Tiedote,

Kuntaliiton toimitusjohtaja Jari Koskinen SuomiAreenassa:

Maakuntavaalit, eduskunta- ja europarlamenttivaalit kannattaisi kaikki järjestää samaan aikaan

(Kuntaliitto tiedottaa 13.7.2017) Tulevien maakuntavaalien parasta ajankohtaa olisi vielä harkittava sote- ja maakuntauudistuksen aikataulun mennessä uusiksi, totesi Kuntaliiton toimitusjohtaja Jari Koskinen SuomiAreenassa Porissa torstaina 13.7.2017.

– Ruotsissa vaalien yhdistämisestä on pitkä kokemus ja tulokset ovat olleet hyviä. Suomessa kannattaisi kokeilla samaa mallia yhdistämällä eduskuntavaalit ja maakuntavaalit keväällä 2019 pidettäviin europarlamenttivaaleihin.

Koskinen muistuttaa, että maakuntavaalien järjestäminen maksaa valtiolle noin 15 miljoonaa euroa. Yhdistäminen helpottaisi ehdokkaiden ja puolueiden vaalityötä sekä lisäisi äänestysaktiivisuutta.

– Maakuntavaalit ovat laatuaan ensimmäiset ja on kaikkien etu, että vaalit onnistuvat myös äänestysaktiivisuuden näkökulmasta. Uskon, että äänestysintoa lisäisi, mikäli maakuntavaalit pidettäisiin eduskuntavaalien kanssa samaan aikaan.

Kunnille on annettava mahdollisuus tuottaa sote-palveluja

– Perustuslakivaliokunta totesi muutaman viikon takaisessa lausunnossaan sote- ja maakuntauudistuksen lakipaketista selkeästi, että kunnallista itsehallintoa rajoitetaan, mikäli kunnat eivät saa mahdollisuutta tuottaa sote-palveluja tulevaisuudessa, muistutti Jari Koskinen.

– Kuntaliitto on koko sote-uudistuksen valmistelun ajan ihmetellyt miksi kunnat eivät saa jatkossa olla halutessaan myös palvelujen tuottajia. Kunnilla on niistä pitkä kokemus, osaavaa henkilöstö ja tarvittavat tilat. Kun uudistusta joudutaan arvioimaan uudestaan perusteellisesti, myös kuntien asema uudistuksessa pitää pohtia tarkkaan, painotti Koskinen.

Jari Koskinen, toimitusjohtaja, p. 044 9764225

Lue myös:
”Koskisen malli” maakuntavaalien yhdistämisestä euro- ja eduskuntavaaleihin kuumensi keskustelun SuomiAreenassa
Kuntapäättäjät Porin katuvilinässä: Maakuntavaalien yhdistämistä euro- ja eduskuntavaalien kanssa kannattaa selvittää

Kuntaliitto SuomiAreenassa

Paneeli 13.7 Porin BePop-lavalla klo 15.15- 16.30
Mitä maakunnista tulee? - Valtion käskyläinen, uusi hallintohimmeli vai kansan palvelija?

Paneelissa mukana ovat maakunnan identiteetistä ja brändistä puhumassa näytelmäkirjailija, dramaturgi Sirkku Peltola ja näyttelijä Tapio Liinoja

Maakunnan voimavaroista ja niiden merkityksestä yritystoiminnalle keskustelevat Kyrö Distillery Companyn toimitusjohtaja Miika Lipiäinen, Sinituotteen kehityspäällikkö Rami Peltosaari ja Perheyritysten Liiton toimitusjohtaja Leena Mörttinen.

Maakuntavaaleista vaihtavat ajatuksia kunta-ja uudistusministeri Anu Vehviläinen, kansanedustaja Maarit Feldt-Ranta ja Kuntaliiton toimitusjohtaja Jari Koskinen.

Paneelin juontaa toimittaja Johanna Vesikallio Yleisradiosta.
Seuraa tunnelmia: www.twitter.com/kuntaliitto

Löydä lisää sisältöä samoista teemoista
Kuvituskuva.

EU-vaalit ovat kuntavaalit

Tutustu EU-vaalikauden tavoitteisiimme

Muutoksia kuntien muutoksenhakuohjeisiin

Kuntien valitusosoituksissa on huomioitava kaksi kesän 2023 aikana tullutta muutosta.

Tutustu ohjeistukseen.