Lausunto ympäristöministeriölle, Dnro 1709/90/2012 24.5.2012, Vesa Valpasvuo

Asfalttiasemien ympäristönsuojeluvaatimuksia koskeva valtioneuvoston asetuksen muutosluonnos

Ympäristöministeriössä on valmisteltu muutosluonnos valtioneuvoston asetukseksi asfalttiaseman ympäristönsuojeluvaatimuksista.

Asetusmuutoksella täsmennettäisiin asfalttiaseman ympäristönsuojeluvaatimuksia ja mahdollistettaisiin samalla käyttää asfalttijätettä eli asfaltin paloja ja siitä valmistettua asfalttimursketta asfalttimassan valmistamisessa rekisteri-ilmoituksella. Siten asfalttijätettä raaka-aineena käyttävät asfalttiasemat asetettaisiin samanarvoiseen asemaan niiden uusista raaka-aineista asfalttia valmistavien asfalttiasemien kanssa, joille tällä hetkellä riittää ympäristönsuojelulain 65 §:n mukainen rekisteröinti-ilmoitus. Asfalttijätettä raaka-aineena käyttävä asfalttiasema voisi viimeistään 1 päivästä tammikuuta 2018 alkaen toimia myös rekisteröidyttyään ympäristönsuojelulain mukaisesti ympäristönsuojelun tietojärjestelmään. Asetus korvaisi asfalttiaseman ympäristönsuojeluvaatimuksista annetun valtioneuvoston asetuksen (448/2010).

Lausunto

Suomen Kuntaliitto pitää esitettyä muutosluonnosta valtioneuvoston asetukseksi asfalttiaseman ympäristönsuojeluvaatimuksista tarpeellisena ja perusteltuna eikä sillä ole huomautettavaa asetusmuutoksen johdosta.
Kuntaliitto esittää, että asfalttiasemien rekisteröintiohjeet ja -lomakkeet uusitaan mahdollisimman nopeasti siten, että ne ovat käytössä viimeistään muutetun asetuksen voimaan tullessa.

Leena Karessuo
johtaja,
yhdyskunta, tekniikka ja ympäristö

Vesa Valpasvuo