Lausunto sisäministeriölle 20.2.2018, dnro 24/03/2018, Joonas Jännäri

Rahankeräyslain uudistushanke SMDnro-2016-1629

Rahankeräyslain uudistushanke SMDno-2016-1629

Suomen Kuntaliitto ry haluaa lausua työryhmän ehdotuksesta hallituksen esitykseksi uudeksi rahankeräyslaiksi (jatkossa ehdotus) seuraavaa:

Suomen Kuntaliitto ry pitää edelleen tärkeänä, että rahankeräyksen toimeenpano-oikeus laajennettaisiin koskemaan myös kuntakenttää, vaikka ehdotuksessa kuntien mahdollisuus rahankeräyksen järjestämiseen nimenomaisesti kielletään. Kunnille olisi aiheellista taata vastaavat mahdollisuudet kuin esimerkiksi kirkkokunnille, yliopistoille ja ammattikorkeakouluille.

Rahankeräyksen toimeenpano-oikeuden laajentamista tukevat myös käytännöt ja kokemukset muista Pohjoismaista sekä muualta Euroopasta, jossa tämä oikeus on olemassa yhtäläisesti kaikilla toimijoilla. Kuntaliiton kannan mukaan Suomen systeemissä tulisi lähentyä ehdotuksessa vertailtuja verrokkimaita, eikä kieltää rahankeräyksen järjestämistä kuntakentältä, kuten ehdotukseen nyt on kirjattu.

Kuntaliiton kanta vastaa ehdotuksessa esitettyä siltä osin, ettei rahankeräystä luonnollisesti voi käyttää lakisääteisten kunnan tehtävien rahoittamiseen. Tämän lisäksi kuntakenttä hoitaa kuitenkin lukuisia muitakin kuin lainsäädännössä sille asetettuja tehtäviä. Näiden ns. kuntien itselleen ottamien tehtävien hoitamiseen rahankeräyslain mukainen oikeus tulisi laajentaa koskemaan myös kuntakenttää. Lähtökohtaisesti nämä kuntien itselleen ottamat tehtävät ovat luonteeltaan yleishyödyllisiä, mikä on linjassa ehdotuksessa linjatun kanssa.

Kuntaliitto pyytää edellä esitettyyn tukeutuen huomioimaan ja mahdollistamaan rahankeräyksen järjestämisen myös kunnallisille toimijoille yhtenä kanavana kuntien itselleen ottamien tehtävien rahoittamisessa.

SUOMEN KUNTALIITTO

Arto Sulonen
johtaja, lakiasiat

Joonas Jännäri
lakimies

Muualla verkossa
Rahankeräyslainsäädäntö - Työryhmän mietintö

tags

Muutoksia kuntien muutoksenhakuohjeisiin

Kuntien valitusosoituksissa on huomioitava kaksi kesän 2023 aikana tullutta muutosta.

Tutustu ohjeistukseen.