Kuntamatkalla

Kirjoitussarjassa tuodaan esille sitä kaikkea muutoksen ja tulevaisuuden tietoa, mitä viime aikoina on löydetty Kuntaliiton laajoissa verkostoissa ja asiantuntijoiden työssä.

Kirjoitukset ovat osa Matkaopas kuntien muutokseen -verkkosivuja sekä julkaisua. Matkaopas on Kuntaliiton uudenlainen kokoelma tietoa, tukea ja työkaluja kuntien tulevaisuustyöhön. 

Kuntamatkalla

Tietoperustaisuus ja asiakaslähtöisyys. Nämä kaksi avainsanaa evästivät kymmentä kuntatiimiä kokeilukehittämisen taipaleelle Kuntaliiton Jalostamossa 13.3. Ja hyvä vauhti oli päällä alusta lähtien. Kokeilujalostamo koostuu neljästä työpajasta, jotka noudattelevat suunnittelun nk. tuplatimanttimallia
Kuntamatkalla

Minä ja kaverit Elintapojen muuttaminen ei ole mukavaa, varsinkin jos kyse on isosta remontista. Jos on tottunut suolaiseen ja rasvaiseen ruokaan, niin suolaton ja vähärasvainen annos ei innosta. Liikuntaan tottumattoman on vaikea intoutua itsensä fyysiseen väsyttämiseen, vaikka kiinteäkroppainen
Jaana Halonen
Kuntamatkalla

Aloittaessani kehyskuntakoordinaattorin tehtävässä vuoden vaihteessa pohdin blogissani kehyskunnan olemusta. Päädyin siihen, että ”kehyskunta on maantieteellisen sijainnin ja toiminnallisuuden (esim. työssäkäynti) yhteissumma, josta seuraa tarve tehdä yhteistyötä keskuskaupungin ja naapureiden
Kuntamatkalla

Korruptio saa herkästi julkisuutta, sen sijaan hyvä ja eettisesti kestävä johtajuus ei niinkään. Vaikka organisaation eettisyys ei voi nojata yhden oikeamielisen yksilön varaan, ei eettisen ja hyvän johtajuuden merkitystä pidä unohtaa tai aliarvioida. Pyysimme kuntajohtajia ja johtavia
Kuntamatkalla

Laatua edellytetään ja sitä uskotaan olevan oman organisaation toiminnassa. Sen tarkka määrittely on kuitenkin vaikeaa. Kun puhutaan laadusta, puhutaan yleensä ominaispiirteistä, jotka liittyvät palvelun tai toiminnan kykyyn täyttää niihin kohdistuvat odotukset ja vaatimukset. Vaatimukset taas