Ympäristöministeriölle 14.9.2015 Dnro 1339/03/2015, Annukka Mäkinen

SOVA-asetuksen 1 §:n muuttamisesta (VM 9/500/2014)

Lausuntopyynnössä kysytään näkemyksiä siitä, kummasta uudistettuun aluekehityslakiin (7/2014) sisältyvästä  asiakirjasta-  maakuntaohjelmasta  vai  maakuntaohjelman toteuttamis­ suunnitelmasta tehdään ympäristöarviointi.

Kuntaliiton näkemyksen mukaan ympäristöarvi­ ointi on asianmukaisinta tehdä maakuntaohjelmasta. Ohjelman tavoitteita toteuttavat  hank­ keet tulevat aikanaan arvioimaan rahoitusta hakiessaan suunnitellun toiminnan ympäristövai­ kutukset erikseen rahoittajatahon ohjeistuksen mukaan.

Kuntaliiton haluaa tässä yhteydessä nostaa esille laajemman kysymyksen siitä, millaista lisä­ arvoa erillisen ympäristöarvioinnin  laatiminen tuo kehittämisohjelman toteutukseen  mikäli ao. ohjelmaan itsessään ohjelman laadintaprosessin myötä jo sisältyy ympäristövaikutukset  huo­ mioiva näkökulma. Myös kehittämisohjelmien seurannan osalta on mietittävä ympäristövaiku­ tusten arvioinnin tapa ja muoto siten, että se ottaa huomioon kyseisen ohjelman rakenteen ja painotukset.

SUOMEN KUNTALIITTO

Ritva Laine