Lausunto Opetushallitukselle 25.9.2020 (746/03/2020) Mari Sjöström

Perusopetuksen päättöarvioinnin kriteeriluonnokset

Kuntaliitto kiittää mahdollisuudesta lausua perusopetuksen päättöarvioinnin kriteeriluonnoksesta, joka on yksi keskeisimmistä toimenpiteistä perusopetuksen arvioinnin uudistamisessa.

Perusopetuksen arvioinnin uudistamisessa on edetty vaiheittain. Alkuvuodesta Opetushallitus täsmensi perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden luvun 6 arviointilinjauksia. Uudet linjaukset otettiin käyttöön paikallisin täsmennyksin 1.8.2020. Opetushallitus julkaisee lopulliset päättöarvioinnin kriteerit tammikuun 2021 alussa, jotka otetaan käyttöön 1.8.2021. Kriteereiden mukaiset päättöarvosanat annetaan ensimmäisen kerran kaikissa oppiaineissa koko ikäluokalle keväällä 2022.

Kuntaliitto pitää arviointia koskevien päätettyjen uudistusten toteuttamista johdonmukaisina. Kuntaliitto on aiemmin lausunut (13.12.2019) perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointia koskevan luku 6 päivityksestä. Kuntaliiton mukaan nyt lausunnoilla oleva arviointikriteeriluonnos sekä siihen sisältyvät osaamisen kuvaukset eri arvosanoille ovat pääpiirteittäin hyviä. Taulukkoon sisällytetyt opetuksen tavoitteista johdetut oppimisen tavoitteet ovat myös hyvä lisäys kriteereihin.

Kuntaliitto katsoo, että Opetushallituksella on keskeinen tehtävä varmistaa, että nyt esitetyt oppiainekohtaiset päättöarvioinnin kriteerit arvosanoille 5, 7, 8 ja 9 ovat linjassa voimassa olevan oppilaan oppimista ja osaamista koskevan arviointiluvun kanssa ja selkeyttävät oppilaiden arvioinnin lähtökohtia. Tämä on erityisen tärkeää, sillä päättöarvioinnin kriteerit siirretään perusopetuksen opetussuunnitelman perusteista paikalliseen opetussuunnitelmaan sellaisenaan noudatettavaksi. Muun muassa mahdollisuus arvioinnin uusimiseen ja oikaisuun koskee päättöarviointia.

Opetuksen järjestäjien kannalta on myös tärkeää, että esitetty voimaantuloaikataulu pitää ja, että kaikki uudistuksen toimeenpanon kannalta keskeiset asiakirjat sekä tukimateriaalit ovat samanaikaisesti saatavissa sekä suomeksi että ruotsiksi.

Päättöarvioinnin tehtävänä on määrittää, kuinka hyvin ja missä määrin oppilas on saavuttanut perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa oppiaineille asetetut tavoitteet perusopetuksen päättyessä. Lähtökohtaisesti päättötodistus annetaan perusopetuksen päättyessä oppilaalle, joka on saavuttanut perusopetuksen koko oppimäärän tavoitteet vähintään arvosanan viisi (5) edellyttämän osaamisen mukaisesti. Voimassa olevan perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa oppilaan päättöarvioinnin perusteena käytetään arvosanan 8 mukaista osaamistasoa. Näin ollen opetuksen järjestäjällä on ollut mahdollisuus paikallisesti täsmentää arviointiperusteita muiden arvosanojen osalta.

Perusopetuksen arvioinnin uudistamisen lähtökohtana on ollut puuttua kansallisesti vaihteleviin arviointikäytänteisiin. Liian vaihtelevat käytänteet on katsottu heikentävän peruskoulujärjestelmän koulutuksellisen tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden toteutumista sekä oppilaan oikeusturvaa. Kuntaliiton näkemyksen mukaan on ymmärrettävää, että arviointikäytänteet vaihtelevat. Sen sijaan arviointikriteereiden vaihtelevuus on ongelmallista tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden kannalta. Kuntaliitto toteaa, että esitetyillä oppiainekohtaisilla päättöarvioinnin kriteereillä määritellään kansallisesti tiettyjen arvosanojen edellyttämä tieto- ja taitotaso, joka oppilaalla katsotaan olevan perusopetuksen päättövaiheessa ja siirtyessään jatko-opintoihin tai vaihtoehtoisesti työelämään. Kuntaliiton näkemyksen mukaan on välttämätöntä, että toimenpiteiden vaikuttavuutta seurataan ja arvioidaan suhteessa uudistukselle asetettuihin tavoitteisiin eli vahvistuuko näiden toimenpiteiden myötä arvioinnin yhdenvertaisuus ja arvosanojen vertailukelpoisuus valtakunnallisesti. Tältä osin opetuksen järjestäjiltä on hyvä saada tietoa opetussuunnitelman perusteiden toimivuudesta sekä näkemystä siitä, onko arvioinnin osalta paikallisesti päätettävien asioiden supistaminen ja vahvempi kansallinen ohjaus tuonut halutun vaikutuksen eli helpottanut ja yhtenäistänyt oppilaiden arviointia paikallisesti ja jokaisessa peruskoulussa.

Kuntaliitto huomauttaa, että vaiheittain toteutettavat uudistukset edellyttävät opetushenkilöstön kouluttamista pitkällä aikajänteellä. On tarpeellista, että opettajien täydennyskoulutuksen toteuttamiseksi varataan riittävästi resurssia. Uudistuksen onnistunut toimeenpano edellyttää, että opetuksen järjestäjille ja opetushenkilöstölle on tarjolla riittävästi laadukasta koulutusta eri puolella maata. On myös tärkeää, että koulutusta on saatavilla eri kieliryhmille.

Lopuksi Kuntaliiton toteaa, että opetussuunnitelmien perusteiden kautta voidaan myös vahvistaa koulutuksellista jatkumoa. Jatkossa on syytä kiinnittää vielä enemmän huomiota siihen, että opetussuunnitelman perusteet ja siinä määrätyt arvioinnin lähtökohdat eivät muodosta koulutusasteiden välille liian erilaista käsitystä perusopetuksen päättövaiheessa ”vaaditun” ja jatko-opinnoissa ”edellytetyn” osaamisen välillä. Kuntaliitto pitää tärkeänä, että muita koulutusasteita tiedotetaan perusopetuksen arvioinnin uudistamisesta ja päättöarvioinnin kriteereistä.

Mari Sjöström
erityisasiantuntija