Kuntien digiviikko 3.-7.6.2024

Digiviikko: Mitä hankinnasta maksuun - prosessissa on tapahtumassa?

Digiviikon graafinen logo. Kuvassa nuori nainen farkkutakissa katsoo kameraan.

Tapahtuman tiedot

Aloituspäivämäärä
Päättymispäivä
Teams
Tapahtuman järjestäjä
Kuntaliitto

Tapahtuma on osa Kuntien digiviikkoa, joka on Kuntaliiton järjestämä teemaviikko. Vuonna 2024 kuntien digiviikko järjestetään 3.-7.6. Digiviikon tavoitteena on nostaa digitalisaatioon liittyviä kysymyksiä laajempaan keskusteluun erityisesti kuntanäkökulmasta sekä tulosten että haasteiden kautta.

Lisää tietoa teemaviikosta digiviikon pääsivulla: Kuntien digiviikko | Kuntaliitto.fi

Tapahtuman Teams-linkki löytyy tapahtuman tietolaatikon yhteydestä yllä! Tilaisuus ei vaadi ilmoittautumista.

Mitä hankinnasta maksuun - prosessissa on tapahtumassa?

10.00–10.30 Kuntien verkkolaskutilastojen kehitys 2020–2023

• Puheenvuorossa esitellään tilastot kuntasektorin verkkolaskutuksen kehityksestä vuosina 2020–2023. Kuntasektorille lähetettyjen sähköposti- ja paperilaskujen määrät ovat vähentyneet merkittävästi vuosien 2020–2023 välillä. Muutoksen vaikutukset näkyvät kuntien taloushallinnossa. Kappalemäärissä sähköposti- ja paperilaskujen osuuden väheneminen 59 %:lla merkitsee 557 000 manuaalista käsittelyä vaativaa ostolaskua vähemmän.

Asiantuntija Tomi Rusi, Valtiokonttori

10.30–11.00 Sähköisen tilaamisen hyödyt, Peppol

• Valtionhallinto on ottanut 1.4.2024 käyttöönsä Peppolin laajennetun tilausprosessin. Tule kuuntelemaan mistä on kyse, mitä tämä tarkoittaa kunnille, mitä hyötyä sähköisestä tilausmenettelystä on ja kuinka voit edistää tilaamisen digitalisaatiota omassa kunnassasi

Johtava asiantuntija Hannu Kivinen, Valtiokonttori

11.00–11.30 eKuitilla helpotusta hallintoon

• eKuitti on digitaalinen, rakenteisessa muodossa oleva kuitti, joka mahdollistaa kuittitietojen siirron taloushallinnon järjestelmiin ja helpottaa kuittirumbaa. Puheenvuorossa on tarjolla kokemuksia eKuitin hyödyntämisestä ja ajatuksia eKuitin tulevista askelista. eKuitti helpottaa arkeasi.

Puhujina:
Johtava asiantuntija Pirjo Ilola, Valtiokonttori
Projektipäällikkö Minna Lukanniemi, Valtiokonttori

11.30–12.30 LOUNASTAUKO

12.30–13.00 Suomi.fi-maksut kunnissa

• Yli 1/3 kunnista käyttää jo Suomi.fi-maksut palvelua. Nyt on hyvä hetki siirtää kunnan asiakaspalvelu uudelle tasolle, mikäli kuntanne ei vielä käytä palveluamme! Tule kuulemaan, mihin Suomi.fi-maksut palvelua käytetään kunnissa, mitä eri maksutapoja palvelussa käytetään sekä miten Suomi.fi-maksut palvelu otetaan käyttöön ml. kuinka paljon käyttöönotto vie aikaa, ketä se työllistää ja mitä se maksaa.

Taloushallintoasiantuntija Anja Alanko, Valtiokonttori

13.00–13.30 Talousraportointi ja raportoidun tiedon hyödyntäminen

• Mistä talousraportoinnissa on kyse ja mikä on ajankohtaista juuri nyt? Esityksessä puhutaan uudistetuista kunta- ja HVA-raporteista Tutkihallintoa-palvelussa, kunnan ja kuntayhtymien tilinpäätöstiedoista palveluluokkakohtaisesti (käyttötalous, investoinnit) sekä hyvinvointialueiden tilinpäätösarviosta.

Puhujina:
Raportointiasiantuntija Linnea Mäkinen, Valtiokonttori
Raportointiasiantuntija Jukka Kujala, Valtiokonttori

13.30-13.45 TAUKO

13.45–14.30 Kansallinen julkisten hankintojen tietovaranto ja ostolaskudatan julkaiseminen

• Millainen on hankintatietojen tulevaisuus? Esityksessä luodaan tiivis katsaus hankintatietojen keräämisen ja hyödyntämisen nykytilaan sekä kerrotaan, mistä on kyse kansallisessa julkisten hankintojen tietovarannossa sekä millaisia lainsäädännöllisiä ja teknisiä muutoksia ehdotetaan hankintatietojen hyödyntämisen edistämiseksi.

Olli-Juhani Piri, erityisasiantuntija, Valtiovarainministeriö

10.00-14.00 Puheenjohtajana Jari Vaine, erityisasiantuntija, Kuntaliitto

13.45-14.30 Puheenjohtajana Marja-Liisa Ylitalo, kehittämispäällikkö, Kuntaliitto

Kuntien digiviikko 3.-7.6.2024

Digiviikolla keskustellaan digitalisaatiosta erityisesti kuntanäkökulmasta sekä tulosten että haasteiden kautta. Tarjolla on sekä live- että etätapaamisia.

Tutustu kuntien digiviikkoon.