Erja Lindbergin blogi, 10.3.2023

TE-palvelut siirtyvät kunnille - tavoitteena vaikuttava ja kustannustehokas toteuttaminen kunnissa

Elämme historiallisia aikoja. Samassa eduskunnan täysistunnossa äänestettiin Suomi Natoon ja TE-palvelut valtiolta kunnille. Kuntien rooli tulee kasvamaan elinvoiman vahvistamisessa ja työllisyyden edistämisessä TE-palvelut 2024- ja kotoutumislakiuudistusten myötä vuoden 2025 alussa. Nykyisestä pirstaleisesta mallista rakennetaan kokonaan uusi, entistä vaikuttavampi kokonaisuus työllisyyden edistämiseen.

TE-uudistuksen eteneminen on odotettu ja toivottu vaihe. Kunnat pääsevät vihdoin valmistelemaan uudistusta täydellä vauhdilla. Tahti tulee olemaan tiukka. Samalla on kuitenkin käännettävä katse ennen kaikkea kohti tulevaa hallituskautta.

Sanna Marinin hallitus sai aikaan kolmannet työllisyyden kuntakokeilut ja odotetun TE-palvelut 2024 -uudistuksen. Hallituksen aikaansaama uusi pohjoismainen työvoimapalvelumalli on sen sijaan aiheuttanut paljon harmaita hiuksia. Vaikka uusi asiakaspalvelumalli ohjaa aktiivisempaan työnhakuun, ei uutta asiakaspalveluprosessia tai haastatteluja pystytä toteuttamaan lain mukaisesti nykyisillä resursseilla.

Malli ei myöskään sovi kaikille työnhakijoille eikä kaikkiin tilanteisiin. Nyt seurataan helposti vain lain määräaikoja, vaikka huomiota tulisi kiinnittää enemmän keskustelujen sisältöön ja työnhakijoiden tarpeisiin. Tarvitaan enemmän harkintavaltaa työnhakukeskustelujen järjestämiseen asiakaslähtöisesti.

Seuraava hallitus pääsee ratkomaan monia tiukkoja kysymyksiä. Kuten hallitusohjelmatavoitteeseemme on kirjattu: TE-uudistuksen on mahdollistettava työllisyyspalveluiden vaikuttava ja kustannustehokas toteuttaminen kunnissa.

Pidämme erittäin tärkeänä, että seuraava hallitus puuttuu kaikin mahdollisin keinoin työvoiman saatavuusongelmiin. Kun rakennetaan uutta ja vaikuttavampaa työllisyyskokonaisuutta tulevaisuuden elinvoimaisissa kunnissa, kunnille tulee jättää riittävästi harkintavaltaa. Lainsäädäntöä tulee yksinkertaistaa, byrokratiaa karsia ja joustoa lisätä. Peräänkuulutamme myös tiedolla johtamisen ja tietosuojakysymyksien parempaa huomioimista.

Työllistyminen edellyttää ammatillista osaamista. Siksi kunnat tarvitsevat mahdollisuuden käyttää osaamisen kehittämistä kotoutumisen sekä työllisyys- ja elinkeinopolitiikan tehokkaana välineenä. Lisäksi uudistuksen rahoitusmallin toimivuutta tulee arvioida kuntien näkökulmasta ja muuttaa tarpeen mukaan.

Kirjoittajasta lyhyesti

Kirjoittaja on työllisyysasioiden kehittämispäällikkö Kuntaliitossa.

Twitterissä: @ErjaLindberg