Huhtikuussa julkaistiin useita kuntataloutta ohjaavia hallituksen linjauksia

Valtiovarainministeriö julkaisi Julkisen talouden suunnitelman (JTS), kevään 2022 Kuntatalousohjelman (KTO) ja valtiovarainministeriön Taloudellisen katsauksen 13. huhtikuuta. Samana päivänä ministeriö julkaisi myös sote-uudistuksen laskelmapäivitykset kunnille ja hyvinvointialueille sekä kuntatalousohjelman painelaskelmakehikon, joka sisältää muun muassa valtiovarainministeriön ennusteet kuntien verorahoituksen kehityksestä vuoteen 2026 saakka.

Julkisen talouden suunnitelma 2023–2026 on Sanna Marinin hallituksen viimeinen varsinainen julkisen talouden suunnitelma. JTS:ssä linjattiin erityisesti Venäjän hyökkäyssodan vuoksi merkittävistä uusista linjauksista, jotka vaikuttavat niin kuluvan vuoden kuin tulevien vuosien rahoitustarpeeseen.

Kuntiin kohdistuvat päätökset on koottu Kuntatalousohjelmaan. Kevään 2022 kuntatalousohjelman tärkeimpiä asioita ovat Venäjän hyökkäyssodan keskeisimpien kustannusten korvaaminen kunnille, vuoden 2023 peruspalvelujen valtionosuuden tasossa havaitun korjauksen huomioiminen ja lakisääteisistä sitoumuksista kiinnipitäminen.

Kuntatalousohjelmassa keskitytään kuntatalouden nykytilan sekä tulevan kehyskauden kehitysnäkymien arviointiin. Arviointi perustuu painelaskelmaan, jossa on huomioitu vuosien 2023–2026 julkisen talouden suunnitelmaan sisältyvät toimenpiteet mutta ei ennakoitu kuntien ja kuntayhtymien omia toimia vuosille 2023–2026. Kuntakohtainen painelaskelmakehikko on julkaistu kuntatalousohjelman yhteydessä.

Tärkeimmät julkaisut huhtikuulta:

Kuntaliiton tuki talousarviovalmisteluun: