Tiedote,

SM-kisan parhaat valittu: Iisalmi, Kymsote, Pohjois-Karjala, Lappi ja Vaasa jatkoon

Markkinointi on hyödyksi laajasti kunnan toiminnoissa

Kuntamarkkinoinnin monipuolisuus ja tuloksellisuus näkyvät niin elinvoiman kuin myös hyvinvoinnin alueilla. Yhteistyö ja asukkaiden osallistuminen ovat hyvin toimivan markkinoinnin takana. Tämä näkyy Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailun parhaimmistossa, joka nyt on valittu kisaan ilmoitetuista 49 ehdotuksesta.

SM-kisan monipuolisuutta kuvaavat kansainvälinen matkailumarkkinointi ja väkivallan vastainen kampanjointi tai lääkärien rekrytointi ja kirjastopalvelut. Vaikuttajamarkkinointi lisääntyy muun muassa kuntaan muuttavien bloggarien avulla. Hyvää perustyötä tehdään brändien, verkkosivustojen ja palvelukampanjoiden parissa.

Kunnat hankkivat nykyään entistä enemmän kokonaisvaltaista markkinoinnin suunnittelua, vaikka myös omaa osaamista on vahvistettu. Mitattavuus ja raportointi on parantunut aikaisempiin vuosiin nähden ja markkinoinnin tekniikkaa on hyödynnetty paremmin.

Kilpailun tuomaristo arvioi töitä erityisesti niiden tuloksellisuuden perusteella suhteessa tavoitteisiin ja budjettiin. Markkinoinnin pitkäjänteisyys ja liittyminen kunnan strategiaan on tärkeätä, mutta myös käytännön toteutus ja kohderyhmien oikea valinta.

Kisaan esitetyissä töissä oli monia hyviä oivalluksia, kunnan ja alueen vahvuuksiin liittyviä nostoja, kuntalaisten ja asiakkaiden osallistumiseen perustuvaa toimintaa. Kaikki osanottajat saavat arviot töistään tunnustuksena ja jatkotyön kehittämiseksi.

Kolme palkintosijaa ratkaistaan viiden finalistin joukosta, lisäksi jaetaan yksi tai useampia kunniamainintoja. Loppusuoralle valikoituivat Iisalmen kaupungin, Kymsoten, Pohjois-Karjalan maakuntaliiton, House of Lapland Oy:n sekä Vaasan seudun työt. Varsin erilaisissa töissä oli pohjana huolellista brändityötä ja tuloksena elinvoiman ja kehityksen voimistumista.

Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailu järjestettiin nyt 15. kerran kaikille kuntataustaisille organisaatioille. Kilpailun tarkoituksena on vahvistaa kuntien, seutujen ja alueiden markkinointi- ja viestintäosaamista sekä jakaa hyviä käytäntöjä. Kilpailun takana ovat kunta- ja seutumarkkinoinnin kehittämistyötä tekevät järjestöt: Suomen Kuntaliitto, Suomen Elinkeino- ja Kehitysyhtiöt SEKES sekä Suomen matkailuorganisaatiot SUOMA.

Kilpailun palkinnot jaetaan Kuntamarkkinoiden yhteydessä Helsingissä 9. syyskuuta.

Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailun finalistit 2020 aakkosjärjestyksessä:

Emme odota ihmeitä. Teemme niitä.
Iisalmen kaupunki

Kymsoten prototyypit
Kymsote

Pohjois-Karjalan asukasmarkkinointi
Pohjois-Karjalan maakuntaliitto

Sound of Lapland
House of Lapland Oy

Vaasa.fi - seudullinen verkkopalvelu
Vaasan kaupunki, VASEK, Visit Vaasa, Merenkurkun maailmanperintö ry

Tuomariston kokoonpano:

Toiminnanjohtaja Sanna Laakkio, MARK Suomen Markkinointiliitto ry

Toiminnanjohtaja Jaakko Helenius, Suomen Elinkeino- ja Kehitysyhtiöt SEKES ry

Toiminnanjohtaja Hannu Komu, Suomen matkailuorganisaatiot SUOMA ry

Tutkimusjohtaja Teemu Moilanen, Haaga-Helia ammattikorkeakoulu

Asiantuntija Ida Müller, Työ- ja elinkeinoministeriö

Viestinnän erityisasiantuntija Jari Seppälä, Suomen Kuntaliitto

Lisätietoja:

Viestinnän erityisasiantuntija Jari Seppälä, Suomen Kuntaliitto, tuomariston puheenjohtaja, 050 66 743

Markkinointipäällikkö Eija Rautiainen, Suomen Kuntaliitto, 045 316 1600 (Lomalla 25.5.-30.5.)

Tervetuloa mukaan kuntien viestijöiden tapaamiseen!

Tapaaminen järjestetään 14.-15.5.2024 Kuopiossa. Kattoteemoina ovat demokratian vahvistaminen, vaikuttamisviestintä ja tekoäly viestinnässä. Osallistua voivat kuntien ja kuntataustaisten organisaatioiden sekä hyvinvointialueiden viestijät. Tutustu ohjelmaan ja ilmoittaudu mukaan.