Uusi palvelu kuntapäättäjille

Kvinna och texten Ha kolla på besluten

Alkavan valtuustokauden luottamushenkilöille on avattu uudenlainen tietopankki ja koulutuskanava: Kuntapäättäjä.fi - Kommunpolitikern.fi.

Palvelussa esitellään kuntatoiminnan eri sektorit ja päätöksenteon menettelytavat luottamushenkilön näkökulmasta sekä avataan kuntien lunastettavaksi syvällisempi verkkokoulutus päättäjilleen.

- Jokaisen luottamushenkilön on hyvä käydä läpi ajantasaiset tiedot päätöksenteon pohjaksi - omaan tahtiin ja omilla valinnoilla. Palvelussa voi myös testata omat valmiudet kuntapäättäjän haastavaan tehtävään, vinkkaa Kuntaliiton toimitusjohtaja Minna Karhunen.

Kuntaliitto-konsernin yhteisessä palvelussa sisällöistä vastaavat pääosin Kuntaliiton asiantuntijat. Kuntalehti ja Kommuntorget tarjoavat tuoreimmat kuntauutiset palvelussa. Kuntaliiton koulutus- ja konsultointiyhtiö FCG järjestää palvelun kokonaisuuden ja tilattavat koulutukset. Sähköinen palvelu on pilotti ehkä laajemmallekin uuden ajan verkkopalvelulle.

- Kuntapäättäjä-palvelu on pilottiprojektimme uuden ajan sisältöpalvelusta. Lähdimme kehittämään sitä perinteisen koulutuksen rinnalle osana uudistumisstrategiaamme jo ennen pandemiaa. Palvelu tarjoaa merkittävää tukea luottamustehtävän hoitoon ajasta ja paikasta riippumatta. Odotamme nyt innoissamme käyttäjien palautetta, sanoo FCG:n toimitusjohtaja Mari Puoskari.

Tietoiskuja luottamushenkilön näkökulmasta

Kuntapäättäjä-palvelun avautuessa tarjolla on maksutta kymmeniä tietoiskuvideoita, keskusteluja, kuntaesimerkkejä ja muuta materiaalia. Aineisto on valmistettu ja koottu nimenomaan kuntien ja kuntayhtymien luottamushenkilöiden näkökulmasta. Suurin osa materiaalista on sekä suomeksi että ruotsiksi.

Palvelun maksullinen tietopankkiosio sisältää erilaista koulutussisältöä ja muuta syventävää aineistoa: palvelussa on tarjolla jo alkuvaiheessa toistasataa lyhyttä videota ja niihin liittyviä aineistoja kuntatoiminnan kaikilta sektoreilta. Sisältöjä täydennetään valtuustokauden alkuun mennessä - erityisesti syksyn lautakuntatyötä ajatellen. Kunnat voivat lunastaa käyttöoikeuden tietopankkiosioon päättäjilleen.

Palvelu elää ajassa

Perehdytys ja koulutus tähtäävät tehokkaaseen ja menestyksekkääseen päätöksentekoon heti uuden kuntavaalikauden alkaessa. Lainsäädännön reunaehdot ja yleiset kokouskäytännöt ovat saatavilla, samoin luottamushenkilöiden vaikutusmahdollisuuksien esittely. Kuntatoiminnan monia muutoksia käydään läpi ja erilaisten kuntien kokemuksia luottamushenkilötyöstä.

Palveluun voi palata tarkistamaan asioita pitkin valtuustokautta, ja aineistoa täydennetään jatkuvasti. Kuntapäättäjä-palveluun kootaan myös seminaariaineistoja, keskusteluja ja kuntien hyviä käytäntöjä. Jatkoa ja mahdollista laajentamista harkitaan käyttäjäkokemusten avulla.

Lisätietoja:

Erityisasiantuntija Jari Seppälä, Kuntaliitto, jari.seppala(a)kuntaliitto.fi, 050 66 743

Koulutus- ja tapahtumapalvelujen johtaja Anniina Peltola, FCG, anniina.peltola(a)fcg.fi, 044 737 4803

Tutustu palveluun osoitteessa: kuntapaattaja.fi

Kirjaudu palveluun osoitteessa: fcgdigikanava.fi