Lausunto maa- ja metsätalousministeriölle 16.1.2014, Matti Holopainen Dnro 5064/90/2013

Lausunto ehdotukseksi kiinteistörekisteriasetuksen (970/1996) muuttamiseksi

Lausuntopyyntö MMM:n luonnoksesta ehdotukseksi kiin-teistörekisteriasetuksen (970/1996) muuttamiseksi

Suomen Kuntaliitto kiittää mahdollisuudesta lausua luonnoksesta hallituksen esitykseksi. Esitetyt muutokset ovat pääosin teknisiä liittyen Maanmittauslaitoksen organisaatiouudistuksen toteuttamiseen.

Lisäksi on esitetty Kiinteistörekisteriasetukseen muutoksia johtuen 1.1.2014 voimaan tulleesta yksityistielain muutoksesta, jolla yksityistierekisteri sisällytettiin osaksi kiinteistötietojärjestelmää. Keskeisiä muutoksia asetukseen on esitetty johtuen kiinteistörekisteriyksiköiden tunnusjärjestelmän muutoksesta. Asetuksen 5a §:ssä on kirjattu, miten toimitaan tilanteessa, jossa rekisteriyksikkö sijaitsee osittain kiinteistörekisteriä pitävän kunnan asemakaava-alueella ja osittain sen ulkopuolella.

Kirjausta siitä, miten toimitaan, jos vain vähäinen osa rekisteriyksiköstä on asemakaava-alueen ulkopuolella, olisi tarkoituksenmukaista tarkentaa sanamuotoa siten, että tällöin kunta pitää kiinteistörekisteriä kyseisen rekisteriyksikön osalta.

Kuntaliitolla ei muutoin ole huomauttamista asetukseen esitettyjen muutosten suhteen.

SUOMEN KUNTALIITTO

Leena Karessuo
johtaja, alueet ja yhdyskunnat

Matti Holopainen
kehittämispäällikkö

Kuntaliiton asiantuntijat, jotka voivat kertoa lisää

Kuvituskuva.

EU-vaalit ovat kuntavaalit

Tutustu EU-vaalikauden tavoitteisiimme

Kuntaliiton ratkaisut teknisen toimen osaajapulaan

Teknisen alan työvoimapula on pahenemassa. Kunnista puuttuu kaavoittajia, rakennustarkastajia, kiinteistöinsinöörejä ja rakennuttajia sekä monia muita maankäytön, rakentamisen ja infrapalvelujen ammattilaisia.

Tutustu Kuntaliiton ratkaisuihin!