Tiedote,

Kuntaliitto esittää reformiministeriryhmälle:

Kuntien rahoitusvastuu poistettava toimeentulotuesta ja rahoitusvastuu työmarkkinatuessa puolitettava

(Kuntaliitto tiedottaa 25.5.2018) Maakunta- ja sote-uudistuksessa ei toistaiseksi ole tehty päätöstä siitä, miten perustoimeentulotuen ja työmarkkinatuen rahoitusvastuu jakautuu uudistuksen jälkeen vuodesta 2020 alkaen valtion, kuntien ja uusien maakuntien välillä.

– Kuntaliitto katsoo, että kuntien nykyisen perustoimeentulotuen rahoitusosuuden tulee siirtyä kokonaisuudessaan vuoden 2020 alusta kunnilta maakuntien vastuulle osana muun sosiaalihuollon järjestämisvastuun ja rahoituksen siirtymistä, sanoo Kuntaliiton toimitusjohtaja Jari Koskinen.

Sosiaalihuollon palvelujen siirtyessä maakuntiin on kaavailtu, että toimeentulotukiyhteistyö siirtyy maakuntien ja Kelan väliseksi. Kunnalla ei tässä yhteistyössä ole roolia, koska se ei enää voi, eikä saa osallistua sosiaalihuollon palvelujen tuottamiseen tai järjestämiseen.

– Kuntien rahoitusosuus perustoimeentulon kustannuksista on tällä hetkellä 50 prosenttia, eikä ole perusteltua, että kuntien jatkossa kuuluisi osallistua kustannuksiin, itse tehtävän poistuttua kunnilta, huomauttaa Koskinen.

Kuntien osuus työmarkkinatuesta jaettava kunnan ja maakunnan kesken

Työmarkkinatuen rahoitusvastuulla on suora yhteys kunnan tuleviin elinvoima-, koulutus- ja hyvinvointitehtäviin. Kunnille työllisyyden edistäminen on niin veto- kuin elinvoimatekijä, joka vaikuttaa kunnan verotulojen kasvun kautta suoraan myös tulopohjaan.

– Kuntien ja maakuntien on jatkossa voitava sopia tarkoituksenmukaisella tavalla keskenään työllisyydenhoidon työnjaosta, vastuista ja velvoitteista alueellaan, korostaa varatoimitusjohtaja Timo Reina.

– Tällöin on perusteltua, että kuntien vastuulla nykyään oleva työmarkkinatuen rahoitusosuus tulee jakaa maakunta- ja sote-uudistuksessa puoliksi kuntien ja maakuntien kesken.

Kuntaliitto on lähettänyt kirjeen reformiministeriryhmälle koskien liiton näkemyksiä toimeentulotuesta ja työmarkkinatuesta.

Jari Koskinen, toimitusjohtaja, p. 044 9764225
Timo Reina, varatoimitusjohtaja p. 040 555 8458