Minna Karhunen 2.6.2021

Muutos jatkuu, oppiminen ei lopu

Neljä vuotta ei ole pitkä aika kunnan kehityksessä, mutta jo siinä kuntapäättäjä voi nähdä oman työnsä jäljen. Yksin ei kukaan kuitenkaan kuntaansa rakenna. Kuntalaisten palvelu on yhteistyötä, jota tehdään lautakunnassa, hallituksessa, valtuustoryhmässä, valtuustossa, ja myös seudun tai maakunnan yhteisissä rakenteissa ja hankkeissa. Luottamushenkilön työ on yhtä lailla yksittäisen kuntalaisen kuuntelemista torilla kuin valtakunnallista edunvalvontaa.

Paljon pitää tietää, osata ja uskaltaa. Mutta samalla vapaaehtoinen työ antaa arvaamattoman paljon vastinetta käytetylle ajalle ja vaivalle. Omien arvojen toteuttaminen, yhteisen hengen löytäminen, hyvinvoinnin ja elinvoiman edistäminen - ja myös jatkuva oma oppiminen - kaikki tämä ja paljon muuta tulee luottamustyön palkaksi.

Jatkuvan muutoksen keskellä myös konkarien on syytä päivittää tietonsa ja miettiä uusia lähestymistapoja ehkä hyvinkin tuttuihin kysymyksiin. Kestävä kehitys, digitalisaatio, kuntalaisten osallistuminen, soten jälkeinen kunta - you name it.

Vaaleissa kaikki ehdokkaat ovat samalla viivalla, ja vaalien jälkeen aloitetaan puhtaalta pöydältä - tuorein silmin ja ehkä kokemuksen silmälasien avulla. Tässä vaiheessa on kaikilla lupa ja viisautta perehtyä kunnolla tulevaan.

Kuntaliiton asiantuntijoiden työhön kuuluu joka neljäs vuosi perehdyttää kuntavaalien jälkeen vastuuta ottavia luottamushenkilöitä. Tällä kertaa materiaalit ja koulutus tehdään uudella, nykyaikaisella tavalla. Keskeiset oppaat ovat yhä saatavilla valtuustopulpetteihin, ja asiantuntijat ovat vanhaan tapaan käytettävissä kuntakohtaisissa koulutuksissa. Uutta on kuitenkin se, että kaikki kuntapäättäjät pääsevät itsenäisesti rekisteröitymään sähköiseen tietopankkiin, joka on räätälöity nimenomaan luottamushenkilöille. Maksutonta aineistoa syvennetään perusteellisella verkkokoulutuksella, johon kunta voi hankkia luottamushenkilöilleen käyttöoikeudet.

Kuntapäättäjä-palvelu (www.kuntapaattaja.fi) on monipuolinen herkkupöytä juuri sinulle, kuntapäättäjä. Maistele, kokeile, palaa uudelleen tarkistamaan tietoja, katso esimerkkejä muualta ja kollegojen kokemuksia, lue tuoreimmat kuntakentän uutiset. Kouluttaudu kuntasi avaamilla oikeuksilla lainsäädännön, kokouskäytäntöjen ja eri toimintasektorien osaajaksi. Omaan tahtiisi, kun sinulle parhaiten sopii.

Kesä on aikaa latautua ja paneutua tuleviin haasteisiin. Ihan kohta edessäsi on neljän vuoden työmaa.

Kirjoittajasta lyhyesti

Minna Karhunen on Kuntaliiton toimitusjohtaja.

kuntapaattaja

Kuntapäättäjä-palvelu on avattu

Kuntaliiton ja FCG:n Kuntapäättäjä-palvelu tarjoaa luottamushenkilöille tietoa ja oppia päätöksenteon tueksi. Kuntapäättäjä-oppimisympäristössä on maksuttomasti käytettävissä olevaa aineistoa ja FCG:n tuottamaa koulutussisältöä, johon kunta voi tilata luottamushenkilöilleen käyttöoikeuden.

lateral-image-left