Viola Väyrysen blogi

Juristiharjoittelijana Kuntaliiton lakiyksikössä: juridista neuvontaa ja EU-säädöshankkeiden vaikutuksia kuntiin

Aloitin syyskuussa 2023 harjoittelijana Kuntaliiton lakiyksikön hallintotiimissä. Opiskelen viidettä vuotta Helsingin ylipiston oikeustieteellisessä tiedekunnassa, ja samalla viikolla minulla alkoi graduprojekti yliopistolla. Syksy alkoi siis rytinällä. Olen ollut koko opiskeluajan eri harjoittelupaikoissa, mutta uudessa paikassa aloittaminen on silti aina jännittävää. Tässä blogissa haluan jakaa kokemukseni siitä, millaista on olla harjoittelijana Kuntaliiton lakiyksikössä.

Päädyin Kuntaliittoon sattuman kautta etsiessäni osa-aikaista työtä syksylle, jotta minulle jäisi aikaa myös gradun kirjoittamisen. Ystäväni vinkkasi minulle, että Kuntaliitossa saattaisi olla avoinna harjoittelupaikka lakiyksikön hallintotiimissä, ja päätin ottaa yhteyttä tiimin vetäjään Ida Suliniin. Minulla oli jonkin verran aiempaa kokemusta hallinto-oikeudesta aikaisemman harjoittelupaikkani kautta, mutta kuntien (ja Kuntaliiton) toiminta oli itselle vielä hyvin vierasta. Motivaationi oppia kuitenkin riitti ja sain harjoittelupaikan.

Hyppy syvään päätyyn: Palveluneuvontaa ja EU:n säädöshankkeiden vaikutusta kuntiin

Työtehtäviini sisältyy palveluneuvontaa eli kuntien viranhaltijoiden ja asiantuntijoiden neuvontaa juridisissa kysymyksissä. Lisäksi minulla on projekti liittyen EU:ssa valmisteilla oleviin säädöshankkeisiin, jossa selvitän säädöshankkeiden aikataulua ja tutkin niiden vaikutuksia kuntiin. Tämän projektin jälkeen minulla on jo seuraava projekti tiedossa eli töitä kyllä riittää.

Olin positiivisesti yllättynyt siitä, kuinka syvään päätyyn pääsin heti työtehtävien kanssa. Työtehtävät ovat paikoin haastavia ja vaativat oma-aloitteisuutta, tarkkuutta ja vahvoja tiedonhakutaitoja. En ole kuitenkaan koskaan tuntenut olevani yksin, sillä apua ja tukea on aina tarjolla. Meillä on lakitiimissä erittäin hyvä yhteishenki ja koen, että se luo turvallisen ympäristön oppimiselle ja kasvulle.

Olen saanut Kuntaliitossa ainutlaatuisen mahdollisuuden kasvaa ammatillisesti. Olen erityisesti tykännyt siitä, että saan harjoittelijana tehdä oikeaa juridista työtä. Suosittelisin harjoittelupaikkaa Kuntaliitossa opiskelijoille, jotka ovat valmiita itsenäiseen työskentelyyn ja joilla on jo jonkin verran aiempaa alan työkokemusta.

Miksi korkeakouluharjoittelijaksi Kuntaliittoon?

Kuntaliitto tarjoaa etujärjestönä mahdollisuuden olla mukana yhteiskunnallisesti merkittävissä asioissa, ja se tekee harjoittelusta ainutlaatuisen kokemuksen. Yhteistyö kokeneiden ammattilaisten kanssa on opettavaista ja innostavaa. Koen, että minulla on mahdollisuus kehittyä ja oppia uutta joka päivä. Saamastani kokemuksesta on taatusti hyötyä, minne ikinä valmistumisen jälkeen päädynkään.

Kuntaliitto tarjoaa vuosittain yksittäisiä harjoittelupaikkoja ammatillisten oppilaitosten, ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen opiskelijoille. Lue lisää Kuntaliitosta työnantajana.

Juristiharjoittelija lakiyksikössä.

Kirjoittajasta lyhyesti

Muutoksia kuntien muutoksenhakuohjeisiin

Kuntien valitusosoituksissa on huomioitava kaksi kesän 2023 aikana tullutta muutosta.

Tutustu ohjeistukseen.