Sosiaali- ja terveysministeriölle, 30.8.2012, Tarja Hartikainen, Marko Nurmikolu, Markku Roiha, Anne Vornanen, Dno 2292/90/2012

Hallituksen esitys uudeksi kemikaalilaiksi sekä laeiksi rikoslain. terveydenhuoltolain, ympäris-tösuojelulain sekä työsuojelun valvonnasta sekä työsuojeluyhteistoiminnasta annetun lain muuttamisesta

Sosiaali- ja terveysministeriön alainen työryhmä on valmistellut hallituksen esityksen uudeksi kemikaalilaiksi. Kuntaliitto pitää lakiuudistusta erittäin tarpeellisena.

​Kuntaliitto on jo aikaisemmissa lausunnoissaan ilmaissut huolensa siitä, että kunnilla ei ole mahdollisuuksia huolehtia kemikaalilainsäädännön mukaisesta markkinavalvonnasta. Kunnan kemikaalivalvontaviranomaisen tehtäviin käytetään hallituksen esityksen mukaan koko maassa arviolta 5-10 henkilötyövuotta. Työpanos koostuu noin 80 kunnallisessa valvontayksikössä tehdystä valvonnasta, jossa useat tarkastajat valvovat kemikaalilainsäädäntöä muun ympäristöterveysvalvonnan ohella, eikä heillä ole mahdollisuutta perehtyä kansallisen kemikaalilain taustalla oleviin massiivisiin EU-asetuksiin. Uudessa kemikaalilaissa markkinavalvonta esitetään keskitettäväksi Turvallisuus- ja kemikaalivirastoon, eikä laissa esitetä enää tehtäviä kunnan kemikaalivalvontaviranomaiselle. Samalla aluehallintovirastolta poistuu kemikaalivalvonnan ohjaus. Esitys yksinkertaistaa moniportaista valvontakoneistoa ja hallintoa sekä parantaa samalla valvontaviranomaisen asiantuntemusta, kun kaikki valvonta keskitetään Turvallisuus- ja kemikaalivirastolle. Valvonta yhdenmukaistuu, kun samat henkilöt tekevät tarkastukset valtakunnallisesti. Kuntaliitto kannattaa esitystä.

Kemikaalilainsäädäntö on nykyisin osa kunnalle säädettyjä ympäristöterveydenhuollon valvontatehtäviä. Koska ympäristöterveydenhuollon kokonaisuus määritellään terveydenhuoltolaissa, myös terveydenhuoltolain 21 §:n muutosesitys on tarpeellinen.

Ehdotetun lain 9 §:n 1 momentin mukaan kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen tehtävät ja velvollisuudet pysyvät ehdotuksen mukaan samoina kemikaaleja käsittelevissä laitoksissa kemikaaleista aiheutuvien ympäristöhaittojen ehkäisemisessä ja torjumisessa. Valvontatehtävä kohdistuisi toiminnanharjoittajan velvoitteeseen huolehtia ympäristöhaittojen ehkäisemisestä ja torjumisesta kemikaalin käsittelyssä ja varastoinnissa. Toimivalta kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen ja ELY-keskuksen välillä määräytyy ympäristönsuojelulain mukaisesti. Ympäristönsuojeluviranomaisten kemikaalilain mukaiseen valvontaan kuuluisi edelleen REACH-asetuksen aineiden käyttöä koskevien säännösten noudattaminen silloin, kun on kyse ympäristöhaittojen ehkäisemistä ja torjumisesta. Valvonta toteutettaisiin ympäristönsuojelulain laitosvalvonnan yhteydessä. Ehdotetun 9 §:n 2 momentin mukaan ELY-keskuksen tehtävänä olisi ohjata kunnan ympäristönsuojeluviranomaista kemikaalien aiheuttamien ympäristöhaittojen ehkäisemisen ja torjumisen valvonnassa.

Kuntaliiton mielestä kuntien ympäristönsuojeluviranomaisten kemikaalivalvonnan kehittämiseksi ja varmistamiseksi tulisi kaikkien eri viranomaisten yhteistyötä syventää ja mahdollisuutta käyttää eri virastojen asiantuntijoita valvontatehtävissä tulisi lisätä.

Tarja Myllärinen
johtaja, sosiaali ja terveys

Leena Karessuo
johtaja, yhdyskunta, tekniikka ja ympäristö