Lausunto maa- ja metsätalousministeriölle 7.9.2012, 2524/90/2012, Christell Åström

Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi maatalouden tukien toimeenpanosta, laiksi Euroopan unionin suorista tuista maataloudelle sekä niihin liittyviksi laeiksi

Suomen Kuntaliitto toteaa lausuntonaan seuraavaa:

Lakiesityksen tavoitteena on saattaa maataloustukien toimeenpanoa koskeva lainsäädäntö vastaamaan perustuslain edellyttämiä vaatimuksia, yhdenmukaistaa menettelyjä eri tukimuotojen toimeenpanon osalta sekä selkeyttämään voimassa olevaa lainsäädäntöä.

Esityksessä ehdotetaan annettavaksi uusi laki maatalouden tukien toimeenpanosta, jota sovellettaisiin suorien tukien lain, kansallisten tukien lain ja linjan 2- lain nojalla myönnettävien toimeenpanon. Toimeenpanolaissa säädettäisiin keskitetysti eri viranomaisten tehtävistä ja toimivallasta, tuen hakumenettelystä, tukihakemuksen käsittelystä viranomaisessa ja päätöksenteosta, valvonnasta sekä tuen palauttamisesta ja takaisinperinnästä. Toimeenpanolakiin sisällytettäisiin myös voimassa olevassa tilatukilaissa olevat säännökset tilatukijärjestelmän tukioikeusrekisteristä sekä tilaneuvontajärjestelmän toimeenpanosta. Edelleen laissa säädettäisiin päätöksen maksullisuudesta, viranomaisten oikeudesta tietojensaantiin sekä muutoksenhausta. Samalla kumottaisiin tukitehtävälaki. Esityksessä ehdotetaan annettavaksi lisäksi uusi laki Euroopan suorista tuista.

Yleisesti ottaen Suomen Kuntaliitto toteaa, että voimassa olevan lainsäädännön selkeyttäminen on tervetullutta. Joiltain osin toimeenpanolaissa säädettäisiin nykyisiä säännöksiä tarkemmin ja eritellymmin eri viranomaisten tehtävistä, kuitenkaan muuttamatta nykyisiä käytäntöjä. Viranomaisille ei myöskään esitetä uusia tehtäviä eikä toimivaltasuhteita muuteta, mikä on Suomen Kuntaliiton näkemysten mukainen. Yhtälailla on kannatettavaa, että kuntatalouden kiristyessä lakiesityksellä ei esitetä olevan vaikutuksia kuntatalouteen. Ehdotuksella ei arvioida olevan suoranaisia vaikutuksia tuenhakijoiden asemaan. Koska esityksessä nostetaan lain tasolle sellaisia säännöksiä joista säädetään nykyisin esim. asetustasolla, tämän voidaan arvioida parantavan tuenhakijoiden oikeusturvaa. Tämä on toteutuessaan kannatettava asia.

Ehdotuksella pyritään lisäksi varmistamaan se, että tuet saadaan maksettua ajoissa tuenhakijoille, kun tukihakemusten käsittely hallinnossa nopeutuu.  Tämä olisi tuenhakijan kannalta selkeä parannus nykytilaan.

SUOMEN KUNTALIITTO

Jarkko Huovinen
vt. johtaja,
Alueet, elinkeinot ja kansainväliset asiat