Tiedote,

Helsinki, Espoo ja Akaa mitalisijoille Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailussa

(Kuntaliitto tiedottaa 22.5.2014) Jo yhdeksättä kertaa järjestetyn Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailun voitot matkasivat Helsinkiin, Espooseen ja Akaalle. Kilpailuun ilmoitettiin yhteensä 59 työtä. Palkinnot jaettiin Piiri 2014 -suurtapahtumassa M/S Wasa Expressillä välillä Uumaja-Vaasa 22.5.2014

​Kilpailussa oli jaossa kuntamarkkinoinnin mestaruuden lisäksi yhteistyökumppaneiden mahdollistamia kampanjapalkintoja, jotka jaettiin mitalijoille yltäneille. Kampanjat toteutetaan kilpailun yhteistyöyritysten kanssa ja ne koostuvat medianäkyvyydestä ja kampanjapalveluista.

Matkabloggaajaohjelmalla kuntamarkkinoinnin mestariksi

Kilpailun kultasijan ja siten kuntamarkkinoinnin mestaruuden vei Helsingin matkailun, Matkamessujen ja Visit Finlandin yhteinen bloggaajaohjelma Nordic Bloggers' Experience. Kilpailutyön ilmoitti mukaan Helsingin Markkinointi Oy.

NBE vei kansainväliset matkabloggaajat tammikuussa 2014 Suomen jännittävimpiin kolkkiin. Kyseessä oli suurin koskaan Suomessa järjestetty matkabloggaajatapahtuma. Tuomaristo piti bloggaajaohjelmaa tämän päivän tyylillä ja metodeilla tehtynä järeänä ja positiivisena julkisuustempauksena, joka poikkeaa selvästi kuntamarkkinoinnin valtavirrasta uudenlaisen mediatuotannon käytöllä.

Hopealle yltänyttä Espoon kaupungin liikuntapalveluiden Espoo liikkuu -konseptia tuomarit pitivät erinomaisena esimerkkinä kunnan peruspalvelujen kampanjamaisesta markkinoinnista. Espoon kaupungin liikuntapalveluille suunniteltiin uuden liikuntastrategian jalkauttava konsepti, jonka tavoitteena oli tuoda liikunta näkyvästi kaupunkikuvaan ja aktivoida kaupunkilaisia liikkumaan.

Pronssille yltäneen Makea Akaa -hankkeen tarkoituksena oli luoda vuoden aikana kehittymisedellytyksiä ja jatkoa Akaan kaupungissa käynnissä olevalle kaupunkimehiläistarhaukselle koulutuksen sekä erilaisten tapahtumien kuten Hunajaviikkojen avulla. Tuomaristo näki hankkeen hyvänä pienen mittakaavan brändistrategiana, jossa on hyödynnetty jotain alueelle omintakeista asiaa sympaattisella tavalla.

Kuntalaisten osallistamiseen panostettu

Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailun tavoitteena on kehittää markkinointiosaamista kunta-alalla nostamalla esille kunta- ja seutumarkkinoinnin hyviä käytäntöjä ja tuloksellista markkinointia.

– Osallistaminen oli tämän vuoden kilpailutöitä yhdistävä tekijä. Mukaan markkinoinnin ja viestinnän sisällöntuotantoon ja puolestapuhujiksi houkutellaan asukkaita, opiskelijoita, matkailijoita, alueen yrityksiä tai muita sidosryhmiä. Sosiaalisen median mukanaan tuoma osallistamisen ilmiö on tullut jäädäkseen myös kuntamarkkinointiin, Kuntaliiton markkinointipäällikkö Merja Olari-Sintonen kertoo.

- Nordic Bloggers’ Experience -voittajatyössä oli erinomaista nopeasti saavutettavan massan lisäksi myös ennen kaikkea kustannustehokkuus: ostetulla mainonnalla tai PR-työllä olisi lähes mahdotonta päästä samaan vaikuttavuuteen. Lisäksi Helsingin vetovoimaisuuden imussa hyötyy koko Suomi, Olari-Sintonen toteaa.

Yhteistyötä kilpailukyvyn hyväksi

Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailun järjestävät kunta- ja seutumarkkinoinnin kehittämistyötä tekevät järjestöt: Suomen Kuntaliitto, Seudulliset Kehittämisyhteisöt SEKES ry sekä Suomen matkailuorganisaatioiden yhdistys SUOMA ry. Kilpailu on osa Piiri-toimintaa, joka on avoin ja maksuton yhteistyö- ja kehittämisverkosto kuntien, seutujen ja alueiden markkinointiosaamisen vahvistamiseksi. Piiri-verkoston yhteistyöyrityksiä ovat Sanoma Media, MTV3, Otavamedia, KL-Kustannus Oy / Kuntalehti sekä Finlands kommuntidning.

Tuomariston kokoonpano

Tuomaristoon kuuluivat toiminnanjohtaja Yrjö Westling, SEKES ry, toiminnanjohtaja Hannu Komu, SUOMA ry, yhteisömarkkinoinnin suunnittelija Ari Lohenoja, Puolustusvoimat, talousmaantieteilijä Sari Klinga, Finnish Place Branding Oy ja toimitusjohtaja Lauri Sipilä, MARK Suomen Markkinointiliitto ry.

Tuomariston puheenjohtajana toimi Suomen Kuntaliiton markkinointipäällikkö Merja Olari-Sintonen. Tuomariston sihteereinä toimivat markkinointisuunnittelijat Eeva-Kaisa Kivistö ja Minna Vauhkonen Suomen Kuntaliitosta.

Lisätietoja:
Markkinointipäällikkö Merja Olari-Sintonen, Suomen Kuntaliitto, p. 050 378 4305
Markkinointisuunnittelija Eeva-Kaisa Kivistö, Suomen Kuntaliitto, p. 050 447 7714

Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailun 2014 tulokset

Kultaa Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailussa
Helsingin Markkinointi Oy: Nordic Bloggers’ Experience

Hopeaa Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailussa
Espoon kaupungin liikuntapalvelut: Espoo liikkuu -konsepti

Pronssia Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailussa
Akaan kaupunki: Makea Akaa

Kunniamaininnat Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailussa
Mikkelin kaupunki: Innovatiivinen hankinta
Satakuntaliitto (Onni kutsuu kylään -hanke) & SataKylät ry: Avoimet kylät -päivä
Tuusniemen kunta: Tuusniemi skyview

Kuntien digiviikko 3.-7.6.2024

Digiviikolla keskustellaan digitalisaatiosta erityisesti kuntanäkökulmasta sekä tulosten että haasteiden kautta. Tarjolla on sekä live- että etätapaamisia.

Tutustu kuntien digiviikkoon.

Tervetuloa mukaan kuntien viestijöiden tapaamiseen!

Tapaaminen järjestetään 14.-15.5.2024 Kuopiossa. Kattoteemoina ovat demokratian vahvistaminen, vaikuttamisviestintä ja tekoäly viestinnässä. Osallistua voivat kuntien ja kuntataustaisten organisaatioiden sekä hyvinvointialueiden viestijät. Tutustu ohjelmaan ja ilmoittaudu mukaan.