Kunnossapitolain toimivuuden arviointi käynnistyi - Kuntia kuullaan aiheesta

Ympäristöministeriö on käynnistänyt katujen ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta annetun lain toimivuuden arvioinnin. Yli neljä vuosikymmentä voimassa ollut ja kansalaisia laajasti vähintäänkin kadun käyttäjänä koskeva kunnossapitolaki on yleisesti ottaen toiminut tarkoituksessaan hyvin. Toimintaympäristö on kuitenkin neljässä vuosikymmenessä muuttunut olennaisesti: ilmasto muuttuu, liikkumistavat muuttuvat ja kunnossapidon työmenetelmät kehittyvät. Kadulla tehtävät työt ja niiden kadunpitäjälle ja katutilan käyttäjille aiheuttamat haitat ovat lisääntyneet.

Keväällä 2020 Helsingin kaupunki teki ympäristöministeriölle aloitteen lain tarkistamisesta eräiltä osin. Aloitteeseen yhtyivät Kuntaliitto ja suurempien kaupunkien muodostama kuntatekniikan kehittämisverkosto KEHTO. Koska kyseessä on jo suhteellisen pitkäikäinen laki, ympäristöministeriö piti tarkoituksenmukaisena tavoitella lain kokonaisuudistusta. Sen taustatiedoksi arvioidaan nyt käynnistyneessä työssä lain toimivuutta eri näkökulmista. Ministeriö valitsi tarjouskilpailun jälkeen työn toteuttajaksi Navico Oy:n.

Toimivuusarvioinnin on määrä valmistua vuoden 2022 aikana. Työn alkuvaiheessa toteutetaan lain toimivuutta eri näkökulmista selvittävä sähköinen kysely. Tietopohjaa syvennetään haastatteluilla ja arviointityöhön sisältyy myös työpajatyöskentelyä kesän jälkeen.

Arviointityötä ohjaamaan on koottu ohjausryhmä, jossa on edustus useilta eri yhteiskunnan aloilta. Kuntaliiton lisäksi kuntasektoria tulee edustamaan ohjausryhmässä alustavasti myös kaksi jäsentä kunnista. Ohjausryhmän puheenjohtajana toimii ympäristöneuvos Petteri Katajisto.

Toimivuusarvioinnin taustaa, tavoitteita, sisältöä ja toteutustapaa käsittelevät avoimet ja pääpiirteissään samansisältöiset noin kahden tunnin teams-webinaarit järjestetään tiistaina 24.5.2022 ja torstaina 2.6.2022 klo 10 alkaen. Toivomme kunnista laajaa osanottoa näihin infotilaisuuksiin, joiden linkit löytyvät tästä:

• Kunnossapitolain toimivuusarviointiwebinaari 24.5.2022 klo 10 Webinaari 1
  • Kunnossapitolain toimivuusarviointiwebinaari 2.6.2022 klo 10 Webinaari 2

Kuntaliiton ratkaisut teknisen toimen osaajapulaan

Teknisen alan työvoimapula on pahenemassa. Kunnista puuttuu kaavoittajia, rakennustarkastajia, kiinteistöinsinöörejä ja rakennuttajia sekä monia muita maankäytön, rakentamisen ja infrapalvelujen ammattilaisia.

Tutustu Kuntaliiton ratkaisuihin!