Ennakolliset valtionosuuslaskelmat vuodelle 2018 julkaistu

vos2018

Kuntaliitto julkaisi ensimmäiset kuntakohtaiset ennakolliset valtionosuuslaskelmat vuodelle 2018 FCG:n Talous- ja veroennustepäivillä 11.5.2017. Samalla laskelmat julkaistiin myös Kuntaliitto.fi-sivustolla osoitteessa https://www.kuntaliitto.fi/asiantuntijapalvelut/talous/valtionosuudet-vuonna-2018.

Ennakollisen laskelman mukaan valtionosuusprosentti on 25,34 % ja kunnan omarahoitusosuus 3 600 €/asukas vuonna 2018.

Merkittävimmät muutokset kuntien vuoden 2018 valtionosuusrahoituksessa johtuvat kilpailukykysopimuksesta (121 milj. euroa, -22 €/asukas) ja kustannustenjaon tarkistuksesta (-73 milj. euroa, vaikutus kuntakohtainen laskennallisten kustannusten suhteessa). Laskelmissa on otettu huomioon myös varhaiskasvatuksen asiakasmaksujen alentamisen osittainen kompensointi valtionosuusjärjestelmän kautta (+25 milj. euroa, valtionosuusprosentissa +0,09 prosenttiyksikköä). Myös kuntatalousohjelmaan sisältyvät kuntien tehtävien ja velvoitteiden muutokset on otettu huomioon laskelmassa.

Kunnan valtionosuutta arvioitaessa tulee ottaa huomioon kaksiosaisen järjestelmä kumpikin osa: peruspalvelujen valtionosuus ja opetus- ja kulttuuritoimen rahoituslain mukainen valtionosuus.

Vuoden 2018 valtionosuuslaskelmia päivitetään seuraavan kerran kesäkuussa, syyskuussa ja marraskuussa 2017. Valtionosuuslaskuri julkaistaan budjettiriihen jälkeen syksyllä 2017. Lopulliset päätökset vuoden 2018 valtionosuusrahoituksesta tehdään joulukuun 2017 lopussa.