Lausunto Opetushallitukselle 20.10.2025 (495/03.01.00/2025) Jarkko Lahtinen, Minna Antila

Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden luonnos

Kuntaliitto kiittää mahdollisuudesta lausua varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden luonnoksesta. Kuntaliitto on antanut lausuntonsa lausuntopalvelussa. 

Palautetta ja muutosehdotuksia perusteluonnoksen lukuun 1

Kuntaliitto pitää hyvänä, että valtakunnallisissa perusteissa todetaan paikallisen suunnittelun tärkeys: Varhaiskasvatus on tavoitteellista ja sitä suunnitellaan paikallisesti varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden mukaisesti.

Kuntaliitto toteaa, että lailla 700/2024 kumottiin varhaiskasvatuslain 22 §, jossa säädettiin varhaiskasvatuksen järjestäjän velvollisuudesta laatia paikallinen varhaiskasvatussuunnitelma. Muutos tuli voimaan 1.1.2025 ja sen tavoitteena oli hallinnollisen työn vähentäminen. Hallituksen esityksen (HE 111/2024 vp) mukaan suunnitteluvelvoitteesta luopuminen tuottaisi 1,8 miljoonan euron vuosittaisen säästön. Kunnalla ei ole enää lakiin perustuvaa velvollisuutta laatia paikallista varhaiskasvatussuunnitelmaa, mutta kunta voi sen halutessaan edelleen laatia. 

Varhaiskasvatuslain 21 §:n 1 mom. säädetään Opetushallituksen valtuutuksesta määrätä varhaiskasvatussuunnitelman perusteista. Säännöstä ei paikallisista varhaiskasvatussuunnitelmista luopumisen yhteydessä muutettu. Varhaiskasvatuslain 21 §:n 2 momentin mukaan ”Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden tarkoituksena on edistää varhaiskasvatuksen yhdenvertaista toteuttamista koko maassa, toteuttaa tässä laissa säädettyjä varhaiskasvatuksen tavoitteita sekä ohjata varhaiskasvatuksen laadun kehittämistä. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa määrätään varhaiskasvatuksen toteuttamisen keskeisistä sisällöistä, varhaiskasvatuksen järjestäjän ja lapsen vanhempien tai muiden huoltajien välisestä yhteistyöstä, monialaisesta yhteistyöstä sekä lapsen varhaiskasvatussuunnitelman sisällöstä. Opetushallitus valmistelee perusteet yhteistyössä tarvittavien tahojen kanssa.”

Opetushallituksen varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa on kyse varhaiskasvatuksen järjestäjiä, kuntia velvoittavasta oikeusohjeesta, joiden säätämisestä säädetään perustuslain 80 §:n 2 momentissa. Opetushallituksen toimivaltamääräyksen väljyydestä huolimatta Kuntaliitto muistuttaa, että perustuslain 121 §:n mukaan kuntien tehtävistä tulee säätää lakitasolla eikä kunnille voida antaa uusia tehtäviä tai velvoitteita lakia alemman tasoisilla säännöksillä esim. Opetushallituksen varhaiskasvatussuunnitelman perusteilla. Kuntaliitto pitää ongelmallisena, että Opetushallituksen perusteissa kunnille määrättäisiin päätöksentekoon ja suunnitelman laatimiseen liittyviä velvoitteita

Kuntaliiton näkemyksen mukaan perusteiden otsikointia ja sisältöjä tulee tältä osin muuttaa. Erityisesti kohdan 1.4. otsikko ”paikallisesti päätettävät asiat” sekä vastaavat otsikot muissa luvuissa tulee muotoilla uudelleen. Kuntia ei voi enää velvoittaa paikallisesti päättämään perusteisiin liittyvistä asiakokonaisuuksista. Lisäksi luonnoksessa on kohtia, joissa todetaan, että paikallista suunnittelua tehtäessä varhaiskasvatuksen järjestäjän tulee päättää ja tarkentaa perusteissa olevia asiakokonaisuuksia. Ehdotamme koko asiakirjan osalta, että ”paikallisesti päätettävät asiat” muutetaan esimerkiksi muotoon ”paikallisesti voidaan huomioida tai tarkentaa”. Se miten kokonaisuus paikallisesti toteutetaan, tulee olla kunnan harkittavissa. 

