Tiedote,

Kuntaliitto kuuli kentän ääntä lausunnossaan:

Sote- ja maakuntauudistukseen tarvitaan alueellista joustovaraa

(Kuntaliitto tiedottaa 20.10.2016) Kuntaliitto suhtautuu sote- ja maakuntauudistuksen tavoitteisiin myönteisesti, mutta rahoitusmallien keskeneräisyys vaikeuttaa lopputuloksen arviointia. Sosiaali- ja terveyspalvelujen valinnanvapauden laajentamisen riskinä ovat alustavien esitysten perusteella kustannusten nousu ja palvelujen yhteensovittamisen vaikeus, todetaan liiton lausunnossa.

Kuntaliiton hallitus antoi torstaina lausuntonsa laajasta sote- ja maakuntalakipaketista. Lausunnossa on huomioitu kuntakentältä saatu palaute Kuntaliiton aiemmin julkaisemaan lausuntoluonnokseen. Lisäksi on huomioitu lausuntokierroksen alkamisen jälkeen julkaistut alustavat linjaukset valinnanvapauden toteuttamisesta sote-uudistuksessa.

Kuntaliitto huomauttaa, että uudistuksessa on kyse erityisesti suuresta kuntia koskevasta muutoksesta. Uudistuksen toimeenpanon onnistuminen ja laaja sitoutuminen edellyttää, että kentän parannusehdotukset huomioidaan laajasti. Lausuntokierros päättyy 9. marraskuuta.

Kuntaliitto toteaa, että valinnanvapauden linjauksissa ei ole tarpeeksi tarkkaan kuvattu palvelujen tuottajille maksettavan rahoituksen perusteita. Tämä vaikuttaa olennaisesti siihen, saavutetaanko valinnanvapaudella tavoiteltua kustannusten hillintää. Lisäksi palvelujen yhteensovittaminen saattaa vaikeutua.

Kuntaliitto on huolissaan kuntien ja tulevien maakuntien taloudesta sillä laskelmat kuntien talouden kestävyydestä uudessa tilanteessa puuttuvat. Kuntaliitto vastustaa rajoituksia kuntien oikeuteen päättää veroprosentistaan. Maakunnille ei ole tulossa verotusoikeutta lainkaan, mikä puolestaan heikentää niiden itsehallintoa ja mahdollisuuksia talouden tasapainottamiseen.

Kolmen miljardin euron kustannusten hillitsemistavoitteen lukkoon lyöminen rahoituslaissa on Kuntaliiton arvion mukaan ongelmallista. Kustannusten kasvun hillinnän kannalta keskeistä on tulevaisuuden palvelulupauksen sisältö: ketä hoidetaan, millä omavastuuosuudella ja mitä hoitoja, lääkkeitä ja menetelmiä julkisen palvelutarjonnan piiriin kuuluu. Jos maakuntien rahoituksen taso on oikeassa suhteessa palvelulupaukseen, kustannuskehityksen taittaminen on mahdollista.

Valtion oikeutta ohjata päätöksentekoa maakunnissa olisi Kuntaliiton mielestä rajoitettava. Lainsäädännön tulisi antaa joustoa alueellisiin ratkaisuihin esimerkiksi suurilla kaupunkiseuduilla ja harvaan asutuilla alueilla. Maakuntalain tulee olla kuntalain tapaan joustava niin, että kuntien ja maakuntien yhteistyö ja mahdollisuus sopia palvelujen hoitamisesta turvataan.

Uudistus sinänsä on Kuntaliiton hallituksen näkemyksen mukaan välttämätön ja sitä tulee määrätietoisesti viedä eteenpäin. Uudistuksen jälkeen kunnilla on edelleen vahva rooli suomalaisessa yhteiskunnassa.

Lisätietoja:

Kuntaliiton hallituksen puheenjohtaja Sirpa Paatero, 050 512 1602