Maa- ja metsätalousministeriö Dnro 126/03/2018, 5.3.2018, Taina Väre

Luonnos valtioneuvoston asetukseksi tulvien ja rankkasateiden vuoksi kiireellisenä tukitoimenpiteenä viljelijöille myönnettävästä tuesta vuonna 2018

Asetusluonnoksessa viljelijöille ehdotetaan maksettavaksi syksyn 2017 tulvien ja rankkasateiden vuoksi Euroopan unionin varoista kokonaan rahoitettavaa tukea. Tuen maksaminen perustuu Euroopan komission 23.1.2018 antaman kiireellisestä tukitoimenpiteestä viljelijöille myönnettävän tuen muodossa tietyillä Latvian, Viro ja Suomen alueilla esiintyneiden rankkasateiden ja tulvien vuoksi annetun komission täytäntöönpanoasetuksen (EU) 2018/108 1 artiklaan. Tämän 1 artiklan mukaan viljelijöille voidaan myöntää tukea sellaisten hehtaarien osalta, joita ei voitu käyttää talvikylvöihin tai jotka oli jo kylvetty markkinointivuotta 2018/2019 varten, mutta kylvöt tuhoutuivat rankkasateiden ja tulvien vuoksi elokuun ja lokakuun välisenä aikana vuonna 2017. Suomelle on myönnetty tähän tukea yhteensä 1 080 000 euroa. Tuki on maksettava viimeistään 30.9.2018.

Asetuksen mukaan viljelijöille voitaisiin myöntää tukea enintään 1 080 000 euroa. Tuki maksetaan, jos rankkasateiden ja tulvien vuoksi kylvämättä jääneet tai tuhoutuneet alat ovat vähintään 30 % viljelijän talven kokonaiskylvöalasta. Lisäksi edellytetään, että viljelijä ei ole saanut samasta menetyksestä minkäänlaista muuta kansallista tukea, vakuutuskorvausta tai EU:n rahoitusosuudella rahoitettua tukea. Alustavan arvion mukaan tukea voitaisiin myöntää enintään 15 euroa hehtaarilta. Hehtaarikohtaisen tuen määrää tarkistetaan tarvittaessa 1,080 miljoonan euron enimmäismäärän rajoissa myöhemmin vuonna 2018, kun ala, jolle tukea haetaan, on selvillä.

Tuen myöntämisestä päättäisi kunta. Asetus tarkoittaa siten kuntien maaseutuviranomaisille lisätehtävää. Kuntaliitto pitää tätä tukitoimenpidettä tarpeellisena Lakiesityksessä todetaan, että ”tuen myöntäminen voidaan hoitaa osana tukijärjestelmien toimeenpanoa ja kuntien käytettävissä olevien resurssien puitteissa”. Kuntaliitto korostaa, että jokainen lisätehtävä kunnille, vaikkakin kertaluonteinen ja elinkeinon kannalta tärkeä asia, edellyttää, ns. normaalin päätöksenteon lisäksi mm. maaseutuviranomaisen asiaan perehtymistä ja asiakkaiden neuvontaa. Siksi on tärkeää, että asetuksessa varmistetaan tukipäätöksen teon selkeys ja yksinkertaisuus sekä yrittäjän että päätöksentekijän kannalta. Tällä on suoraan merkitystä siihen, miten paljon lisätyötä ko. lisätuen myöntäminen kuntien maaseutuviranomaiselle merkitsee.

SUOMEN KUNTALIITTO

Jarkko Huovinen                                        Taina Väre

Johtaja, alueet ja yhdyskunnat                   Erityisasiantuntija, maaseudun kehittäminen ja pienkunta-asiat

Kuntaliiton ratkaisut teknisen toimen osaajapulaan