Päivi Kynkäänniemi 27.3.2020

Kuntaelämää poikkeustilanteen jälkeisessä maailmassa

Täytyy sanoa, että kun meille Oulun kaupungin konsernin työntekijöille tuli käsky aurinkoisena torstaina 12.3.2020 lähteä kesken päivän välittömästi kotiin, oli hieman epätodellinen olo. Ihminen sopeutuu onneksi nopeasti. Poikkeustilanteesta on tullut kuluneen kahden viikon aikana arkea.

Emme voi tietää vielä, mitä pysyviä muutoksia ihmisten käyttäytymiseen ja arkeen sekä yritysten ja kuntien toimintatapoihin tilanne tuo. Tulemme kansakuntana epäilemättä kokemaan pitkän aikavälin vaikutuksia.

Tällä hetkellä painimme vielä välittömän kriisin hoitamiseksi, mutta jossain kohden pitää ryhtyä miettimään uudelleen arkisten palvelujen tuottamista. Meidän kuntien työntekijöiden on mietittävä, miten me kuntana palvelemme jatkossa. Muutammeko mekin toimintaamme ja palvelujamme joltain osin pysyvästi? Tämä vaatisi innovointia ja palvelujen uudelleen suunnittelua.

Presidentti Sauli Niinistö esitti haastattelussa 12.3.2020 toiveen, että "Tässä tarvitaan sellaista ajattelua, että minä en ole tässä yksin vaan me olemme täällä joukolla, toinen toistamme tukemassa."

Kunnan tavoitteeksi tämä presidentin viesti kääntyy esimerkiksi seuraavalla tavalla:

• Tavoitteenamme on taata kuntalaisille pääsy palveluihin, eli tehdä palvelut saavutettaviksi.
  • Tavoitteenamme on myös antaa kuntalaisille mahdollisuus tukea toinen toistaan, eli löytää tapoja antaa vertaistukea.

Nämä asiat löytyvätkin jo monien kuntien strategioista. Vallitseva yhteiskunnallinen tilanne kuitenkin vahvistaa entisestään tarvettamme toteuttaa tavoitteita mahdollisimman laajalla skaalalla ja mahdollisimman nopeasti.

Esitänkin haasteen kaikkien Suomen kuntien työntekijöille miettiä oman työn näkökulmasta:

• Miten ja millä välineillä viestin oman kuntani tapahtumista ja palveluista saavutettavasti?
  • Miten järjestän kunnan toimielinten kokoukset etäyhteydellä ja sähköisen allekirjoittamisen arkistokelpoisesti?
  • Kuinka palvelen asiakkaita etäyhteydellä?
  • Voinko lisätä järjestämääni tapahtumaan niin etä- kuin läsnäolomahdollisuudenkin?
  • Voinko lisätä kuntalaisten yhteisöllisyyttä ja mahdollisuuksia kokoontua ja tukea toisiaan erilaisten sähköisten alustojen avulla?

Laittakaa vinkkejä twitterissä @kuntaliitto #presidentinhaaste, millä muilla tavoin voisimme kunnissa toteuttaa presidentin esittämää toivetta?

Toivotan tsemppiä ja voimia kaikille kuntien työntekijöille ja kuntalaisille. Presidentti Niinistön sanoin: otetaan toisistamme etäisyyttä fyysisesti, mutta lähentykäämme toisiamme henkisesti!

Päivi Kynkäänniemi, @PKynkaanniemi

Lakimies Oulun kaupungin konsernipalveluissa

Aiheesta lisää

Muualla verkkopalvelussa

Vinkkejä sosiaalialan ammattilaisille poikkeustilanteissa
Pelastakaa Lapset ry:n digisosiaalityön tiimi

Kirjoittajasta lyhyesti

Tässä blogissa julkaistaan Kuntaliiton ulkopuolisten kunta-alan asiantuntijoiden ja vaikuttajien bloggauksia.

Tervetuloa mukaan kuntien viestijöiden tapaamiseen!

Tapaaminen järjestetään 14.-15.5.2024 Kuopiossa. Kattoteemoina ovat demokratian vahvistaminen, vaikuttamisviestintä ja tekoäly viestinnässä. Osallistua voivat kuntien ja kuntataustaisten organisaatioiden sekä hyvinvointialueiden viestijät. Tutustu ohjelmaan ja ilmoittaudu mukaan.

Muutoksia kuntien muutoksenhakuohjeisiin

Tutustu ohjeistukseen.