
Onneksi on kunnat!
Jokainen meistä käyttää joka päivä kuntapalveluja, vaikka ei ehkä sitä tule edes ajatelleeksi.
Direktiiviluonnoksen peruslähtökohta taata energiatehokkuuden ja energiansäästön edistyminen EU-jäsenmaiden yhteisesti sopimalla tavalla eli 20%:lla vuoteen 2020 mennessä on yleistavoitteena kannatettava. Toteutus on kuitenkin voitava tehdä kansallisista ja paikallisista lähtökohdista ja ottaen niiden erityispiirteet huomioon.
Direktiiviluonnoksessa on lukuisia ongelmakohtia, joista monet ovat kuntien kannalta kriittisiä. Niitä on käsitelty perusteellisesti valtioneuvoston kannanoton taustana olleessa U-kirjemuistiossa.
Komission direktiiviesitys puuttuu tällä kertaa poikkeuksellisen yksityiskohtaisesti niin kansalliseen päätösvaltaan kuin paikallisessa päätösvallassa oleviin toiminnallisiin yksityiskohtiin.
Kasvihuonekaasupäästöjen vähentäminen on mahdollista monin eri tavoin. Uusiutuvaan energiaan siirtyminen on yksi keino ja energian käytön tehostaminen toinen. Jo näiden välillä joudutaan tekemään vertailuja toteutusjärjestyksen ja kannattavuuden suhteen. Päästökauppa ja energiaverotus osaltaan edistävät sekä energiansäästöä että siirtymistä uusiutuviin energialähteisiin.
Kuntien järjestämien palveluiden tarve (esim. kouluverkosto tai päiväkodit) samoin kuin vuokra-asuntojen kysyntä vaihtelevat paikkakunnittain ja kuntien sisällä myös alueittain. Tällaiseen tilanteeseen, jossa edes yksittäisen rakennuksen tarvetta ei pystytä perustelemaan riittävän pitkälle tulevaisuuteen, kaavamainen prosentuaalinen korjausvaatimus sopii äärimmäisen huonosti. Rakennusten korjausten on perustuttava ennen muuta elinkaaritarkasteluihin, joissa ennakoidaan tulevat tilojen käyttötarpeet.
Mitä tilalle?
Ilmastonmuutoksen hidastamiseen tarvitaan ja on myös olemassa useita vaihtoehtoisia keinoja. Niiden valinta on voitava tehdä tarkoituksenmukaisuus- ja kustannustehokkuusnäkökohdista.
EU:n 20 %:n energiatehokkuustavoitteen tulisi olla maakohtaisesti suuntaa antava ja siihen on edettävä kansallisessa päätösvallassa olevin keinoin.
Kuntaliitto pitää tärkeänä, että kaikki energiansäästötoimet ovat kunnissa taloudellisesti perusteltuja. Ne toteutetaan rakennuksen tai järjestelmän nähtävillä oleva käyttötarkoitus ja jäljellä oleva ikä huomioiden. Pullonkaulana on edelleen toimenpiteiden rahoitus, joka näinä aikoina on erityisen vaikeaa.
Kunnilla ja työ- ja elinkeinoministeriöllä on energiatehokkuussopimus- ja energiaohjelmamenettely, jonka kattavuus on hyvä 60-70% luokkaa. Energiantuottajilla ja asuinkiinteistöillä on niin ikään omat sopimusjärjestelmänsä. Kokemukset sopimusmenettelyistä ovat poikkeuksetta hyviä. Energiakatselmusten perusteella valitaan tarkoituksenmukaisimmat säästötoimenpiteet.
Hallitusohjelmatavoitteisiin kuntien ilmastotyöstä kirjasimme ” Valtion ja kuntien ilmastokumppanuuden on rakennuttava laaja-alaiselle ilmastosopimukselle tai -ohjelmalle, jolla toteutetaan kansallisen ilmasto- ja energiastrategian tavoitteita sekä kuntien ja seutujen ilmastostrategioita.”
Ilmastokumppanuudella tarkoitamme kunnan ja valtion välistä mahdollisimman kokonaisvaltaista ja pitkäjänteistä lähestymistapaa sekä ilmastonmuutoksen hillintään että ilmastonmuutoksen vaikutuksiin varautumiseen ja sopeutumiseen. Vaikutuksiltaan ja kustannustehokkuudeltaan kunnolla selvitetty energiankäyttö on tässä merkittävässä asemassa.
Kalevi Luoma
energiainsinööri
Jokainen meistä käyttää joka päivä kuntapalveluja, vaikka ei ehkä sitä tule edes ajatelleeksi.
Teknisen alan työvoimapula on pahenemassa. Kunnista puuttuu lukuisia ammattilaisia.