiaineen kohdalla tarpeellista ja voisiko asian ratkaista laatimalla tukimateriaalia.
Kuntaliitolla ei ole lukuun 10 kommentoitavaa. Perustemuutokset ovat hyvin laadittu.
Kuntaliitto pitää tärkeänä, että Opetushallitus pyrkii ennakoivasti tiedottamaan opetuksen järjestäjiä opetussuunnitelman perusteiden päivitystarpeesta ja muutosten voimaantulon aikataulusta. Perusteita uudistetaan tällä hetkellä liian pistemäisesti ja tiheään tahtiin, joka lisää opetuksen järjestäjien hallinnollista kuormitusta.
Kuntaliitto pitää ehdotettuja muutoksia maltillisina, mutta on lausunnossa esittänyt tiettyjen asioiden selkeyttämistä. Tämä koskee erityisesti perusopetukseen valmistavan opetusta. Sen lisäksi Kuntaliitto esittää, että perusopetuksessa järjestettävän valmistavan opetuksen lisäopetuksen oppilaalle ei tule velvoittaa laatimaan henkilökohtaista suunnitelmaa ilman lakiperustetta. Tämä vaatimus tulee poistaa opetussuunnitelman perusteista.
SUOMEN KUNTALIITTO
Susanna Huovinen
varatoimitusjohtaja
Mari Sjöström
erityisasiantuntija


Erikoislainsäädäntöön sisältyvät muutoksenhakusäännökset syrjäyttävät kuntalaissa säädetyn muutoksenhaun. Lue lisää