Hanna Tainio 15.12.2020:

Kaikille maistuvan sote-piirakan resepti

Postiluukustani tipahti Seniorilääkärilehti, jota selatessa huomioni kiinnittyi ton-ton-ton-marjapiirakkaohjeeseen. Piirakan nimi tulee siitä, että se on laktoositon, gluteeniton ja valmistuu ilman kananmunia. Sopii siis monelle. Toki jotain siihenkin on laitettava ja tässä tapauksessa erikoisjauhojen lisäksi voita ja sokeria. Tämä taas voi olla jollekin kauhistus, eikä täytä hänen terveellisyysvaatimuksiaan.

Piirakkatarina kertoo oivallisesti sen, että kompromisseja joutuu useimmiten tekemään ja samalla reseptillä ei voi leipoa kaikille sopivaa piirakkaa.

Piirakka toi mieleeni sote-uudistuksen, jota on tehty jo vuosia erilaisilla resepteillä. Sote-piirakka on kuitenkin epäonnistunut kerta toisensa jälkeen, koska siihen on aina lisätty jotain siihen kuulumatonta tai vastaavasti jätetty pois jokin oleellinen ainesosa. Saa nähdä, onko nyt paremmat leipurit asialla ja onko vanhat reseptit analysoitu riittävän huolellisesti.

Hallituksen sote-esitys on edennyt eduskuntavaiheeseen. Lähetekeskustelu isossa salissa on käyty tuttuun tapaan, kehuen ja haukkuen riippuen edustiko puhuja hallitusta vai oppositiota. Helmikuussa alkavat asiantuntijakuulemiset valiokunnissa. Sosiaali- ja terveysvaliokunta on hyväksynyt kunnioitettavan 250 kuultavan listan, josta puolet kuullaan suullisesti ja puolet kirjallisena. Kuntaliittokin alkaa hyvissä ajoin valmistautua kuulemisiin.

Lakipaketti ei ole kaikilta osin ongelmaton ja onkin oletettavaa, että erityisesti perustuslakivaliokunnan ovea tarkkaillaan tiiviisti. Joskaan sellaista jännitysnäytelmää kuin viime hallituskaudella Sipilän hallituksen sote-esityksen kanssa nähtiin, on tuskin tällä kertaa luvassa.

Varmasti esille tulee nousemaan kuntien ja tulevien hyvinvointialueiden rahoitus, jonka jakautuminen nähdään monessa suhteessa ongelmallisena ja riittämättömänä. Se ei myöskään kannusta terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen kunnissa ja hyvinvointialueidenkin rahoitus määräytyy pitkälle sen mukaan, paljonko alueella sairastetaan. Kannustavia elementtejä tarvitaan kipeästi. Oman lisänsä keskusteluun tuo mahdollinen maakuntavero, jonka käyttöönoton ministeriryhmä kiirehti jo linjaamaan odottamatta kesken olevaa verokomitean selvitystä.  Olisi ehkä kannattanut malttaa odottaa!

Myös Uudenmaan erillisratkaisu sisältää ongelmia. Kyseessä on maan väestön kolmanneksen sote-palvelut, joissa ei palveluintegraatio kaikilta osin toteudu. Juuri palveluintegraatio on sote-uudistuksen kivijalka. Toinen ongelma on Lainsäädännön arviointineuvoston esiin nostama osaoptimoinnin riski, jonka erillisratkaisu eittämättä sisältää. Nykyinen sote-järjestelmähän sisältää monia mahdollisuuksia osaoptimointiin ja juuri tämä on ollut yksi syy uudistukselle.

Viikon kuluttua on aika hiljentyä joulun viettoon ja unohtaa hetkeksi sote-uudistus. Ensi kevään aikana näemme, minkälainen sote-piirakka uunissa paistuu. Toivottavasti se ei pala, vaan kypsyy meheväksi ja maistuu mahdollisimman monelle. Ei olisi ollut häpeä pyytää neuvoja myös muilta kokeneilta leipureilta. Yhteistyö on voimaa myös piirakkatalkoissa. Lopputuloksena olisi tuolloin suussa sulava piirakka, joka ei aiheuta mahanpuruja.

Rauhallista joulua ja parempaa uutta vuotta!

Kirjoittajasta lyhyesti

Kirjoittaja on Kuntaliiton varatoimitusjohtaja.

Twitterissä: @HannaTainio