Sairaanhoitopiirit purkivat koronan aiheuttamaa hoitovelkaa vuonna 2021 — erikoissairaanhoidon kysyntä kasvoi

Vuonna 2021 kiireetöntä palvelutoimintaa ei jouduttu supistamaan vuoden 2020 tapaan koronaepidemian jatkumisesta huolimatta. Korona-aikana kertynyttä hoitovelkaa purettiin, ja erikoissairaanhoidon palvelutuotannon määrä kasvoi edellisen vuoden tammi-joulukuuhun verrattuna, ilmenee Kuntaliiton julkaisemasta sairaanhoitopiirien vuosikatsauksesta.

Erikoissairaanhoidon kysyntä kasvoi vuonna 2021 selvästi edellisvuodesta. Sairaanhoitopiirit saivat 5,8 prosenttia enemmän lähetteitä kuin vuonna 2020. Sairaanhoidon päivystyskäyntejä kertyi 7,0 prosenttia enemmän.

Leikkaustoimenpiteitä tehtiin sairaaloissa 5,9 prosenttia enemmän kuin vuonna 2020. Tekonivelleikkauksia tehtiin 10,2 prosenttia ja kaihileikkauksia 12,8 prosenttia enemmän. Vuoden 2021 joulukuun lopussa näihin toimenpiteisiin oli sairaaloiden pisimmät yksittäiset hoitojonot (THL 15.02.2022).

Hoitojaksoja sairaaloissa kertyi 1,2 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna. Sairaaloiden ensikäyntien määrä kasvoi 6,4 prosenttia ja käyntien määrä yhteensä 6,3 prosenttia.

Synnytysten määrä kasvoi vuonna 2021 6,5 prosenttia vuoteen 2020 verrattuna. Joka kolmas vauva syntyi Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin alueella.

Viivadiagrammi sairaanhoitopiirien kokonaismuutoksesta edelliseen vuoteen verrattuna

Palvelutuotannon kasvaessa myös kustannukset nousivat

Pandemiaan varautuminen muutti sairaanhoitopiirien varsinaista palvelutoimintaa huomattavasti vuonna 2020. Vuonna 2021 hoitojonoja purettiin, palvelutuotanto kasvoi ja lähestyi normaalituotantoa. Tämä näkyi selvästi myös kasvaneina kustannuksina ajanjaksolla.

Sairaanhoitopiirien toimintakulut kasvoivat tammi-joulukuussa 2021 yhteensä 6,6 prosenttia ja toimintatuotot 7,6 prosenttia edellisvuodesta. Toimintatuotot sisältävät valtiolta saadut korona-avustukset, samoin toimintakuluissa on mukana koronasta aiheutuneet lisäkulut.

Viivadiagrammi sairaanhoitopiirien toimintakulujen ja -tuottojen kokonaismuutoksesta edelliseen vuoteen verrattuna

Vuonna 2021 sairaanhoitopiirien tilikauden tulos oli positiivinen neljää sairaanhoitopiiriä lukuun ottamatta. Sairaanhoitopiirien tilikauden tulos oli yhteensä 46 miljoonaa euroa.

Tutustu sairaanhoitopiirien tammi-joulukuun 2021 yhteenvetoon kysynnästä, tuotannosta, taloudesta ja voimavaroista.

Sairaanhoitopiirien tammi-joulukuu 2021

Lue lisää sairaanhoitopiirien osavuosi- ja vuosikatsauksista täältä.