Väliaikatietoja kunnallisen työterveyshuollon sairaanhoitopalvelujen yhtiöittämisvelvollisuudesta

Kunnallisten työterveyshuollon sairaanhoitopalveluita kilpailluilla markkinoilla tuottavien toimijoiden tulisi voimassa olevan lainsäädännön (kuntalaki 410/2015, 150 § 2 mom.) mukaan yhtiöittää toimintansa vuoden 2016 loppuun mennessä. Terveydenhuoltolain (1326/2010) 18 § mukaan kunnan tulee järjestää työterveyshuollon ennaltaehkäiseviä palveluja (tth-laki 1383/2001, 12 §) ja kunta voi järjestää työterveyshuollon sairaanhoitopalveluja (14 §) alueellaan. Meneillään oleva sosiaali- ja terveydenhuollon ja alueuudistus, joka tulee kokonaisuudessaan voimaan vuoden 2019 alusta, muuttaa olennaisesti kuntien roolia ja tehtäviä sosiaali- ja terveydenhuollon hallinnonalalla. Edellä olevan vuoksi sosiaali- ja terveysministeriö on tehnyt vuoden vaihteessa valtiovarainministeriölle muutosehdotuksen kuntalakiin, niin että yhtiöittämisvelvoitteeseen liittyvää siirtymäaikaa jatkettaisiin vuoden 2018 loppuun. Näin yhtiöittämisvelvoite olisi harmoniassa muun sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen kanssa ja yhtiöittämisessä voitaisiin ottaa huomioon uudistuksen mukanaan tuomat muutokset. Yhtiöittämisvelvoite liittyy EU:n kilpailuneutraliteettiin, jonka toteutumista komissio seuraa tarkasti. Sosiaali- ja terveysministeriö on informoinut komissiota tekemästään siirtymäajan jatkamista koskevasta ehdotuksesta. Ennen esityksen eteenpäin viemistä valtiovarainministeriö odottaa komission kantaa ehdotukseen.

Uuden sote-organisaation on määrä aloittaa toimintansa vuoden 2019 alussa. Uudistuksen myötä sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisvastuu siirtyy 18 maakunnalle. Kunnat eivät jatkossa nykymuodossaan tuota sosiaali- ja terveydenhuoltopalveluita. Jotta kunnat eivät joutuisi tekemään väliaikaisia ratkaisuja, olisi toivottavaa, että kunnallisen työterveyshuollon sairaanhoitotoiminnan yhtiöittäminen olisi samassa aikataulussa siten, että kuntien yhtiöittämisvelvoitteen siirtymäaikaa jatkettaisiin, toteaa johtaja Tarja MyllärinenKuntaliitosta.

Lisätietoja Sosiaali- ja terveydenhuolto- ja alueuudistuksesta löytyywww.alueuudistus.fi -sivuilta.

Lisätiedot:

Tarja Myllärinen, johtaja
Hannele Häkkinen, erityisasiantuntija
Pirkka-Petri Lebedeff, johtava lakimies, yhtiöittäminen (16.5. alkaen)

Ikilinkki

Lukaku membenarkan kepindahannya ke Chelsea setahun yang lalu, dengan mengatakan kembali ke Stamford Bridge adalah kesempatan yang tidak bisa dia tolak. Namun, dia tidak butuh waktu lama untuk memahami bahwa The Blues bukanlah tempat yang tepat untuknya dan mendorong untuk kembali ke Inter selama beberapa bulan. https://nobartv.co.id/ nonton bola online , https://nobartv.co.id/piala-dunia-2022 nonton piala dunia 2022 , https://nobartv.co.id/sitemap daftar berita bola terbaru , https://live.nobartv.co.id/ live streaming bola online , https://live.nobartv.co.id/jadwal-world-cup-2022 jadwal world cup 2022 ,
https://live.nobartv.co.id/jadwal-bola/2022/11/All jadwal bola november 2022 Saya senang untuk Big Rom, tetapi sebagai penggemar yang skeptis dan pesimistis saya katakan: bagaimana jika Lukaku tidak mengulangi dirinya di Inter ? Bagaimana jika dia mencetak 10 gol atau kurang sepanjang musim? Bagaimana jika dia, sebagai penyebab tekanan, mulai gagal mengeksekusi penalti?

Lisää uusi kommentti

Puhdas teksti

• HTML-merkit ovat kiellettyjä.
  • Rivit ja kappaleet päätetään automaattisesti.
  • Verkko- ja sähköpostiosoitteet muutetaan automaattisesti linkeiksi.