Yleiskirje 13/2019

Perusteettomia lainauskorvausvaateita kuntien kirjastoille

Kuntakentällä kirjastoja on lähestytty viesteillä, joissa vaaditaan asettamaan teoksia lainauskieltoon tai maksamaan lainauskorvauksia. Joitakin kuntia on uhattu myös haastehakemusluonnoksin, joissa kantajana on ollut Universal Press OÜ -niminen virolainen yhtiö.

Viestien lähettäjätahona on näkynyt myös Kuntainfo (verkkotunnus kuntapalvelu.net) ja viesteissä on viitattu opetus- ja kulttuuriministeriöön. Selvyyden vuoksi todetaan, ettei Kuntaliitolla tai valtion viranomaistahoilla ole mitään tekemistä annettujen vaateiden esittäjien kanssa.

Kaikki kunnille ja näiden kirjastoille esitetyt vaateet ovat sääntönä perusteettomia eikä näiden lähettäjätahojen suoriin viesteihin tarvitse lähtökohtaisesti reagoida millään tavoin.

Lainauskorvaus on kirjastolainoista kirjailijoille ja kääntäjille maksettava tekijänoikeuskorvaus. Lainauskorvausten maksaminen on Suomessa järjestetty siten, että valtio (opetus- ja kulttuuriministeriö) maksaa korvaukset teosten tekijöitä edustaville yhteishallinnointiorganisaatioille, jotka tilittävät korvaukset edelleen tekijöille.

Yksittäinen kirjasto tai muu kunnan palveluista vastaava taho ei maksa korvausta suoraan tekijälle. Lainauskorvausta kirjastolta vaativan tekijän tulee vaatia korvausta Sanastolta (kirjallisten teosten tekijät), Kopiostolta (kirjaan sisältyvien kuvataiteen teosten tekijät) tai Teostolta (sävellysteosten tekijät). Korvaukset e-aineistojen käyttämisestä kirjastoissa sisältyvät kirjastojen maksamiin lisenssimaksuihin.

Joonas Jännäri, puh. 09 771 2454
Johanna Selkee, puh. 09 771 2080

SUOMEN KUNTALIITTO

Juha Myllymäki