Kuntaliitto tunnistaa kuntien tahtotilan jatkaa paikallisten suunnitelmien tekemistä, vaikka varhaiskasvatuslain 22 §:n mukaista paikallisen suunnitelman laadintavelvoitetta ei enää olekaan. Varhaiskasvatuslain muutoksen osalta uusi tapa toimia on tältä osin hankala. Kunnat pitävät edelleen tärkeänä valtakunnallisen suunnitelman haltuunottoa paikallisen suunnittelun kautta. Opetushallitus ei voi kuitenkaan asiasta enää määrätä. Pidämme tärkeänä, että paikallisten ominaispiirteiden osalta jätetään varhaiskasvatuksen järjestäjille liikkumavaraa. On tärkeää huomioida paikalliset erityispiirteet ja jättää eri asiakokonaisuuksia paikallisesti pohdittavaksi. Ehdotamme että Opetushallitus laatii erillistä tukimateriaalia valtakunnallisten perusteiden haltuunottoon paikallisen suunnittelun ja varhaiskasvatuksen toteuttamisen avuksi

Palautetta ja muutosehdotuksia perusteluonnoksen luvuista 2–7

Kuntaliitto ei pidä perusteltuna, että perusteissa toistetaan varhaiskasvatuslain mukaisia velvoitteita. Esitämme pohdittavaksi, riittäisikö viittaukset varhaiskasvatuslakiin ja -asetukseen tarvittaessa. 

Kuntaliitto muistuttaa edelleen, että varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin ei tulisi kirjata sisältöjä, jotka eivät kuulu opetushallituksen valtuutussäännöksen piiriin. Tällaisia asioita ovat esimerkiksi varhaiskasvatuksen toimintakulttuuriin ja oppimisympäristöihin liittyvät asiat. Tältä osin perusteasiakirjasta tulisi poistaa kyseiset kirjaukset ja siirtää ne esimerkiksi osaksi mahdollisia tukimateriaaleja. 

Lisäksi muistutamme lukujen 2–7 osalta, että kaikkien lukujen otsikoinneista tulisi muuttaa paikallisesti päätettävät asiat -otsikointia.

Muita huomioita perusteluonnoksesta

Varhaiskasvatuslain 22 §:n mukainen paikallisen suunnitelman laatimisvelvoite on kumottu 1.1.2025 alkaen. Esiopetuksen ja perusopetuksen osalta vastaavaa kumoamista ei ole toteutettu. 

Huomautamme, että mikäli Opetushallitutus määrää perusteet voimaan 1.1.2026 alkaen ei paikalliseen suunnitteluun ja perusteiden haltuunottoon jää käytännössä yhtään aikaa. Aikaisemmin perusteet ovat tulleet voimaan elokuun alusta uuden toimintakauden alkaessa, johon mennessä paikalliset suunnitelmat tuli myös laatia ja ottaa käyttöön. Samoin toimitaan esi- ja perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteiden osalta.

Perusteisiin on perustellusti jätetty useita asioita paikallisesti tarkennettavaksi. Kuntaliitto esittää painokkaasti, että Opetushallitus määrää perusteet voimaan aikaisintaan 1.8.2026 alkaen, jolloin paikallisen toiminnan suunnitteluun ja perusteiden haltuunottoon jää riittävästi aikaa.

SUOMEN KUNTALIITTO

Jarkko Lahtinen
kehittämispäällikkö

Kuntaliiton asiantuntijat, jotka voivat kertoa lisää

Löydä lisää sisältöä samoista teemoista

Juristiverkosto - kuntien asialla yhdessä

Kuntajuristi! Liity mukaan ja hyödynnä verkostotapaamiset työsi tukena.

Liity verkostoon!

Kuntajuridiikan ytimessä: Turpakäräjät Live

Webcast-sarjamme tarjoaa kuntajuridiikan näkökulmia ajankohtaisiin teemoihin. 

Seuraa lähetyksiämme!

Muutoksenhakuohjemallit varhaiskasvatuksen, opetuksen ja koulutuksen toimialalla

Erikoislainsäädäntöön sisältyvät muutoksenhakusäännökset syrjäyttävät kuntalaissa säädetyn muutoksenhaun. Lue lisää