Kuntatieto-ohjelma

Kuntien talousraportointi automatisoituu - infotilaisuuksia kunnille ja maakunnille marraskuussa 2017

Kuvituskuva: Hakaniemen toria ja kauppakojuja

Kuntien taloushallinnon raportointi muuttuu ja maakuntien talousraportointi tulee tapahtumaan alusta alkaen vastaavalla uudella, Kuntatieto-ohjelmassa määritellyllä tavalla. Muutoksen päämääränä on automatisoida raportointia ja kehittää taloustietoa laadultaan parempaan ja vertailukelpoisempaan suuntaan. Talousraportoinnin kohde myös muuttuu Tilastokeskuksesta Valtiokonttorin tietopalveluksi. Tarkemmin muutoksesta kunnan näkökulmasta tässä maaliskuussa 2017 julkaistussa uutisessa

Valtiovarainministeriö järjestää kuntayhtymille sekä kunta- ja maakuntatoimijoille infotilaisuuksia koskien tulossa olevia taloustiedon hallinnan, raportoinnin ja tilastoinnin uudistuksia. Infotilaisuuksissa käsitellään kuntayhtymiä, kuntia sekä maakuntia koskevien taloustietojen yhteisiä määrityksiä ja niiden soveltamista, uusia taloustietojen raportointimalleja ja raportointiin liittyviä palveluja sekä tarvittavaa ohjeistusta. Infotilaisuudet ovat samanaikaisesti sekä Kuntatieto-ohjelman että hallituksen sote- ja maakuntauudistuksen toimeenpanoa. Tilaisuudet ovat maksuttomia ja toiseen niistä on mahdollisuus osallistua myös etäyhteydellä.

Infotilaisuudet Oulussa ja Helsingissä

Infotilaisuuksissa käsitellään kuntien ja maakuntien uudistuksen tilannetta yleisesti. Mitä tarkoittaa kuntien raportoinnin kannalta uusi, automatisoitu raportointipalvelu? Miten taloustiedon tietosisältö muuttuu ja miten talousraportointi hoidetaan jatkossa? Miten kuntien, kuntayhtymien ja maakuntien talous- ja toimintatiedot tulee jatkossa toimittaa? Tiistai 14.11.2017 klo 9-16, Oulu, Original Sokos Hotel Arinan koulutustilat, Kauppakeskus Valkea, 4.krs, Isokatu 25. Ilmoittautuminen 3.11.2017 mennessä (ei webinaarimahdollisuutta).

Torstai 30.11.2017 klo 9-16, Helsinki, Royal at Crowne Plaza, Mannerheimintie 50. Ilmoittautuminen (tämän linkin kautta) 20.11.2017 mennessä. Helsingin infotilaisuutta on mahdollista seurata myös webinaarina ja siitä tehdään myös tallenne.

Tilaisuudet ovat osallistujille maksuttomia.

Lisätietoja infotilaisuuksista:

Sisällöstä: Valtiovarainministeriö Niina Huotari, etunimi.sukunimi(at)vm.fi

Ilmoittautumisesta, järjestelyistä ym.: Tilastokeskus Leila Kaunisharju, etunimi.sukunimi(at)tilastokeskus.fi

Kunta- ja maakuntatalouden tietopalvelusta: Valtiokonttori Anne Melanen, etunimi.sukunimi(at)valtiokonttori.fi

Yhteistyössä: Valtiovarainministeriö, Tilastokeskus, Valtiokonttori, Kuntaliitto, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.

Lisää aiheesta Kuntaliiton verkkopalvelussa:

Kuntien digiviikko 3.-7.6.2024

Digiviikolla keskustellaan digitalisaatiosta erityisesti kuntanäkökulmasta sekä tulosten että haasteiden kautta. Tarjolla on sekä live- että etätapaamisia.

Tutustu kuntien digiviikkoon.