Vuoden kiertotalouskunta -kilpailu

Vuoden kiertotalouskunta

Nyt haetaan Suomen kiertotalouden ykköstä. Onko kuntasi kiertotalouden edelläkävijä? Voivatko Suomen muut kunnat ottaa oppia juuri teistä? Kilpailu järjestettiin ensimmäisen kerran 2019 ja nyt jatkossa vuosittain.

Vuoden 2020 kilpailu on nyt käynnissä!

Onko kuntasi kiertotalouden ykkönen? Hyödynnetäänkö rakentamisessa ylijäämämaita tai ovatko kiertotalousratkaisut yhtenä rakentamisen hankintojen kriteerinä? Kuntaliitto, Suomen ympäristökeskus SYKE ja Sitra haastavat kaikki Suomen kunnat kisaamaan kiertotalouskunnan tittelistä. Tänä vuonna kilpailussa etsitään parhaita kunnissa tehtyjä toimintamalleja, jotka liittyvät rakentamiseen ja rakennettuun ympäristöön.

Kunnat ovat keskeisiä toimijoita siirryttäessä kohti resurssiviisasta yhteiskuntaa. Kaikilla kunnan toimialoilla tehdään päätöksiä, joilla on suoria tai epäsuoria vaikutuksia luonnonvarojen käyttöön ja ilmastopäästöihin. Kiertotalous tarjoaa kunnille uuden tavan toimia. Kunnat voivat tarjota asukkailleen palveluita ja hyvinvointia kestävällä tavalla.

Hakuaika: 6.5. - 12.6.2020

Voittajan julkistus: Kuntamarkkinoilla 9.9.2020
Paikka: Kuntatalo, Toinen linja 14, Helsinki

Ilmoittaudu tästä mukaan vuoden 2020 kilpailuun!

Kilpailun säännöt

Kilpailuun osallistujan täytyy olla kunta. Hakemuksessa esitellyt teot voivat olla kunnan tai kunnan sidosyksikön toteuttamia.

Osallistumalla kilpailuun hyväksyt tietojesi tallentamisen ja julkistamisen. Hakemuksessa esitettyjä tietoja voidaan käyttää kisajärjestäjien omassa viestintä- ja tutkimustyössä.

Vastaamalla vakuutat antamasi tiedot oikeiksi.

Kilpailuun voi hakea 12.6.2020 klo 16 mennessä. Hakuajan ulkopuolella toimitettuja hakemuksia ei oteta mukaan kilpailuun. Myöskään hakuajan ulkopuolella tapahtuvia täydennyksiä ei huomioida.

Kilpailussa mitataan kunnan sitoutumista kiertotalouteen. Kunnilla on mahdollisuus toteuttaa kiertotaloutta tukevia toimia ja edistää kiertotaloutta tukevaa liiketoimintaa monin eri tavoin.

Valintakriteerit

Arvioinnissa huomioidaan ainoastaan toteutetut toimenpiteet. Kunnan tai kuntien yhteisorganisaation on täytynyt olla mukana toteuttamassa toimenpiteitä, jotta ne voidaan lukea kunnan ansioksi kilpailussa.

Kilpailussa arvioidaan kiertotalouteen siirtymistä seuraavilla kriteereillä:

1. Kiertotalouden edistäminen (talous, ympäristö ja hyvinvointi)
  2. Vaikuttavuus
  3. Monistettavuus ja skaalattavuus
  4. Innovatiivisuus
  5. Kunnan sitoutuminen muutokseen

Kuntaliiton, SYKEn ja Sitran asiantuntijat arvioivat ja pisteyttävät hakemukset. Hakemukset käsitellään näkemättä kunnan nimeä. Sekä pienten kuntien että suurten kaupunkien kannattaa osallistua kilpailuun.

Voittajan julkistus ja palkinnot

Vuoden kiertotalouskunta -kilpailun voittaja julkistetaan 9.9.2020 Kuntamarkkinoilla Helsingissä.

Kolme finalistia pääsee esittelemään kuntansa saavutuksia Kuntamarkkinoiden tapahtumassa.

Voittaja julkaistaan Kuntaliiton, Sitran ja SYKEn verkkosivuistoilla. Voittajakunta saa palkinnoksi viestinnällistä sparrausta alan ammattilaisilta sekä näkyvyyttä järjestäjätahojen viestinnässä. Sparrauksen avulla kunta voi lisätä houkuttelevuuttaan kiertotalouden edelläkävijänä kuntalaisille ja alueen yrityksille.

Tule mukaan vuoden 2020 kilpailuun tästä linkistä! Sivun alareunasta pääset tutustumaan kysymyksiin ennakkoon.

kuntaliittologo

LISÄTIETOA:

Ryhmäpäällikkö Tuuli Myllymaa, Suomen ympäristökeskus
puh. 0295 251 437, etunimi.sukunimi@ymparisto.fi,

Ympäristöpäällikkö Miira Riipinen, Kuntaliitto
puh. 040 824 4401, etunimi.sukunimi@kuntaliitto.fi

Kiertotalouden asiantuntija  Marleena Ahonen, Sitra
puh. 050 511 7615, etunimi.sukunimi@sitra.fi

Kiertotalouskunta kilpailu vuonna 2019

Vuoden kiertotalounkunta kilpailu järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 2019. Kuntaliitto, Suomen ympäristökeskus SYKE ja Sitra haastoivat kaikki Suomen kunnat kisaamaan vuoden kiertotalouskunnan tittelistä. Kilpailu on tarkoitus järjestää vuosittain jatkossa.

lateral-image-right
Miira Riipinen

Etunimi
Miira