Kaksikieliset kunnat

Kolme eri ikäistä henkillö

Joka kolmas suomalainen asuu kaksikielisessä kunnassa

Suomalaisista 1,75 miljoonaa asuu kaksikielisessä kunnassa. Enemmistöltään ruotsinkielisillä kunnilla on 44 000 suomenkielistä asukasta ja enemmistöltään suomenkielisillä kunnilla on 140 000 ruotsinkielistä asukasta.

Valtioneuvosto on määrittänyt kuntien nykyisen kielellisen aseman vuosille 2013–2022. Valtioneuvosto määrittää kuntien kielellisen aseman kymmeneksi vuodeksi kerrallaan virallisten väestötilastojen perusteella.

Kunnat ovat joko yksikielisiä (suomi tai ruotsi) tai kaksikielisiä. Kunnan kielellinen asema ratkaisee niiden kuntayhtymien, maakuntien ja valtion viranomaisten kielellisen aseman, joihin kunta kuuluu.

Rajana kunnan kaksikielisyydelle on, että vähintään 8 prosenttia asukkaista tai yhteensä 3 000 asukasta puhuu vähemmistökieltä äidinkielenään.*) Jos vähemmistökieltä puhuvien asukkaiden osuus laskee alle 6 prosentin kunnan väestöstä ja jos näitä asukkaita alle 3 000, tulee kunnasta yksikielinen. Kunta, joka ei täytä kaksikieliselle kunnalle asetettuja vähimmäisvaatimuksia, voi hakea vapaaehtoista kaksikielisen kunnan asemaa kunnanvaltuuston esityksellä. Esimerkki tästä on Lohjan kaupunki, joka haki ja jolle on myönnetty kaksikielisen kunnan asema ajalle 2013–2022.

Käytännön työvälineet kaksikielisissä kunnissa

*) Väestötilastoissa äidinkieleksi lasketaan se kieli, joka on ilmoitettu lapsen äidinkieleksi hänen nimensä väestörekisteriin ilmoittamisen yhteydessä. Äidinkielen voi muuttaa kirjallisella ilmoituksella maistraattiin.

Kaksikieliset kunnat          2015 2016 2017 2018 2019 2020
Ruotsinkielinen enemmistö 14 15 15 15 15 15
Suomenkielinen enemmistö 18 18 18 18 18 18
Ruotsinkieliset kunnat 17 16 16 16 16 16
Kaikki kunnat ​317 313 311 311 311 310
Koulutyttö

Käytännön työvälineet kaksikielisissä kunnissa

Suomessa on kaksi kansalliskieltä, suomi ja ruotsi. Kansalliskielistrategian tavoitteena on Suomi, jossa on kaksi elinvoimaista kansalliskieltä ja jossa molemmat kielet näkyvät, kuuluvat ja hyväksytään.

lateral-image-left
Mattias Lindroth