Pauliina Jalonen ja Johanna Vilkuna 3.11.2025

EU:n päästökauppatuloilla vauhtia kestävään liikkumiseen koko Suomessa

EU:n laajeneva päästökauppa tuo Suomelle vuosittain satoja miljoonia euroja liikenteen huutokauppatuloja. EU:n mukaan nämä tulot tulee ohjata ilmastotavoitteiden saavuttamiseen ja vihreän siirtymän vauhdittamiseen. Keskeistä siis on, mihin Suomi päättää päästökauppatulot kohdentaa. 

Tulot tulee kohdentaa konkreettisesti liikenteen käyttövoimamurroksen vauhdittamiseen ja kestävään liikkumiseen koko maassa. Päätöksentekoa tulisi valmistella avoimesti ja vuorovaikutteisesti. Päästökaupan arvioidaan nostavan merkittävästi polttoaineiden hintoja. Sen tuloja ei tulisi sulauttaa osaksi valtion yleistä budjettia. 

Liikenteen kestävyyssiirtymä on koko Suomen asia. Kaupunkiseuduilla tämä tarkoittaa ennen kaikkea sitä, että ihmiset pääsevät sujuvasti töihin, kouluun ja harrastuksiin ilman, että jokainen matka tehdään autolla. 

Sähköistyminen etenee, mutta ei itsestään. Tarvitsemme latausinfrastruktuuria, hankintatukia ja verokannusteita. Maaseudulla ja harvaan asutuilla alueilla auto on usein välttämättömyys. Siksi sähköistyminen ja vaihtoehtoiset käyttövoimat on saatava kaikkien ulottuville. 

Sosiaalinen ilmastorahasto on EU:n tapa tasata päästökaupan kustannuksia. Sen logiikka on kuitenkin jättämässä Suomessa isot kaupunkiseudut tuen ulkopuolelle. 

Rahasto kohdistuu alueille, joissa tulot ovat matalampia ja liikkumisen vaihtoehdot rajallisia. Tämä on perusteltua, mutta samalla se tarkoittaa, että kaupunkiseudut eli alueet, joilla päästöjä syntyy eniten ja joilla liikkumisen muutos voi olla nopeinta, jäävät ilman tukea. Siksi päästökauppatulot on kohdennettava niin, että myös kaupunkiseudut saavat osansa kestävyyssiirtymän rahoituksesta.  

Kaupunkiseutujen asukkaat ovat jo valmiita muutokseen. Joukkoliikenteen käyttö kasvaa monilla alueilla, ja yhä useampi valitsee pyöräilyn osaksi arkeaan. Jotta nämä kestävät valinnat voisivat yleistyä ja juurtua, tarvitaan toimivaa infrastruktuuria ja laadukkaita palveluita. Ajoneuvokannan uudistaminen ja saavutettava latausinfra, myös kerrostaloissa, ovat edellytyksiä siirtymälle kohti vähäpäästöisempää arkea. Tarvitsemme myös kestävän ja sujuvan kaupunkilogistiikan kehittämistä. 

Kestävä liikenne on paitsi ilmasto- myös kilpailukykyteko. Yritykset tarvitsevat toimivia ja vähäpäästöisiä kuljetusratkaisuja, jotta ne voivat vastata asiakkaiden, ympäristövastuun ja kansainvälisten markkinoiden vaatimuksiin.  Myös yritysten työntekijät tarvitsevat toimivaa joukkoliikennettä ja pyörätieverkostoa. Logistinen tehokkuus, sujuva joukkoliikenne, puhtaat käyttövoimat ja toimiva infrastruktuuri ovat perusedellytys elinkeinoelämän menestykselle. Ne tukevat myös kuntien elinvoimaa, kasvua ja työllisyyttä. 

Päästökauppatulot eivät ole vain budjettitekniikkaa. Ne ovat väline liikenteen uudistamiseen fiksummaksi, puhtaammaksi ja paremmin ihmisten ja elinkeinoelämän arkea palvelevaksi koko Suomessa. 

Kirjoittajasta lyhyesti

Kirjoittaja on ilmastopolitiikan asiantuntija Kuntaliitossa.

Kirjoittajasta lyhyesti

Kirjoittaja on kehittämispäällikkö Kuntaliitossa.

Löydä lisää sisältöä samoista teemoista