Kunnan viestintää vai markkinointia – mitä kunta saa tehdä?

Kunnan tehtävänä on edistää asukkaidensa hyvinvointia ja alueensa elinvoimaa. Kunnalla on oikeus ja velvollisuus harjoittaa viestintää omasta toiminnastaan. Viestinnän tavoitteena on edistää kuntalaisten tiedonsaantia, osallistumismahdollisuuksia ja kunnan toiminnan läpinäkyvyyttä. Kunnan viestintä tukee demokraattista päätöksentekoa ja kuntalaisten oikeutta saada tietoa julkisista palveluista, suunnitelmista ja päätöksistä. Kunnan viestintävastuusta on yleissäädös kuntalain 29 §:ssä.

Yritysmarkkinointi, sen sijaan, ei kuulu kunnan toimialaan tai tehtäviin. Kunta viranomaisena ei saa harjoittaa yritysmarkkinointia, joka tähtää yksityisten toimijoiden edun ajamiseen tai kaupallisten päämäärien edistämiseen. Markkinointi on viestintää, jonka tarkoituksena on lisätä kysyntää, myyntiä tai näkyvyyttä markkinaehtoisessa kilpailussa. 

Kunnat voivat viestiä lakisääteisistä tehtävistään markkinoinnin keinoin. Sen sijaan muiden kuin kunnan lakisääteisten tehtävien mainostaminen ja markkinointi on lähtökohtaisesti toimintaa avoimilla markkinoilla, joka pitää yhtiöittää. Kaupunkien ja kuntien yhtiöitetyt toiminnot voivat siten luonnollisesti markkinoida omaa toimintaansa, kuten muutkin alueen yritykset.

Kunta voi myös toimialansa puitteissa perustaa alueensa elinkeinoelämää tukevan markkinointiyhtiön osana yritysten yleisten toimintaedellytysten parantamista. Konserniyhtiön toiminta ei kuitenkaan saa johtaa kunnan jäsenten tai alueen yritysten eriarvoiseen kohteluun. Yhtiön kautta toteutettujen tukitoimien on oltava suunnitelmallisia ja tasapuolisia.

Viestinnän ja markkinoinnin rajanveto

Kunnan viestintä liittyy kunnan lakisääteisiin tehtäviin tai kunnan strategisiin tavoitteisiin, kohdistuu kuntalaisiin, sidosryhmiin tai muihin julkisiin toimijoihin ja perustuu avoimuuteen ja tasapuolisuuteen. Viestinnässä ei aseteta yksityisiä toimijoita eriarvoiseen asemaan eikä vääristetä kilpailua. 

Sen sijaan kunnalle kuulumattomana markkinointina pidetään sellaista yritysmarkkinointia, joka:

  • kohdistuu yksittäisten yritysten tai muiden yksityisten tahojen tunnettuuden, asiakaskunnan tai myynnin lisäämiseen
  • sisältää mainonnallisia elementtejä, kuten myönteistä kielellistä liioittelua, iskulauseita tai kehotuksia valita tietty tuote tai palvelu
  • ylittää kunnan oman toiminnan esittelyn ja siirtyy kaupallisen vaikuttamisen alueelle.

Tutustu käytännön esimerkkeihin

Olemme koonneet alle esimerkkejä tilanteista, joissa on tärkeää tehdä ero sallitun viestinnän ja kielletyn markkinoinnin välillä. 

Lisää kysymyksiä ja vastauksia mm. yhteistyöstä yritysten kanssa löydät sivulta Usein kysyttyä kuntien viestinnästä.

Miten avoimista työpaikoista voi viestiä työvoimapalveluissa?

Kuntien työvoimapalveluissa on esille noussut kysymyksiä siitä, voiko kunta nostaa omissa kanavissaan esille yrityksiä työnantajina ja tavallaan markkinoida yksittäisten yritysten avoimia työpaikkoja? Esille on noussut myös tasapuolisuuskysymys. Voiko kunnan työvoimapalvelut järjestää esimerkiksi tietyn toimialan rekrytointitilaisuuksia? 

Kunnan työvoimapalveluiden toiminnan tavoitteena on ennen kaikkea edistää työpaikkojen löytymistä työttömille. Työvoimaviranomaisen toiminnan tarkoituksena ei voi olla yksittäisen yrityksen tuotteiden tai palveluiden markkinointi. Avoimen työpaikan ilmoittaminen pelkästään Työmarkkinatorissa ei kuitenkaan aina ole riittävän tehokasta. Hyödyllistä voi olla myös muiden medioiden ja tiedottamistapojen käyttäminen. Tässä työvoimaviranomaisella on harkintavaltaa, mitä eri keinoja se käyttää. Työpaikkoista tiedottamisen tapa voi vaihdella ajasta ja suhdanteista riippuen toimialoittain tai vaikka yksittäisen työnantajan mukaan. Lähtökohta kuitenkin on, että työnantajia kohdellaan tasapuolisesti ja esimerkiksi rekrytointitapahtumia järjestetään mahdollisimman kattavasti eri toimialat ja työnantajat huomioiden.

Viestiessään avoimista työpaikoista työvoimaviranomaisen tulee käyttää harkintaa pohtiessaan tiedottamisen tapaa ja sisältöä. Viestinnän kohteena tulee olla ensisijaisesti avoinna olevat työpaikat, jotta viestintää ei voi tulkita yrityksen markkinoinniksi. Yksittäisillä työnantajilla tulee olla tasapuoliset mahdollisuudet hyödyntää myös työvoimaviranomaisen tarjoamia omia viestintäkanavia ja –medioita. 

Voiko kunta tehdä vaikuttamisyhteistyötä?

Vaikuttamisyhteistyötä on kunnalle sallittua kunnan viestintätehtävän tukemiseksi. Vaikuttajaviestintäyhteistyössä noudatetaan hankintalainsäädännön reunaehtoja ja varmistetaan yhteistyösopimuksessa, että kunnan puolesta tehdyssä viestinnässä ja vaikuttamisessa keskitytään kunnan alueen esilletuomiseen, ei yritysmarkkinointiin. 

Miten kunta voi tuottaa näkyvyyttä seudun yrityksille?

Kunta voi esitellä alueensa yrityksiä ja palveluita tasavertaisesti ja yhdenvertaisesti esimeriksi omalla kotisivuillaan. Yksittäisten yritysten, palveluiden tai tapahtumien nostaminen muiden edelle ei ole suotava. 

Löydä lisää sisältöä samoista teemoista
Kuvituskuva. Abstrakti tausta jossa lukee digiviikko suomeksi ja ruotsiksi.

Kuntien digiviikko 2.-6.6.2025

Digiviikolla keskustellaan digitalisaatiosta erityisesti muutos ja uudistuminen. Tarjolla on sekä live- että etätapaamisia.

Tutustu kuntien digiviikkoon.