Asiantuntijapalvelut

Sivuston asiantuntijasisällöt listattuna.

Kunnat ovat vahvoja yhteiskunnallisia vaikuttajia ja niiden tehtäväkenttä on eurooppalaisittain poikkeuksellisen laaja. Kunnat vastaavat n. 2/3 osasta julkisista palveluista ja valtio 1/3 osasta. Palvelussuhteessa kuntiin ja kuntayhtymiin on noin 429 000 henkilöä ja lisäksi niiden hallitsemissa

Euroopan alueiden komitea osallistuu EU:n lainsäädäntötyöhön antamalla lausuntoja komission, neuvoston ja parlamentin käsittelemistä asioista. Komitea aloitti toimintansa vuonna 1994. Alueiden komitea tuo kuntien ja alueiden näkemykset EU:n päätöksentekoon. Komitea pyrkii edistämään

Kuntaliiton hallitus edustaa Kuntaliittoa ja huolehtii liiton hallinnosta ja taloudesta. Hallitukseen kuuluu 15 jäsentä ja 15 varajäsentä. Hallituksen jäsenten toimikausi päättyy, kun valtuuskunta on valinnut seuraavan hallituksen. Hallitus kokoontuu noin kerran kuukaudessa. Hallituksella on

Avoimen Kuntademokratiaverkoston toimintaan ovat tervetulleita kaikki kuntien, valtionhallinnon ja kansalaisyhteiskunnan toimijat. Verkosto kehittää ja vahvistaa kuntademokratiaa sekä tarjoaa väylän eri toimijoiden vertaisoppimiselle. Verkoston toiminta lähtee verkoston jäsenistä. Kuntaliitto

Sote-studiossa Kuntaliiton sosiaali- ja terveysalan asiantuntijat käsittelevät ajankohtaisia aihepiirejä tuoreeltaan. Sote-studio on oivallinen kanava nopeaan ja helppoon tiedonvälitykseen ja ajankohtaisten asioiden esiin tuomiseen. Seuraava LIVE-lähetys 29.5.2019 kello 10.00–11.00. Anna palautetta

Pdf-tiedosto sisältää taloustietoja kuntien, kuntayhtymien ja kansantalouden investoinneista 1997-2017. Excel-tiedosto sisältää taloustietoja kuntien ja kuntayhtymien investoinneista vuosilta 2005-2017. Lähde: Tilastokeskus

Suomessa on tällä hetkellä (maaliskuussa 2019) 23 ammattikorkeakoulua opetus- ja kulttuuriministeriön toimialalla. Vuodesta 2015 lähtien em. ammattikorkeakoulut ovat olleet osakeyhtiöitä. Näiden lisäksi sisäasiainministeriön alaisuudessa toimii Poliisiammattikorkeakoulu sekä Ahvenanmaalla Högskolan

Tiedonhallinta(Information Management) on tietoprosessien järjestämistä siten, että tietojen saatavuus, löydettävyys ja hyödynnettävyys eri tarkoituksiin pyritään varmistamaan tiedon elinkaaren ajan. ( Finto: Tietotermit 2016 ). Hyvä tiedonhallintatapa edellyttää julkisuus periaatteen toteuttamisen

Avoimen tuotteen hallinnalla tarkoitetaan yhteisesti sovittua toimintamallia, jonka avulla julkisen sektorin toimijat, kuten kunnat, hallitsevat yhteisesti omistamaa, kehittämää ja rahoittamaa ohjelmistoa tai rajapintaa. Kunnat haluavat yhä useammin omistaa itse omia ohjelmistoja, tietojärjestelmiä

EU:n tietosuoja-asetusta sovellettu kansallisesti 25.5.2018 alkaen. Asetuksen mukaan viranomaisen ja julkishallinnon elimen, joka käsittelee henkilötietoja, on nimitettävä tietosuojavastaava. Kuntaliitto kokoaa jäsentensä tietosuojavastaavat verkostoon. Toiminnasta vastaa Kuntaliiton lakiyksikkö.

Taloustorstai on kanava nopeaan tiedonvälitykseen, ajankohtaisten asioiden esille nostoon ja keskustelun pohjaksi. Taloustorstai käsittelee kuntatalouden ajankohtaisia aihepiirejä Kuntaliiton talousyksikön asiantuntijoiden johdolla. Myös osallistujilla on mahdollisuus osallistua Taloustorstaihin ja

Sosiaali- ja terveysyksikkö tekee läheistä yhteistyötä kuntien ja kuntayhtymien kanssa mm. yhteisissä kehittämishankkeissa ja verkostoissa sekä välittämällä tietoja eri kohderyhmille. Lisäksi yksikkö osallistuu muiden koordinoimiin verkostoihin, ryhmiin ja neuvottelukuntiin. Kuntaliitto ei luovuta

Täältä löydät painokelpoiset kuvat Kuntaliiton johtajista ja osasta asiantuntijoita. Kuvat ovat vapaasti käytettävissä journalistisiin tarkoituksiin. Kuvia ei saa käyttää kaupallisiin tarkoituksiin eikä harhaan johtavassa yhteydessä. Kuntaliiton viestintä luovuttaa tarvittaessa myös muiden liiton

Laki yleisistä kirjastoista 1492/2016 astui voimaan vuoden 2017 alusta. Tämän lain mukaisesti kunta voi periä mm. myöhässä palautetusta aineistosta, varausten noutamatta jättämisestä ja muista kuin laissa maksuttomiksi säädetyistä suoritteista maksun. Laissa viitataan näihin maksuihin sovellettavaan