Tiedote,

Kolme tiimiä etenee hankintaneuvotteluihin – Klash-haastekilpailussa tavoiteltiin kuntien tarpeisiin skaalautuvia ratkaisuja

Klash yhdistää kunta-alan, järjestöjen ja yrityskentän innovaattorit ratkomaan kuntien todellisia ongelmia.

Kuntien ongelmiin tarttuvan Klash-haastekilpailun voittajat julkistettiin torstaina 23.1.2020. Vallilan Konepaja-salilla järjestetyssä illallisjuhlassa nimettiin kolme tiimiä, jotka jatkavat hankintaneuvotteluihin Kuntaliiton kanssa.

Klash on Kuntaliiton toimintatapakokeilu, jossa yhdistetään uudella tavalla kunnat ja yritys- ja järjestökentän toimijat ratkomaan koko Suomen kannalta merkittäviä haasteita. Tavoitteena on, että kilpailun kautta löydetyt ratkaisut ovat hyödynnettävissä mahdollisimman monessa suomalaisessa kunnassa.

-Haluamme etsiä ja kehittää uudenlaisia konsepteja ja toimintamalleja, joilla pystymme uudistamaan kuntien toimintaa ja synnyttämään tätä kautta yhteiskunnallista vaikuttavuutta. Klash on hyvä esimerkki siitä, miten erilaisten kuntien haasteet saadaan näkyviksi ja yhdessä ratkaistaviksi, Kuntaliiton varatoimitusjohtaja Timo Reina kertoo.

Haasteet kilpailuun on saatu kunnilta itseltään. Kokonaisuudessaan 65 kuntaa ilmoitti hankkeeseen 77 ongelmaa. Ongelmista valittiin kolme: Janakkalan haja-asutusalueiden liikkumispalvelut, Joensuun alusta kuntalaisten omaehtoiselle toiminnalle ja Vantaan nuoret opintopolulle. Haasteita kilpailussa pyrkivät ratkaisemaan yhdeksän tiimiä, joita syksyn 2019 aikana mentoroivat eri osa-alueiden huippuosaajat.

Kilpailun päätösjuhlassa Janakkalan haasteessa voittajaksi valittiin KaikkiKyytiin-tiimi (Timo Lönnberg, Marko Mäki-Hakola, Harri Paloheimo, Suvi Pesonen ja Jaakko Rintamäki), Joensuun haasteessa Desperado Designs -tiimi (Marika Järvinen, Erno Launo, Riku Siren ja Sami Ylipihlaja) ja Vantaan haasteessa Rapida-tiimi (Teemu Ajalin, Maiju Kokkoniemi ja Joonas Pesonen).

- Tärkeintä on, että olemme pystyneet tarjoamaan kunnille uudenlaisen yhteiskehittämisen konseptin, jossa kuntien haasteet kohtaavat parhaat ratkaisijat. Suurin lisäarvo ei aina ole uusi innovaatio vaan ihmiset, joiden ajattelu muuttuu yhteisten kokemusten ja keskustelujen myötä, Kuntaliiton strategia- ja kehitysjohtaja Markus Pauni sanoo.

Seuraavaksi voittajatiimit etenevät Kuntaliiton kanssa neuvotteluihin hankintasopimuksista.

Haastekilpailua ovat olleet mahdollistamassa yhteistyökumppanit: FCG Finnish Consulting Group, KEVA, KL-Kuntahankinnat, KL-Kustannus ja Kuntarahoitus.

Lisätietoja:
Liisa Paltta, projektipäällikkö, Klash